Skrækkelig science-fiction splat

1.0
"Virus" er en andenrangs science-fiction gyser, der ikke byder på noget nyt inden for genren. Den er som usaltede popcorn og gammel cola light " uden smag og lutter tomme kalorier. Og det bedste bevis for, at der faktisk er intelligent liv ude i rummet: det holder sig langt væk fra jorden og nogle menneskers uintelligente forestilling om intelligent liv i rummet.

En orkan ødelægger vore heltes eget skib, og de tvinges til at gå ombord på et tilsyneladende øde russisk satelitskib. Skibet er blevet inficeret af noget mystisk fra rummet, som har overtaget skibets computere og andre elektriske installationer. Dette "noget" er intelligent nok til at skabe sig en fysisk tilstedeværelse ved at bygge robotter af skibets udstyr og dets besætning, en slags biomekanismer, der består af lige dele maskinelle og menneskelige dele. Fordi mennesket nu engang kæmper desperat for sin egen overlevelse, og derfor gerne ser disse mekaniske aliens udryddet, betragter disse techno-frankensteins mennesker som en virus, der skal udryddes.
Den klassiske kamp mellem menneske og maskine kan begynde.

Sølle skuespillere
Rollelisten er spækket med kendte navne, hvilket på ingen måde er en garanti for kvalitet. Jamie Lee Curtis spiller den kvikke og modige navigatør, som der står i pressematerialet, men virker mere som en Netto-Sigourney Weaver. Donald Sutherland har en forkærlighed for skurkeroller, og denne er bestemt ingen undtagelse, blot dummere og mere latterlig end sædvanlig. Som Kaptajn Skurk (Everton) allierer han sig for eksempel med det biomekaniske uvæsen, for derved at genvinde den magt han mister, da hans besætning begår mytteri. Eftersom han betragter sig selv som en højerestående repræsentant for menneskeracen, tegner dette træk ikke godt for de resterende homo sapiens.

En af de mange Baldwin-brødre, William, gør et ihærdigt forsøg på at spille en rigtig machohelt, i sig selv en heltmodig gerning, den elendige historie og det rådne manuskript taget i betragtning. Eftersom resten af skuespillerne alligevel dør som fluer " sandsynligvis grundet deres etniske baggrund " og vist ikke kan siges at levere mindeværdige dødscener, er der ikke rigtig nogen grund til at nævne dem.

Sølle efterligning
Det eneste positive der kan siges om "Virus" er, at for en novice udi sci-fi gysergenren, er den god til at give chok, og effekterne ser nogenlunde anstændige ud. Ellers er den som "Terminator" uden motiv " hvad er egentlig grunden til at dette såkaldte intelligente rumvæsen vil bemægtige sig jorden?, som Alien i en billig robotudgave, og som en Ed Wood-film på et 1999 budget, men uden kulttække. Med andre ord er "Virus" bare makaber, racistisk og uoriginal. Modsat det "intelligente" væsen fra rummet, har producenterne ikke høje tanker om biografgængere i al almindelighed, eftersom de tror at der er nogen, der vil betale penge for en film, der ikke engang lever op til tømmermænds-søndag-pizza-og-videofilm-standarden.

"Virus" er med andre ord ulækker, unødvendig og yderst uintellingent
Virus