Fjendens fjende

3.0
Højteknologien spiller en stor rolle i Tony Scotts underholdende konspirationsthriller "Enemy of the State".

Advokaten Robert Clayton Dean (Will Smith) lever et misundelsesværdigt liv. Hans karriere er på sit højdepunkt og familielivet er stabilt med kone, barn, stort hus og stationcar. Men alt dette ændres, da han, uvidende, kommer i besiddelse af en kompromiterende videodiskette, der indeholder mordet på et højtstående medlem af kongressen. Mordet er sat i scene af den nationale sikkerheds administrator Thomas Brian Reynolds (Jon Voigt) og via sit højtteknologiske isenkram og en håndfuld high tech troldmænd, finder han frem til Robert. Hele Roberts liv overvåges herefter af Reynolds, samtidig med at inkriminerende oplysninger pludselig dukker op i hænderne på Roberts kone (Regina King). Robert kontaktes af en tidligere ekspert Brill (Gene Hackman), der arbejdede under Reynolds og forklare ham sagens sammenhæng. Da Brill også har en høne at plukke med Reynolds, forsøger de sammen at gøre kål på ham.

Big Brother is watching

Filmen lægger op til at følge i så fornemme fodspor som Alan J. Pakulas "The parallax View" og ikke mindst Coppolas "The Conversation" har været med til at udstikke. Men sat op imod disse giganter savnes der den paranoia fornemmelse, man efterlades med hos både Coppola og Pakula. Her er "Enemy of the State" ude i et rent underholdnings ærinde, så de onde får deres bekomst tilsidst, mens Robert får sit liv tilbage, og alt er bare Honkey Dory. Men som sådan fungerer den godt og er faktisk meget underholdende et godt stykke hen ad vejen. Især i den første del, hvor Roberts liv stille og roligt undermineres og overvåges; her rammes den ægte paranoia stemning lige i øjet. Ærgerligt nok forfalder så til at skulle skabe orden i kaos, og da Robert og Brill begynder at give tilbage af samme mønt ved at overvåge Reynolds, taber filmen sin ellers så ganske velopbyggede konspirationsstemning.

Will Smith gør god fyldest i hovedrollen, mens både Jon Voigt og Gene Hackman tager rygmarven i brug som henholdsvis Reynolds og Brill. Endnu engang må man kigge til birollerne for at finde de mere interessante indslag. Gabriel Byrne dukker op i fem minutter som en kontakt person, Jason Robards spiller kongresmedlemmet, der myrdes i starten, mens Tom Siezemore spiller på alle John Gotti tangenterne som mafia leder. Og for samme billetpris får man til og med et glædeligt gensyn med Lisa Bonet som Brills plejedatter Rachel Banks.

Filmen er meget strømlinet produceret og leverer to timers underholdning uden alt for mange dikkedarer.
Enemy of the State