Alle disse dejlige kvinder

4.0
Med den perlende vittige, stjernespækkede "Dr. T", om en ombejlet gynækologs vanskeligheder med elskovssyge kvinder i alle aldre, er den 74-årige Hollywoodveteran Robert Altman tilbage i absolut topform

Det siges, at der bag enhver stor mand står en kvinde. Bag society-gynækologen Dr. Sullivan Travis (Richard Gere) står der nærmest en hel kø. Dr. T, som han altid kaldes, svømmer bogstaveligt talt i kvinder - og han elsker det! Ikke at doktoren misbruger sit job på nogen måde. Den charmerende, midaldrende læge er sin perfekte kone, Kate (Farrah Fawcett), aldeles tro og samtidig en elskelig far for parrets to voksne døtre, DeeDee (Kate Hudson) og Connie (Tara Reid). Privatklinikken i Dallas er en sand guldgrube - fra morgen til aften overrendt af østrogenfikserede, silikonestruttende high society-kvinder, som gladeligt betaler kassen for at ligge og vride sig af vellyst, når Dr. T fører sine metalblanke instrumenter dybt ind mellem deres toptrimmede, solariebrune lår. Før eller senere må denne glansbilledeperfektion imidlertid krakelere - og det gør den.

Gynækologens genvordigheder
Som en mild start på Dr. T's snart uoverskuelige problemer, flytter den champagne-alkoholiserede svigerinde Peggy (Laura Dern) ind med sine tre larmende, snotforkælede børn. Så får hustruen Kate et nervesammenbrud, hopper i det fashionable indkøbscenters springvand - vel at mærke au naturel midt i eftermiddagssalgets myldretid - og forlanger derpå skilsmisse. Samtidig ryger lægens to døtre i totterne på hinanden over storesøster DeeDees bryllup og især over hendes valg af brudepige, den billedskønne, lesbiske Marilyn (Liv Tyler), som hun tidligere har haft et lidenskabeligt forhold til. Endvidere begynder Dr. T's bedste vens kone at komme på daglig visit på hans klinik for at blive "undersøgt", den fjantede og omsorgshungrende klinikassistent Carolyn (Shelley Long) erklærer ham sin evige kærlighed, og i golfklubben træffer han den karismatiske, ligefremme prof-spiller Bree (Helen Hunt), som med det samme er på bølgelængde med den taktfulde, veltrimmede doktor. At undertrykke de skoldhede følelser mellem dem, får de begge snart mere end svært ved.

Ensemble-spil i særklasse
Det er den aldrende mesterinstruktør Robert Altman (han runder snart de 75 år), som har signeret "Dr. T". Som i sine bedste film, "Nashville" (1975), "The Player" (1992), "Short Cuts" (1993) og "Prêt-à-Porter" (1994), er Altmans mål respektløst at klæde den amerikanske drøm af til skindet. Denne gang udleverer han spiddende sarkastisk hele den forløjede smartness og supermaterialisme, som jetset'et i Dallas fylder hverdagen op med for at dække over afgrundsdyb kedsomhed, seksuel understimulering, præstationsangst og truende overgangsalder. I Anne Rapps satiriske manuskript har Robert Altman virkelig fået gods mellem hænderne, og han orkestrerer de mange absurde optrin til perfektion, så det hele fremstår luftigt, velsmurt og sanseberusende. Det er en sand fornøjelse at overvære "Dr. T"s skuespiller-ensemble på slap line og at lægge øre til den velkendte, mangelagede lydsides overlappende dialoger.

Ren slik for øjet
I gynækologrollen boltrer Richard Gere sig som en fisk i vandet, og alle de dejlige sild omkring ham - Farrah Fawcett, Helen Hunt, Kate Hudson, Laura Dern, Tara Reid, Liv Tyler, Shelley Long - er den rene slik for øjet. Ligesom god årgangsvin synes Robert Altman bare at blive bedre og bedre, og i "Dr. T" fylder han sit lærred med den erfarne kunstners utvungne, legeglade penselstrøg. Resultatet er perlende vittigt, let som en sommerbrise og med en slutning, der ikke skal røbes her, men som sætter hele ironien på spidsen. "Dr. T" sprudler af livsglæde og menneske-indsigt, og er særdeles anbefalelsesværdig Hollywood-underholdning for alle med sans for de små forskelle mellem de to køn.
Dr. T