Troldmanden fra Oz

5.0
Anmeldelse af DVD-udgave:

Over regnbuen

Det er kun i den engelsktalende del af verden, at Frank L. Baums mange bøger om Dorothy fra tornadostaten Kansas og hendes oplevelser i den parallelle virkelighed, som ligger over regnbuen i landet Oz, hører til barndommens uomgængelige klassikere. Victor Flemings filmatisering, "Troldmanden fra Oz" fra 1939 - den med Judy Garland som Dorothy, Harold Arlen og E.Y. Harburgs "Over the Rainbow", hunden Toto, de mærkeligt mareridtsagtige munchkins, samt naturligvis Blikmanden, Løven og Fugleskræmslet, der slår hinanden følge og drager ad vejen med de gule sten mod Emerald City - hører til gengæld til højtidsfavoritterne i det meste af verden.

Den overdådige studiemusical, hvis vej til lærredet var endnu mere snoet end selve the yellow brick road, indgik i det bibliotek, som Ted Turner overtog en bloc, da han købte MGM-lageret og samtidig søsatte tv-kanalen TNT, der siden er blevet til TCM, dvs. Turner Classic Movies. Turner bekostede en gennemgribende restaurering i forbindelse med filmens 40 års jubilæum, og hen ad vejen har man indsat en række af de scener og sangnumre, som oprindelig blev klippet ud for at nedbringe spilletiden. Her er altså en klassiker, som bliver længere og længere, og også til den overdådige DVD-udgave af klassikeren har man fundet nye fraklip.

Farverne kommer endelig til deres fulde ret i den digitale kopi, og skarpheden er optimal. Aldrig har de mandshøje plasticblomster i ankomstscenen glinset så syntetisk og livagtigt. Ekstramaterialet omfatter et timelangt dokumentarprogram, som blev sendt i amerikansk tv, da filmen fyldte 40 år. Der er mulighed for at høre musikken alene, uden dialogen, og et særskilt hæfte om sangene er vedlagt. Filmen fås i ordinærudgave til 270 kroner, men deluxeudgaven er lagt i en stor grøn box sammen med fire originale lobby cards og en kopi af manuskriptet. Hårde sjæle, som hverken tænder på Oz eller Garland, vil opfatte udgivelsen som en forgyldt overflødighed, men det er kræs for filmens elskere.

Bo Green Jensen, November, 1999

Troldmanden fra Oz