DVD-anmeldelse
Scorseses mørke mesterværk

5.0
DVD-udgaven af "Taxi Driver" er værd at anskaffe alene for den 90 minutter lange dokumentar om tilblivelsen af det mørke mesterværk, som filmens tre hovedkræfter - instruktøren Martin Scorsese, manuskriptforfatteren Paul Schrader og titelrolleindehaveren Robert De Niro - kan dele æren lige for.

Schrader beskriver, hvordan han fik ideen til "Taxi Driver" efter en lang periode med social isolation. Scorsese resumerer den produktionsmæssige forhistorie, og De Niro, som er sjældent snakkesalig og velformuleret, giver et fascinerende indblik i arbejdet med at forme karakteren Travis Bickle. Også Jodie Foster, Harvey Keitel, Cybill Shepherd og Albert Brooks fortæller til Laurent Bouzereau, der har instrueret "The Making of Taxi Driver", og Dick Smith redegør i detaljer for effekterne i den voldsomme slutsekvens. Bernard Herrmanns sidste score får sin fortjente del af opmærksomheden. Man får mere at vide, end man kan læse sig til i de skriftlige kilder, og dokumentaren ligger klasser over niveauet i de sædvanlige salgsfremmende "making of"-features.

Selve filmen fremstår i en sprød, nyslået kopi, der selvsagt er i widescreen-format. I ekstramaterialet er også manuskriptet med, og en særlig feature gør det muligt at springe direkte fra den trykte side i manuskriptet til scenen i den færdige film. Endvidere er her originale trailers, stillbilleder fra det oprindelige pressekit, artwork fra lanceringskampagnen og en række instruktive storyboard-tegninger. Der er med andre ord tale om den definitive købsudgave af en af 70'ernes helt store film, som tiden hverken har slidt eller svækket. Filmens ironiske understrømme træder tydeligere frem nu, og den unge De Niros arbejde med udlevelsen af psykotikeren Travis Bickles' korte, voldsomme sommer må være et af de bedste argumenter for metodeskuespillet, der nogen sinde er registreret på film. En uundværlighed, intet mindre.

November, 1999.
Taxi Driver