Mørke i Tallinn (Tallinn Pimeduses)

Lige før 2. Verdenskrig lykkedes det Estlands ledere at gemme den nationale guldreserve af vejen i en parisisk bank. 50 år senere, da Estland erklærer sig uafhængig af Sovjetunionen, skal guldet tilbage til Estlands Nationalbank i Tallinn. En gruppe russiske gangstere planlægger et kup. Den naive elektriker Toivo får til opgave at mørklægge Tallinn, mens kuppet står på. Mens kaos florerer føder Toivos gravide kone for tidligt, og barnet vil dø, hvis der ikke skaffes strøm til kuvøsen. Toivo skal i et kapløb med de utroligste forhindringer for at frelse kone, barn og land. © Scope

Produktionsår 1993
Genre Komedie, Thriller
Instruktør Ilkka Järvi-Laturi
Medvirkende Elina Aasa, Milena Gulbe, Jüri Järvet, Kadri Kilvet
Spilletid 99 min.
Biopremiere 28.07.1995
Scope-score Afventer stemmer
Anmeldere
Brugere Afventer stemmer
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Ilkka Järvi-Laturi

(INSTRUKTØR)
Den finske instruktør Ilkka Järvilaturi debuterede med filmen "Homebound" i 1989. I lighed med efterfølgeren "Mørke i Tallinn" (1993) blev den et stort hit på diverse festivaler og høstede en række priser. Det gjorde den engelsksprogede komedie ”S*P*I*O*N*E*R” (1999) i hvert fald ikke; den var tværtimod en af årets mest udskældte film...

Anmeldere

Scope
'Estetisk' nydelse

- "Mor! Mor! Vi vil have noget vittig underholdning, og noget smæk for skillingen, og noget vi kan tage med hjem!"
- "Jamen, det er jo hele tre ting. Det går virkelig ikke!"
Jo, for vi har "Mørke i Tallinn"!

Husets biograf har ofte importeret gode smalle film fra vore nordiske broderlande. Finske Ilkka Järvilaturis "Mørke i Tallinn" ("Tallinn Pimeduses") er en af dem. Filmen er først og fremmest en vellykket sort-humoristisk spændingsfilm, men at den udspiller sig på en alvorlig baggrund bliver tydeligt allerede som forteksterne kommer på lærredet; den finsk-amerikansk-estiske credit-liste suppleres af en række dokumentariske optagelser fra de sidste 50 år af Estlands omtumlede historie. De dramatiske billeder ledsages af en musik, der veksler mellem lystige dansetoner og en skingert dyster afsyngning af den estiske nationalsang. Denne indledende sekvens indeholder essensen af "Mørke i Tallinn": En i grunden alvorlig historie ses igennen skæve og humoristiske briller, så resultatet hverken bliver gumpetungt eller belærende, men spændende og lifligt uden at tabe den satiriske brod.

Alt til salg
Handlingen er noget indviklet og i starten lidt kluntet fortalt, men den accelererer og samler trådene med stor præcision. Vor helt Toivo (Ivo Uukkivi) er en naiv og fattig estisk elektriker, hvis smukke kone Maria (Milena Gulbe) er gravid. Da skurkene tilbyder Toivo en masse penge, for at bruge sin ekspertise til at mørklægge den estiske hovedstad, har han først sine moralske skrupler, men den jordbundne Maria får ham på andre tanker. I Estland er alt til salg.

Samtidig præsenteres vi for de forskellige farverige skurke og følger forberedelserne til kuppet, der skal finde sted netop som guldreserven hjembringes fra Paris til stor national jubel. Mens de tåbelige estere danser folkedans i gaderne og taler om deres nationale identitet, er de russiske gangstere, identitiske med samfundets ledende personligheder, ved at røve rub og stub. Der males et meget vellykket satirisk billede af situationen i østlandene: I bar selvglad begejstring glemmer Estland, at det har solgt sig selv til kapitalen. Og før det når at kigge sig om, har tyvepak løbet med hele butikken.

Hvem er lederen af den forbandede fiasko?
Men det går selvfølgelig ikke som skurkene har planlagt. Der er store indre uoverensstemmelser i deres rækker, og Toivos moralske skrupler smitter af på nogle af medlemmerne. Banden begynder at gå i opløsning, den svæver hid og did for hvem som helst, der har mod til at råbe "Jeg er leder af denne forbandede fiasko!". Dialogen er vittig og vi skifter fra scene til scene med en hastighed og balanceevne, der er imponerende. Mens kuppet står på, skal Maria pludselig føde, hvilket sætter Toivo i bevægelse. Han må nu både redde sin kone, som ikke kan føde uden det elektriske lys, han selv har været med til at afbryde, og samtidig redde den estiske nation fra undergang.

Surreelt forstærket satire
Den skæve synsvinkel og de lidt drejede karakterer giver det hele en surreel stemning, der blot forstærker satiren. Filmen er dog ret barsk, og det kan være svært at se grænsen mellem humoren og kynismen. Men det gør blot glæden så meget desto større, når fortællingen pludselig anslår lysere strenge. "Mørke i Tallinn" har et meget bredt register både af stemninger, effekter og temaer, hvilket hele tiden giver tilskueren noget at arbejde med. Samtidig bliver den aldrig sentimental, selv når handlingen kommer til mere patetiske og moralsk-religiøse pointer.

Man kan måske mene, at der næsten er for mange ingredienser i "Mørke i Tallinn". Den kan til tider virke rodet og overbebyrdet, men det kynisk-humoristiske centrale overblik, som filmen tildeler tilskueren, og den underspillethed som de fleste elementer præsenteres med, gør det muligt at kapere det hele.


Fakta

Medvirkende
Violinist Elina Aasa
Maria Milena Gulbe
Anton Jüri Järvet
Sygeplejerske Kadri Kilvet
Mikhail Enn Klooren
Sygeplejerske Ulvi Kreitsmann
Extra Kristel Kärner
Andres Väino Laes
Sælger Kristel Leesmend
Extra Anna-Liisa Lehtimetsä
Bag kameraet
Instruktion Ilkka Järvi-Laturi
Manuskript Paul Kolsby
Fotografi Rein Kotov
Klip Christopher Tellefsen
Musik Mader
Genrer og relationer
Genre Komedie, Thriller
Premieredatoer
Biograf 28.07.1995
Øvrige oplysninger
Land Sverige, Finland, USA
Produktionsår 1993
Spilletid 99 min.
Selskab Upstream Pictures
Biodistributør Husets Biograf

Se også...