At kende sandheden

I begyndelsen af det 20. århundrede vokser den intelligente Malmros op under meget beskedne kår. Med målrettethed og evne til at klare sig trods hårde odds formår han at blive en førende hjernekirurg. Hans tilsyneladende succes, skygger imidlertid for en historie om en mand præget af en stærk skyldfølelse, der til stadighed står i vejen for hans lykke. © Scope

Produktionsår 2002
Genre Drama
Instruktør Nils Malmros
Medvirkende Jens Albinus, Søren Østergaard, Lise Stegger Hansen, Peter Schrøder
Spilletid 98 min.
Biopremiere 25.10.2002
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Nils Malmros

(INSTRUKTØR)
Inspiration fra fransk nybølge, ikke mindst Truffauts ’Jules og Jim’, blev startskuddet til en af de mest markante karrierer i dansk film. Den højt respekterede autodidakte Århus-auteur har med en lille håndfuld psykologisk indsigtsfulde dramaer markeret sig som en af Danmarks største og mest personlige instruktører. Malmros er ken...

Anmeldere

Politiken
"Spørgsmålet er da også, om det overhovedet er bæredygtigt på denne måde at blande et filmlitterært portræt med et familiært partsindlæg. Men Nils Malmros har altså valgt at gøre det, og netop derfor er det både blevet så kejtet, så brandfarligt og i lange stræk så fremragende."

Berlingske Tidende
"...moden, begavet og sine steder gribende film."

Jyllands-Posten
"...på et niveau så sjældent, at vi er nær på det mirakuløse; den er lige så anderledes, som instruktøren er anderledes og sjælden."

Weekendavisen
"Han (Niels Malmros) er en af de få kunstnere, der kan gå tæt på det private og bruge løs af hovedstolen, uden at værkerne føles monomane eller klaustrofobisk uvedkommende."

Information
"Der er for mange pedantiske erindringer og begivenheder, der stritter, og åbningsscenens hjerneoperation er unødigt detaljeret."

Ekstra Bladet
"(Malmsros') hidtil mest modne og dramatiske fim, hvori han dybt bevægende og underholdende fortæller 'alt om min far'.

B.T.
"Et stort drama, simpelthen."

Dagen
"...en stofrig, vægtig og bevægende film."

Bogart
"Det er tungt skyts, men ikke uden humor, og det er øjeblikke af stor poesi, når Truffaut-siden hos Malmros skinner igennem."

Cinemazone
"...ubestrideligt...den største danske spillefilmsoplevelse i år."

Brugere

20/03-09Åbne og lukkede hoveder
’Kniv’, siger neurokirurgen, og får én i hånden af assistenten ved sin side. Kniven skærer sig vej gennem skalpen, og toppen af det lokalbedøvede hoved løftes af. En spatel skraber efter for de klæbrige hudrester, der har nægtet sin afsked på det blotlagte kranie. ’Bor’, siger kirurgen. Og så må denne læser ellers selv fantasere sig til hvordan Nils Malmros gennem både dybt æstetiske og svulstige close-ups afdækker et maskinbor, der gør sin tiltrængte vej gennem et kranie.

Man vrider og drejer og krumbøjer sig rundt i sædet, når ’At kende sandheden’, efter en sælsom panorering over et dansk friluftslandskab, tager sin begyndelse. Og kan man overhoved andet? Musikken er tonet til et stadie, hvor kun lyden af den larmende boring og kirurgernes svar på tandlægernes mundvandssuger fylder ...

31/08-07En blandet oplevelse
Jeg går på efterskole, og her har jeg fået et kursusfag, kladet "Film med indhold". Hmm... jovist, At kende sandheden har meget indhold, ikke blot filmmæssigt set, men så sandelig også på en menneskelig plan. Men alligevel føles den lang og træg, og til tider en smule kedelig.

Når jeg skriver en blandet oplevelse må jeg nok indrømme, at det for det meste dog også er en god oplevelse. Jens Albinus gør det fortræffeligt som Rikard, men alligevel føles filmen i al helhed ikke særlig fortræffelig, men som en middelmådig oplevelse, som nok desværre hurtigt vil blive glemt igen.

Børneskuespillerne er jammerlige! Ganske enkelt. De er alle debutanter, og det er altså bare alt for let at se, til jeg sådan rigtig kommer til at tro på dem. Barsk er dog scenen, hvor Rikards barndomsven får smæ...

20/01-07Hjerne og hjerte
TV2 Film viser for tiden med jævne mellemrum Nils Malmros' drama om sin far, der var hjernekirurg ved Århus kommunehospital. Filmen er måske ikke i verdensklasse, og det halter lidt med at få den dramatiske og den familiebiografiske sammenhæng til at falde helt på plads, men det er bestemt en vellykket.

Filmen starter med en operation for at stoppe en hjerneblødning, hvor Malmros viser os alle detaljerne. Et kontraststof sprøjtes ind i årene, så de kan ses og problemet kan identificeres på et røngten-billede. Dernæst bores der to huller i kraniet under lokalbedøvelse og et hul saves åbent ind til hjernen. Så bindes der en tråd fast til åren for at stoppe blødningen. For en ikke indviet er dette ganske ubehageligt at se på, men det sætter os hurtigt ind i hovedet på hovedpersonen, Ric...

18/09-03Århus by Black and White
Anonym
Nils Malmros niende film - og selvfølgelig (!) en klassefilm. Det er imponerende med Malmros -
Han laver ikke mange film, men når han ankommer med en ny, ved man, at han ikke skuffer (måske et privilegium ikke set siden Dreyer). Det gør man heller ikke her.

Trækker man "Barbara" fra, var det 10 år siden, at Malmros kom med en af sine egne Århus-historier. Og det er her han er bedst - hjemme i sit eget mytologiske Århus. Malmros er detaljernes mand, altid med knivskarp præcision. Og professionalismen er øget yderligere i takt med, at intensiteten måske ikke er HELT så markant som i 80´erne.

Der er en kold distance over det meste i "At kende sandheden", som der også er i "Kærlighedens smerte". Men man imponeres altid over Malmros kvaliteter. Og den visuelle poesi er som altid med....

02/01-03Filmen uden klimaks.
Anonym
Historien har man læst alt om i aviser, forholdet mellem far og søn er ikke videre sindsoprivende, og så bliver det pludselig svært.
Der sker ikke rigtig noget overraskende, der er faktisk intet klimaks i en meget skuffende og svag film.
Det er billedmæssigt en flot film, som er udemærket drejet. men den mangler bid, og mod, får far og søn forholdet kan ikke holde en hel film oppe, som man allerede kender historien til.

24/11-02et ord og lige et par ord mere
Anonym
mesterværk. glem alt om black flop down forever og andre dårlige amerikanske film. her er den ægte vare og tak for det.

17/11-02Næsten perfekt
Anonym
At Kende Sandheden er ubestrideligt årets bedste danske biograffilm, lige meget hvordan man så vender og drejer det. Årets andre storfilm, som fx Elsker Dig For Evigt opnår aldrig det niveau som denne film ligger på. Nils Malmros er måske en af vor tids bedste filmskabere, som med sans for den avancerede og alligevel eminent fortalte historie, fungerer perfekt i samløb med smuk fotografering og tilpassende mængder afbræk fra hovedhistorien.

Det største kritikpunkt ved filmen er de svingende skuespillerpræstationer. Jens Albinus, Søren Østergaard og Birthe Neumann er alle dygtige og stabile, men især børneskuespillerne er dalende i kvalitet. Richard Malmros’ historie fortælles lige fra barnsben, og til hans svære år i midtfirserne, hvor en journalist tog drastiske skridt og fortalte e...

17/11-02Kære Malmros
Anonym
Vi var en halv røntgen adfdeling af Radiografer der var inde og se filmen. Vi blev meget begejstret for filmen, for de flotte røntgenbilleder (som sikkert kun en fagidiot lægger mærke til) men specielt problematikken omkring toratrast. det er, om ikke helt det samme, en følelse vi kender til, selv om nutidens kontrast stoffer er temmelig harmløse i forhold til toratrast. Der var dog en ting vi studsede over; brugte man ikke blyforklæder dengang, når man tog billederne? Ingen i filmen havde dem på. Vi mente at der fantes blyforklæder dengang, da vi havde hørt om de m,eget tunge og uhandige forklæder.
Jeg synes filmen viser så fint, at de samme problemer og overvejelser også findes den gang, og ikke kun i vores overvågningsverden idag.
Med venlig hilsen Tine

09/11-02Fy fa'en
Anonym
Det er jo en dansk film, så den kan ikke være god, i er åbenbart alle sammen bare klamme patrioter der synes at i absolut SKAL sige den er god... Har ikke set den og vil djævelemig heller ikke... Føj for en hønsebæ!

05/11-02Puha .......
Anonym
Jeg har i dag den 5.11.02 været inde og se filmen, og den gjorde et virkelig stærkt indtryk på mig. Især starten, hvor man ser operationen på en ung mand virkede meget stærk på mig, jeg kunne slet ikke tåle at se det. Man kan mærke, det må have været svært men samtidig også enormt personligt og afklarende for Nils Malmros at lave den film. Endnu en gang har han ramt plet. Det er et mesterværk, som jeg kun kan anbefale andre at se.




Fakta

Medvirkende
Malmros Jens Albinus
Sønnen Søren Østergaard
Eli Lise Stegger Hansen
Knoblau Peter Schrøder
Elis mor Birthe Neumann
Pastor Bork Preben Harris
Professor Henriques Lars Lunøe
Bag kameraet
Instruktion Nils Malmros
Produktion Thomas Heinesen
Manuskript Nils Malmros
Fotografi Jan Weincke
Klip Birger Møller Jensen
Scenografi Søren Kragh Jacobsen
Musik Gunner Møller Pedersen
Genrer og relationer
Genre Drama
Premieredatoer
Biograf 25.10.2002
Dvd 20.08.2003
Øvrige oplysninger
Land Danmark
Produktionsår 2002
Spilletid 98 min.
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 89.374
Selskab Nordisk Film
Biodistributør Nordisk Film
Priser Bodil 2003, Bedste mandlige hovedrolle
Robert 2003, Årets instruktør
Robert 2003, Årets mandlige hovedrolle
Robert 2003, Årets bedste manus

Se også...