I familiens hjerte (The War Zone)

Tom (Freddie Cunliffe) er flyttet fra London til Devon med sin far (Ray Winston), sin højgravide mor (Tilda Swinton) og sin storesøster (Lara Belmont). Der er koldt, øde og kedeligt så langt ude på landet. Da han opdager, at faderen misbruger storesøsteren seksuelt, reagerer han voldsomt. Ankomsten af en ny lillesøster gør bestemt heller ikke situationen bedre, og Tom kæmper hårdt for at overleve følelsesmæssigt. © Scope

Produktionsår 1999
Genre Drama
Instruktør Tim Roth
Medvirkende Ray Winstone, Tilda Swinton, Colin Farrell, Lara Belmont
Spilletid 99 min.
Biopremiere 15.10.1999
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Tim Roth

(INSTRUKTØR)
Engelske Tim Roth er nærmest en slags lillebror-udgave af Gary Oldman og fik for alvor gang i karrieren, da han i begyndelsen af halvfemserne tog til USA, hvor han fik rollen som Hr. Appelsin i Tarantinos 'Håndlangerne' (1992). Andre sjove navne fra Roths cv er Gyldenstjerne i 'Rosenkrans og Gyldenstjerne er døde' (1990), Græskar i 'Pulp Fiction'...

Anmeldere

Scope
Krigszonen

Tim Roths instruktørdebut har høstet rosende ord lige fra Sundance over Berlin til Cannes-filmfestivalerne. Med god grund. "I familiens hjerte" er bestemt ikke for sarte sjæle, men er i al sin gru en gennemført film om incest.

Et gråt, koldt, fugtigt og øde landskab åbner filmen, og de vinterklamme billeder bibeholdes filmen igennem. Det blæser, det er koldt, vinteren vil ikke vige for foråret, og solen skinner ikke. Landskabet er hårdt, som de problemer filmens hovedperson kæmper med. Den 15-årige Tom (Freddie Cunliffe) er lige flyttet med sin familie fra London til Devon. Han føler sig ensom og keder sig bravt. Hans mor (Tilda Swinton) er højgravid og føder kort efter filmens begyndelse en lille pige. Faderen (Ray Winston) har travlt med at ordne forretninger via telefonen, og selvom storesøsteren Jessie (Lara Belmont) tilsyneladende har fundet sig bedre til rette med flytningen end moderen og lillebroren, så skal tiden alligevel fordrives, indtil hun kan starte på college i London.

Ved et tilfælde opdager Tom et unaturligt forhold mellem hans søster og deres far, og hans verden bryder sammen. Uden hjælp udefra kæmper han desperat for at overleve, men da han prøver at handle, befinder hele familien sig pludseligt i et følelsesmæssigt helvede.

I familiens krigszone
Der er en afgrundsdyb forskel på den danske og den engelske titel, men begge indikerer, at incest er et svært emne at behandle. Tim Roths filmatisering af Alexander Stuarts roman er velovervejet helt ned i hver enkelt detalje. Stuart selv har i øvrigt været med til skrive manuskriptet. Alt i alt er der kun 10 skuespillere i filmen, og det er sigende, at forældrene kun hedder Mum og Dad, at de ikke har navne, som kan trække dem væk fra forældrerollen. Lara Belmont og Freddie Cunliffe er begge debutanter, og overfor Ray Winston og Tilda Swinton er det svært at tro, at de ikke er "Mum and Dad and Tom and Jessie".

Det er, som om Tim Roth har sneget sig ind på denne familie med et kamera, hægtet sig fast på Tom, og ved et absurd tilfælde opdaget denne forfærdelige hemmelighed. "I familiens hjerte" er filmet så ligetil og enkelt (ikke-voyeuristisk) - netop for at give plads til historien - at personernes daglige opførsel fremstår så meget desto mere skræmmende. Der er intet at se på ud over personerne, og dermed er der intet, der virker distraherende i forhold til budskabet.

Ingen lette løsninger
På Filmfestivalen i Berlin i februar forklarede Tim Roth, at han ville vise historien både fra den mishandledes og mishandlerens side. Formålet er at få folk til at kigge på deres partner og tænke på, hvad vedkommende egentlig tænker på. Som eksempel nævnte han, at hver fjerde svensker begår incest, og at man ikke har en jordisk chance for at vide, hvem det er. Han understregede endvidere, at det var vigtigt for ham ikke at filme Toms eller resten af familiens følelser, så de fremstod som skåret ud i pap. Filmen skal ikke fortælle, hvad publikum skal føle. På den måde har han forsøgt ikke at gå i vejen for filmen. På samme måde er slutningen også meget åben.

Af samme grund kan det være svært at se "I familiens hjerte", fordi her gives ingen lette løsninger. Budskabet er relativt klart: Incest er forkert; men der er så mange andre elementer, der gør det kompliceret. Toms spirende seksualitet, Jessies bevidsthed om sin egen; jalousi, vrede, følelser af at blive forrådt. Alt dette ligger og lurer under overfladen, og bryder ind imellem frem, men personerne er stille og virker meget lukkede, så det kan være svært at afkode dem.

Netop filmens åbne tilgang tvinger publikum til at skulle tænke selv, og i forbindelse med så svært et emne som incest er det befriende, at Tim Roth ikke presser en bestemt moral ned over seeren. "I familiens hjerte" er en seriøs film om et følelsesmæssigt meget kompliceret tabu, og alt taget i betragtning er den fuldendt.

Brugere

06/08-14Tim Roth's instruktørdebut.....
..... er uden tvivl hård kost og som det fremgår bl.a. i nedenstående anmeldelser, tydeligvis ikke for enhver smag. Den er også vanskelig at se, dog ikke så meget på grund af sit voldsomme indhold, men det er det uhørt langsommelige tempo der gør udslaget. Jeg er med på, at det skal tjene til at man føler den svælgen i elendighed og håbløshed, som familien oplever, men det satte sig ikke for alvor på mig, og derfor fandt jeg at det svækkede filmen. Men Roth kunne da noget som instruktør, men dette er stadig hans eneste instruktørcredit til dato. Upåklagelige skuespillerpræstationer over hele linjen også, specielt Ray Winstone som faderen. Colin Farrell medvirker i en lille og næsten ubetydelig rolle.

Bonus-info: Ved filmens premiere ved Toronto-filmfestivallen i 1999, blev en séer så ...

05/01-05Kompromisløs
Jeg synes ikke at denne film havde stået så stærkt i ens hukommelse, hvis ikke Tim Roth havde været så kompromisløs i sin instruktion. Filmen og historien er virkelig barsk og man får virkelig indblik i hvor modbydeligt incest er.

Denne film vil nok skræmme mange, som netop vælger at se den, bare fordi Colin Farrell er med og derfor ikke ved, hvad de går ind til.

Med hensyn til om filmen går over grænsen, ja så er det vel en smags sag. Min mening er, at nogle gange har vi brug for at få budskabet slået ind i hovedet med syv tommer søm, for at det skal have en ordentlig effekt. Det er den evindelige diskussion, ligesom med film som "Irreversible" og "Henry-potrait of a serial killer". Hvornår går en instruktør over stregen og viser for meget?

Personligt vil jeg hellere have at mi...

29/10-03Er enig - den er over grænsen.
Anonym
Jeg her helt enig i nedstående, nogle forkerte typer kan sikkert nyde god af scenerne desværre, ja fordi den er så direkte, de kunne godt have undladt nogle af de klamme scener ude ved havet i hytten. Jeg så den fordi jeg vidste Colin Farrell var med, jeg troede ikke hans rolle var så lille. Men jeg slettede den lige efter, nemlig pga nogle hårde scener, den vil jeg aldrig se mere.

06/10-03Går over grænsen!
Anonym
Jeg havde set frem til at se den hér film. Der var jo blevet snakket meget om den og Bogart var helt vild med den. Jeg så den og den er flot og grum på samme tid. Den er utrolig flot filmet og dialogerne mellem de fantastiske skuespillere er fremragende. Det er virkeligt et mesterstykke. MEN jeg har ét problem med filmen. Man ser for meget af det man udemærket véd. Det var hårdt at sidde og kigge på. Jeg fik det på et tidspunkt meget dårligt og kunne ikke få billederne ud af mit hoved. Det er jo godt at en film kan give sådan et indtryk, men jeg bryder mig ikke om at få det serveret lige op i mit åbne ansigt. Måske er det mig som er sart, men sådan et emne er jo heller ikke så let at gå til. Jeg vil give filmen top karakterer, men trækker en stjerne fra fordi det var for meget på et tids...


Fakta

Medvirkende
Far Ray Winstone
Mor Tilda Swinton
Nick Colin Farrell
Jessie Lara Belmont
Lucy Kate Ashfield
Tom Freddie Cunliffe
Carol Aisling O'Sullivan
Alice Megan Thorp
Bartender Kim Wall
Sygeplejerske Annabelle Apsion
Bag kameraet
Instruktion Tim Roth
Produktion Dixie Linder, Sarah Radclyffe
Manuskript Alexander Stuart
Fotografi Seamus McGarvey
Klip Trevor Waite
Scenografi Michael Carlin
Musik Simon Boswell
Genrer og relationer
Genre Drama
Undergenre Psykologisk drama
Nøgleord Incest
Premieredatoer
Biograf 15.10.1999
Øvrige oplysninger
Land England, Italien
Sprog Engelsk
Produktionsår 1999
Spilletid 99 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 15.329
Selskab Channel Four Films, Mikado, Portobello Pictures, Fandango
Biodistributør Gloria

Se også...