Livsfarlig frekvens (Frequency)

Får man slugt kamelen i starten af "Livsfarlig frekvens", er resten af filmen en uhyre effektiv, elementært spændende og følsom science fiction-krimi om en ung politimand, som pludselig får mulighed for at ændre på fortiden og de begivenheder, som slog hans far ihjel 30 år tidligere. © Scope

Produktionsår 2000
Genre Thriller
Instruktør Gregory Hoblit
Medvirkende Dennis Quaid, James Caviezel, Andre Braugher, Elizabeth Mitchell
Spilletid 118 min.
Biopremiere 13.10.2000
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

James Caviezel

James Patrick Caviezel, for nemheds skyld kaldet Jim, debuterede med en lille rolle i Gus Van Sants 'My Own Private Idaho' (1991). Han fik sit gennembrud i Malicks krigsdrama 'Den tynde røde linie' (1998). Han kunne også ses i Oliver Stones 'Any Given Sunday' (1999) og som Dennis Quaids søn i 'Livsfarlig frekvens' (2000). I 2004 oplevede han s...

Anmeldere

Scope
I see dead people

Måske har "Den Sjette Sans" startet en hel bølge af metafysiske thrillers. I hvert fald blander "Livsfarlig Frekvens" også en følsom historie om kontakt mellem døde og levende mennesker med et effektivt krimiplot.

Science fiction fås ikke kun som high tech med aluminium-rumskibe og Matrix-solbriller. Den fås også i garageversionen som i "Livsfarlig Frekvens", hvor en gammel kortbølgeradio pludselig skaber forbindelse tredive år tilbage i tiden.
Radioen er John Sullivans (Jim Caviezel). Han har arvet den efter sin brandmandsfar, som døde i en brand, da John var seks år gammel. Radioen er pakket ned i en kasse sammen med farens andre ting, men en dag, hvor nordlyset bølger over Queens i New York og skaber forandringer i atmosfæren, tager John radioen frem, og pludselig er der hul igennem til faren (Dennis Quaid) tilbage i 1969.

Sådan lyder den kamel, man skal sluge i starten af "Livsfarlig Frekvens". Men hvis man kan det, udvikler historien sig herefter til en solid, stærk og effektiv krimi. For John skal selvfølgelig forsøge at redde sin far fra den ulykke, som kostede ham livet. Tilfældigvis er der i farens tid kun to dage til uheldet vil ske, og John skynder sig derfor at fortælle sin far, hvad der gik galt. Men så snart de begynder at ændre på fortiden, ændrer Johns nutid sig også, og først da bryder helvede løs. Pludselig er både Johns far og mor i fare, og snart ændrer den nye fortid så meget på Johns nutid, at også han får uoverskuelige problemer.

Gammeldags helte
Under krimiplottet, som rummer både seriemorder og korrupte politifolk, er "Livsfarlig Frekvens" en gammeldags, moralsk Hollywoodfilm om hverdagens helte. Johns far, Frank, er nemlig indbegrebet af hyggelig maskulinitet, komplet med slidt læderjakke og skævt smil. Han er den romantiske ægtemand, der svinger sin kone til en Elvis-plade, når han kommer hjem fra arbejde, og den rare far, som spiller baseball med sin søn i haven og lærer ham at køre på cykel.
Faktisk er Frank så overjordisk sød, god og handlekraftig, at filmen ind imellem bliver svær at tage alvorligt. Især da Frank får replikken, at USA bliver holdt sammen af tre ting: Forfatningen, rock'n'roll og baseball.

Filmen hylder både kernefamilien og nogle gammeldags mande- og kvinderoller, og det er egentlig utroligt med så mange myter i omløb, at instruktøren, Gregory Hoblit, får en velfungerende fortælling ud af det. Men det gør han.
Redskabet er skamløshed. "Livsfarlig Frekvens" har nemlig ikke en gnist af ironisk distance til de myter, den mudderbader i. Faktisk tror filmen selv på, at de gammeldags moralværdier, den prædiker, kan sige os en helt masse i dag. Og selv om man som denne anmelder ikke mener, de kan, ender instruktørens selvsikkerhed med at tage stikket hjem.

Omhyggelige detaljer
"Livsfarlig Frekvens" er sikkert lavet. Man mærker, at Toby Emmerichs manuskript, som slår et utal af krøller undervejs, er grundigt gennemarbejdet, og der er mange fine detaljer i miljøbeskrivelserne. Især Dennis Quaid laster sin figur med charme, men alle spillere tilfører varme og liv, selv trods påtagede Queens-dialekter. "Livsfarlig Frekvens" er som en pose blandet slik, perfekt til en søndag aften.

Brugere

05/01-05Griner 1
Det tror jeg også. "Gun-tana kampsport"??
Hvad faen er det for en film du snakker om Rico for det er ihvertfald ikke den her.

05/01-05- Træfsikker spænding -
Dejlig effektiv thriller med tungen langt ud af munden.

Det går ikke stille for sig i denne science fiction thriller, hvor den unge politimand John Sullivan (Caviezel) en dag finder familiens gamle kortbølgeradio frem, da et atmosfærisk fænomen gør det muligt for ham, at snakke med sin afdøde far (Quaid) 30 år tilbage i tiden. Sammen kan de nu rette op på fortidens kvaler – deriblandt farens dødsulykke.

Og så er vi for alvor i gang. ”Frequency” drøner derudaf, og viser sig at være en særdeles medrivende thriller. Solid spænding helt til slut og med en hel del gode drejninger undervejs.

Dennis Quaid og James Caviezel gør det begge fint i deres respektive roller. Også selvom de bliver ofre for en lidt rodet handling, der ikke altid følger logikkens love. Plottet er snedigt fostret...

13/06-04???
Anonym
jeg tror du har fat i den forkerte film, rico.

13/06-04vaskeægte fuser....
Anonym
Den kvalitets bevidste seer vil med det samme kunne se de dårlige elementer der står i kø for at træde i karakter i denne fuser af en sci-film.
Intet fungerer i denne "straight-to-video" produktion, der stjæler så meget materiale fra både Matrix og Blade, at intet originalt er at spotte nogensteder.Selv filmens meget omtalte Gun-tana kampsport, er så urealistisk og plat at man ikke kan meget andet end at grine ufrivilligt i lange baner.

Glem denne fuser og lån istedet Matrix eller Blade.

12/06-04huller her og der men...
Anonym
Rigtig god film. Den er spændene og underholdene. Enkelt huller i historien forekommer. Det med massemorderen i slutningen af 60'erne er lidt for meget af det gode. Men ellers en udenmærket film

03/01-03Ganske enkelt fremragende
Anonym
Den her film er jeg helt vild med. Først og fremmest er Dennis Quaid, Jim Caviezel og Andre Braugher fremragende i deres roller. For det andet har filmen en rigtig god historie ( selvom den er lettere urealistisk ), og sidst men ikke mindst, så er filmen utrolig spændende. Jeg sad i samtlige 2 timer og bed negle over hvad der så ville ske. Filmen er flere steder uforudsigelig og fyldt med overraskelser. Jeg kan kun varmt anbefale den til alle, som godt kan li' rendyrket spænding. Jeg har selv set filmen 5 gange uden at blive træt af den endnu. Det er en lækker film.

01/10-02Stemmer Fra Fortiden
Anonym
Velproduceret og stemningsfuld science fiction thriller, der både byder på fortrinlig spænding og gode skuespillere.

Man kan jo ofte (altid) finde huller i logikken når man ser film der omhandler emner som tiden og ændring af denne, og det er der også her, men sluger man dem og det er få, så er det kvalificeret underholdning og rigtigt godt lavet.


Fakta

Medvirkende
Frank Sullivan Dennis Quaid
John Sullivan James Caviezel
Satch DeLeon Andre Braugher
Julia Sullivan Elizabeth Mitchell
Gordo Hersch Noah Emmerich
Jack Shepard Shawn Doyle
Graham Gibson Jordan Bridges
Samantha Thomas Melissa Errico
Johnny Sullivan (6 år) Daniel Henson
Gordo Hersch (8 år) Stephen Joffe
Bag kameraet
Instruktion Gregory Hoblit
Produktion Howard Koch Jr, Bill Carraro
Manuskript Toby Emmerich
Fotografi Alar Kivilo
Klip David Rosenbloom
Scenografi Paul Bryan Eads
Musik Michael Kamen, J. Peter Robinson
Genrer og relationer
Genre Thriller
Premieredatoer
Biograf 13.10.2000
Dvd 13.02.2001
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 2000
Spilletid 118 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 7.218
Selskab New Line Cinema
Biodistributør SF Film/Filmcompagniet

Se også...