Jeanne d'Arcs lidelse og død (La Passion de Jeanne d'Arc)

Selvom Jeanne D'Arc har vundet slag og anses som en helgen af de fleste i 1400-tallets Frankrig, har hun lagt sig ud med magthaverne. Derfor bliver hun slæbt for retten, hvor dommerne forfalsker beviser imod hende. Men Jeanne er fast i troen og hverken tortur eller religiøse trusler kan få hende til at erkende sin synd. Men den er ingen hindring for den hårdest tænkelige straf. © Scope

Produktionsår 1928
Genre Drama
Instruktør Carl Theodor Dreyer
Medvirkende Maria Falconetti, Eugene Silvain, André Berley, Maurice Schutz
Spilletid 110 min.
Biopremiere
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Brugere

02/04-07Filmhistorie
Eftersom Dreyer i stumfilmens tid ikke kunne bruge tale og lydeffekter til at nå ud til publikum, fyldte han i stedet lærredet med fantastiske billeder, hvor skuespillernes ansigter og kameraets vinkler var hans redskaber. Skuespillerne skulle for alvor viste intensitet, og i tilfældet med ”La Passion de Jeanne D'Arc”, lidelse, fortvivlelse, galskab, vrede og ikke mindst frygt.

Fortællingen om Jeanne D'Arc er velkendt. Efter at have ledt franske hærstyrker mod briterne i Guds navn, tages Jeanne (Maria Falconetti) til fange og forhøres af biskop Pierre Cauchon (Eugene Silvain) og en række dommere. Jeanne D'Arc påstår, at hun udfører Guds vilje, som hun har hørt dem igennem en engel. Hendes eksistens alene sætter spørgsmålstegn ved kirkens monopol på at repræsentere Gud. Enten skal de...

20/01-06Closeup'ets gennembrud
Dreyers filmhistoriske perle står for mig først og fremmest som den måske skuespilmæssigt smukkeste stumfilm overhovedet.

Det er naturligvis først og fremmest den korsikanskfødte argentiner Maria Falconettis fortjeneste i filmens altdominerende hovedrolle, som - må man sige - én af de sværeste roller, som overhovedet findes: Den religiøse fanatiker og martyren.

Teknisk-visuelt er det mig bekendt den første film, som virkelig gjorde brug af closeup'et som stemningsmæssigt virkemiddel: Såvel de karikeret dystre "kirkebødler" som Jeanne skal derfor koncentrere sig overordentligt meget for at virke overbevisende.
Men resultatet er fænomenalt og bidrog formentlig væsentligt til at modne samtidens kulturanmelderes syn på film som andet og mere end "flimmer og ramasjang". Filmen virker ...


Fakta

Medvirkende
Jeanne d'Arc Maria Falconetti
Évêque Pierre Cauchon Eugene Silvain
Jean d'Estivet André Berley
Nicolas Loyseleur Maurice Schutz
Jean Massieu Antonin Artaud
Jean Lemaître Michel Simon
Guillaume Evrard Jean d'Yd
Jean Beaupère Louis Ravet
Dommer Armand Lurville
Dommer Jacques Arnna
Bag kameraet
Instruktion Carl Theodor Dreyer
Manuskript Joseph Delteil, Carl Theodor Dreyer
Fotografi Rudolph Maté
Klip Marguerite Beaugé, Carl Theodor Dreyer
Musik Ole Schmidt
Genrer og relationer
Genre Drama
Undergenre Retsalsdrama
Nøgleord Inkvisition
Premieredatoer
Øvrige oplysninger
Land Frankrig
Produktionsår 1928
Spilletid 110 min.

Se også...