Hana-Bi - blomster og ild (Hana-Bi)

Nishi er en politimand med alt for mange bekymringer. Konen er dødsyg af kræft, han er indirekte skyld i to kollegers død og at hans ven sidder bundet til en kørestol. Desuden skylder Nishi penge til den lokale mafia, som ikke finder sig i at blive snydt for renters rente. Solen skinner ikke ligefrem på Nishi-san. © Scope

Produktionsår 1997
Genre Drama
Instruktør Takeshi Kitano
Medvirkende Takeshi Kitano, Kayoko Kishimoto, Ren Osugi, Susumu Terajima
Spilletid 103 min.
Biopremiere 28.08.1998
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Takeshi Kitano

(INSTRUKTØR)
Takeshi Kitano lærte at danse og synge og gøre andre klovnerier af den berømte komiker Senzaburo Fukami. Han afprøvede sine talenter på en natklub, inden han fik stor succes på tv som den ene del af duoen "The Two Beat" i begyndelsen af 1970'erne. Siden har ”Beat” Kitano etableret sig som en af Japans største og mest alsidige medieper...

Anmeldere

Scope
"Bad Lieutenant" goes Japan

Den japanske auteur Takeshi Kitano har skabt en tyst film, hvor billederne taler deres eget mådeholdne sprog. En film, hvor kunst, musik og kærlighed går op i en højere enhed. Og hvor enhedens tvilling er afmagt, vold og kriminalitet. En film om kunsten at leve og kunsten at dø.

Takeshi Kitano viser sig her i tre afspejlinger. Instruktøren Takeshi Kitano, der også har skrevet manuskriptet, skuespilleren Beat Takeshi og kunstneren Takeshi Kitano. Endvidere har han også været med til at klippe den endelige film. Manden, hvis navn ikke længere behøver at blive nævnt, kan siges at have haft fuld kreativ frihed.
Resultatet blev bl. a. belønnet med en guldløve i Venedig 1997.

NYPD Japan

Hovedpersonen Nishi (Beat Takeshi) er politimand. Hans kone (Kayoko Kishimoto) er syg af kræft, og han har ikke besøgt hende længe. Derfor overtales han til at tage på hospitalet, mens hans ven og kollega Horibe (Ren Osugi) overtager hans vagt. Men Horibe invalideres efter et skuddrama, og forlades af kone og datter. Lammelsen efterlader ham med en dyb trang til at male, hvilket desværre er en dyr fornøjelse. Endvidere blev Nishi indirekte skyld i, at to kolleger mistede livet under pågribelsen af en farlig forbryder. Som om det ikke var traume nok til en livstidsbehandling hos den lokale Freud, har Nishi og hans kone mistet deres 5-årige datter. Han føler sig derfor forpligtet til at tage sig af den enes unge enke, supplere Horibe med malergrej, samt at tage sin kone med på en sidste ferie. Løsningen er først et lån hos yakuzaen (den lokale lånehaj), og da dennne kræver sin yen igen, et lille bankrøveri. Skæbnen har bestemt ikke tilsmilet Kitanos Harvey Keitelske helt.

Tavshed er guld

"Hana-Bi" er Kitanos syvende film, og man fornemmer, at det japanske publikum har en fordel ved at kende denne anerkendte multikunstner fra tidligere film og fra flere populære tv-programmer. Filmen er blevet kaldt Quentin Tarantinosk i sin stil for at tiltrække et vestligt publikum. Det er nu lige omvendt, for pulp-kongen henter som bekendt meget af sin inspiration fra de mere østlige kriminalfilm. Og i modsætning til Tarantinos meget rappe dialoger, er Kitanos manuskript barberet for ord. Nishi selv er så tavs, at det er svært at føle en følelsesmæssig forbindelse med ham. Trods det, er sammenligningen dog delvist berettiget, for ligesom Taratino leger Kitano med den narrative tidslinje i filmens historie, og ligesom Taratino benytter Kitano sig af pludselige og meget blodige voldsudgydelser.

Et lydløst fyrværkeri med eksistentielle overvejelser

Kitano er dog hverken Tarantino eller Keitel, han er helt sig selv. Han har bevaret en tydelig asiatisk filmstil, der måske kan kede et publikum, der er forvænt med amerikanske film. Flere scener leger med lyd og billede, og det kræver koncentration at fange handlingen. Tid og tåmodighed er en forudsætning for at få fuldt udbytte af denne film, der i høj grad forgår mellem billederne og under overfladen.

"Hana-bi" betyder blomster-ild (eller fyrværkeri), og i overensstemmelse med denne forener han blidhed med vildhed. Musikken er komponeret af Joe Hisaishi, og komplementerer fint filmens nærmest minimalistiske stil i billeder og klip. Den veksler næsten ubemærket i takt med handlingen, til tider som den blide forårsbrise gennem de japanske kirsebærtræers blomster, til tider som den kolde vind, der fejer ned over Fujiyamas sneklædte skråninger.

Hvis man forventer endnu en hårdkogt Hong-Kong actionfilm, så bliver man slemt skuffet. Hvis man derimod forventer en film, der udfordrer sanserne, både historie- og fortællemæssigt, går man ikke forgæves.

Brugere

08/01-05Uovertruffen filmlyrik
"Hanabi" er en af de flotteste japanske film, som de danske filmimportører har valgt at bringe til landet. I denne film spiller Beat Takeshi en kriminalbetjent, der ikke har fået de bedste kort på hånden. Hans cop-buddy er skudt ned, og han har taget hævn i koldt blod. Hans kone er uhelbredeligt syg. Det går ikke specielt godt. Og der går ikke bedre, jo længere vi kommer ind i filmen.
Det fantastiske ved filmen, det, der gør den et mesterværk i mine øjne, er den kølige, triste stil blandet med glæden over de små ting i livet. Alle personerne i filmen lider tab og undergang, men stadig er der plads til poesi og humor. Det er specielt forholdet mellem hovedpersonen og konen, der er giver filmen liv. Et kærligt forhold uden ord.
Filmen kredser om mange temaer. Kontrasten mellem uskyld og...

06/10-02Absolut Ikke For Alle!
Anonym
Kriminalbetjent (Takeshi) der føler sig skyldig i to kollegers død under et skuddrama, en anden kollegas invalidering ligeledes under et skuddrama og hvis kone dør af kræft, låner en masse penge af Yakuzaen (japansk pendant til mafiaen), men kan ikke betale tilbage. Køber en brugt taxi, maler den så den ligner en politibil og begår en bankrøveri.

Rost japansk film der måske lyder som en thriller, men mere er et lille skævt og ironisk drama, selv om den indeholder enkelte skudscener og udpenslet vold, men det er ikke det der er hovedtemaet, det er mere den indre psykologi.

Filmen tager ikke specielt udgangspunkt i japansk kultur, men kunne foregå hvor som helst, uden af den grund at være kommerciel,
og den henvender sig absolut ikke til alle og enhver.

Kræver at man gider føl...


Fakta

Medvirkende
Yoshitaka Nishi Takeshi Kitano
Miyuki Kayoko Kishimoto
Horibe Ren Osugi
Nakamura Susumu Terajima
Tesuka Tetsu Watanabe
Yakusa Lejemorder Hakuryu
Kriminel Yasuei Yakushiji
Kudo Taro Istumi
Doktor Kenichi Yajima
Tanaka Makoto Ashikawa
Bag kameraet
Instruktion Takeshi Kitano
Produktion Masayuki Mori, Yasushi Tsuge, Takio Yoshida
Manuskript Takeshi Kitano
Fotografi Hideo Yamamoto
Klip Takeshi Kitano
Scenografi Norihiro Isoda
Musik Joe Hisaishi
Genrer og relationer
Genre Drama
Nøgleord Bankrøveri, Dødelig sygdom, Japan, Skyldfølelse
Premieredatoer
Biograf 28.08.1998
Øvrige oplysninger
Land Japan
Produktionsår 1997
Spilletid 103 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 15.905
Selskab Bandai Visual

Se også...