Tilværelsens bagside (Nil By Mouth)

"Tilværelsens Bagside" er en barsk og nærgående fortælling om skuespilleren Gary Oldmans barndomsminder. I et stærkt, socialrealistisk nærvær følger vi en arbejderfamilies kamp for at overleve i en hverdag, som mest af alt er styret af alkohol, dope og vold. Den stærkt alkoholiserede familiefar og dope-dealer Raymond spreder en permanent angst i familien med sine umotiverede voldsudbrud. Og familien må hutle sig igennem den grå hverdag på hver sin måde. Den unge Billy lindrer smerten gennem sit stigende heroinmisbrug og den lille Michelle resignerer angst i tavshed, alt imens moderen og mormoren krampagtigt forsøger at bakke op og dele deres kærlighed med dem. © Scope

Produktionsår 1998
Genre Drama
Instruktør Gary Oldman
Medvirkende Ray Winstone, Kathy Burke, Charlie Creed-Miles, Laila Morse
Spilletid 121 min.
Biopremiere 30.04.1999
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Gary Oldman

(INSTRUKTØR)
Leonard Gary Oldman er uddannet på Londons fornemme skuespillerskole Royal Academy of Dramatic Art, hvor han i 1978 opnåede en bachelorgrad. Han turnerede kloden rundt med The Glasgow Citizen's Theater og havde allerede i 1981 sin filmdebut på tv med Mike Leighs "Meantime". Der skulle gå fem år, før han brød igennem med spillefilmen "Sid og N...

Anmeldere

Scope
Bragende barsk og belastet

Gary Oldmans selvbiografiske "Tilværelsens Bagside" er en rå og usødet socialrealistisk fortælling, hvor barske barndomsoplevelser med alkoholisme, vold og dope udstilles hjerteskærende ærligt.

I et arbejderkvarter i udkanten af London, hvor alkoholisme, småkriminalitet og dope er hverdagskost, følger vi en arbejderfamilies kamp for at overleve. Vi følger den fysiske kamp mod dopens og alkoholismens magtovertagelse, og den psykiske kamp for at opretholde sig selv i en familie, hvor alle er følelsesmæssigt belastede og mere eller mindre utilregnelige.

Et skræmmende voldsscenarie
Hovedpersonen Raymond (Ray Winstone) er den stærkt alkoholiserede far i familien, som får penge til sprut ved at sælge dope og være småkriminel. Han er totalt styret af sit alkoholmisbrug, og når hans sociale barometer er bedøvet tilstrækkeligt, flipper han umotiveret voldeligt ud. Han er faretruende ondskabsfuld og gennembanker jævnligt familien, når ikke han er på druktur med vennerne. Hans gravide kone Valerie (Kathy Burke), hendes junkie-lillebror Billy (Charlie Creed-Miles) og den lille datter Michelle (Leah Fitzgerald) er ofre for hans umotiverede vold og hensynsløshed. Når hans kone bliver banket, kan de andre kun resignere ved at se på - rædselsslagne og bange. En dag stiger Raymonds sindssyge voldelighed ham til hovedet, og konsekvensen bliver, at Valerie ender på hospitalet med en ufrivillig abort. Samtidig pisker lillebroderen Billy rundt på gaderne, og praktiserer sine paniske smårapserier for at få penge til heroin, alt imens mormoren krampagtigt forsøger at holde sammen på resten af familien. Og sådan fortsætter den dysfunktionelle families kamp for at overleve.

Alkoholismens ondskabsfulde ansigt
Filmens hovedakse er centreret om alkoholismen og dens destruktive konsekvenser. Raymond er fremstillet som den gennemførte ondskabsfulde satan, hvis selskab man aldrig kan føle sig tryg i. Ovenpå hans voldelige udskejelser angrer han og fornægter i samme stund, men han formår aldrig at erkende sin perverterede opførsel. Der lægges ikke fingre imellem i Oldmans røntgenklare tilbageblik, tværtimod. Alkoholismens mørke sider udstilles som den destruktive drivkraft, der kan smadre og mærke enhver familie for livet. Kvindebilledet i filmen er derimod fremstillet ret positivt - de er alle nedslidte ofre, som til stadighed formår at have deres næstekærlighed i behold. Det giver dem en overvejende entydighed, selvom det også kan tænkes, at det rent faktisk var sådan, at Oldman oplevede dem midt i sit skræmmende barndomsfængsel.

Konsekvent, ubarmhjertig og universel
Oldman har skrevet sine oplevelser ind i en tilfældig arbejderfamilie, hvor ingen af personerne refererer direkte til ham. Med det valg har han gjort "Tilværelsens Bagside" almengyldig, og publikum rammes endnu stærkere af dens budskab. Filmens styrke ligger i det nærgående kamera og skuespillernes evne til at spille overvældende indlevet og stærkt. Ulykkeligheden fortælles konsekvent og ubarmhjertigt, og det giver stof til eftertanke. "Tilværelsens Bagside" viser ingen vej ud af hverdagens mareridtsagtige tilstand, men skildrer personernes ubarmhjertige liv nøgternt - dag for dag. Oldman forfalder aldrig til en dyrkelse af mindernes sentimentalitet, og hans spillefilmsdebut er en stærk pendant til den engelske socialrealismes store instruktører Ken Loach og Mike Leigh, hvor realismens skurrende nærvær altid er i højsædet

Brugere

16/06-06Grusom og nødvendig
"I'd seen films about London of which I said, 'I don't believe a fucking word!' I wanted to make a film about the neighborhood in which I grew up, something honest, believable, and which didn't patronize the people just because they have the wrong wallpaper." - Gary Oldman

Det lykkedes. Det lykkedes for dig, Oldman. For pokker det lykkedes! "Nil by Mouth" er en fantastisk film - flot instruktion og manusskript, skuespillerne var overbevisende, men der er en bagside: Filmen er uhyggelig realistisk. Der blev trillet nogle tårer, må jeg indrømme, fordi man kan ikke undgået at blive suget direkte ind i handlingen, hvor stoffer, alkohol og vold er hverdag. "Nil by Mouth" er grusom, men nødvendig. At se voldelige Ray kæmpe med sine alkohol-problemer, mens Valerie desperat prøver at holde st...

19/04-05Smertens monotoni - Nil By Mouth
Der er en scene i Gary Oldman's Nil by Mouth, der virker ekstremt ubehagelig og er ret svær at se på.
Ikke fordi den er specielt grafisk i sit ubehag, eftersom de grusomme detaljer sker off-camera, men enhver med sin fantasi intakt vil være istand til at fremkalde indre billeder, der kan fryse blodet til is.

Den omtalte sekvens skildrer et særligt brutalt tilfælde af hustru-vold i filmen og selvom man tror sig mere eller mindre immun overfor vold på film, rammer denne her lige i den åbne nerve, der ligger og venter.
Det gjorde den ihvertfald i mit tilfælde.
For fanden, hvor er det grimt! Det minder mig lidt om "the wife-beating scene" i Once Were Warriors.
Grunden til at det i mit tilfælde går rent ind, og ikke blot er ren ultrablodig og -voldelig underholdning, som i eksempe...

18/01-05Skuespil par excellence
Med dét forbehold, at jeg aldrig selv har oplevet virkelighedens tilværelses begside på egen krop, tillader jeg mig at kalde Gary Oldmans spillefilmsdebut for et socialrealistisk mesterværk.

Sjældent - om nogensinde - har jeg set mere overbevisende skuespil på film. Jeg vil ikke engang for alvor fremhæve nogle præstationer frem for andre (det skulle da lige være Ray Winstone for hans fortolkning af den voldelige alkoholiker), for der spilles så intenst, så man næsten skulle tro der var tale om en god gammeldags umanipuleret dokumentarfilm, hvor kameraet virkelig fungerer som "fluen på væggen".

Netop kameraføringen og billedsiden i det hele taget er også usædvanlig seværdig og tydeligvis meget gennemtænkt. Oldman har virkelig fanget de rigtige billeder, hvorigennem filmens helt over...


Fakta

Medvirkende
Ray Ray Winstone
Valery Kathy Burke
Billy Charlie Creed-Miles
Janet Laila Morse
Kath Edna Doré
Paula Chrissie Cotterill
Angus Jon Morrison
Mark Jamie Forman
Danny Steve Sweeney
Michelle Leah Fitzgerald
Bag kameraet
Instruktion Gary Oldman
Produktion Gary Oldman, Luc Besson, Douglas Urbanski
Manuskript Gary Oldman
Fotografi Ron Fortunato
Klip Brad Fuller
Scenografi Hugo Luczyc-Wyhowski
Musik Eric Clapton
Genrer og relationer
Genre Drama
Premieredatoer
Biograf 30.04.1999
Øvrige oplysninger
Land England, USA
Produktionsår 1998
Spilletid 121 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 1.662
Selskab Seaside Productions, SE8 Group
Priser Cannes 1997, Bedste kvindelige hovedrolle

Se også...