Welcome to Sarajevo

Under belejringen i Sarajevo i 1992 krydser en engelske journalists skæbne med en lille hjemløs pige. I et desperat forsøg på at bøde for Vestens laissez faire-attitude forsøger han at smugle pigen ud af den krigshærgede by og hjem til sin familie i England. © Scope

Produktionsår 1997
Genre Drama, Krigsfilm
Instruktør Michael Winterbottom
Medvirkende Stephen Dillane, Woody Harrelson, Marisa Tomei, Emira Nusevic
Spilletid 98 min.
Biopremiere 30.10.1998
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Anmeldere

Scope
Velkommen til virkeligheden

"Opgiv drømmene om at Vesten vil komme og redde jer." Således siger de vestlige bureaukrater gang på gang, og ingen engle kommer og redder uskyldige væk fra krigens helvede. Undtagen en engelsk journalist, der midt i vanviddet og terroren ikke kan forblive passiv og observerende

"Welcome to Sarajevo" er baseret på journalisten Michael Nicholsons bog "Natasha's Story", der handler om hvordan han i 1992 først smugler en lille hjemløs pige ud af den belejrede by og hjem til England for siden at adoptere hende.

Nicholson hedder i filmen Michael Henderson (Stephen Dillane) og er udsendt for ITN sammen med fotografen Greg (James Nesbitt) og produceren Jane (Kerry Fox). Den lokale chauffør Risto (Goran Visnjic) fungerer på samme tid som deres tolk, mens den amerikanske journalist Flynn (Woody Harrelson) er den sortsynede og kyniske kommentator.
Filmen følger stort set samme handling som bogen, men parallelt med spændingshistorien og portrættet af krigskorrespondenterne, sammenfatter instruktøren Michael Winterbottom Sarajevos historie via dokumentariske klip fra TV og de vestlige lederes tomme taler og løfter.

Den store verdens birolle
FNs og Verdenssamfundets rolle er fint vævet ind i fortællingen om disse menneskers skæbner, og de enkelte rollers personlighed bliver fra starten af tegnet med en skarp og sikker hånd. Som så mange andre krigsfilm vises død og ødelæggelse med en uhyre præcision, men mest fremtrædende er det, at filmens visuelle stil ligger tæt op ad de mange TV-indslag, der har været vist i fjernsynet, og grænsen mellem autentisk fiktion og dokumentarisk virkelighed er flydende.

F. eks. risikerer Woody Harrelsons Flynn liv og lemmer for at promovere sig selv til ære for kameraet og historien. Til sit forsvar siger han, at ingen kender historien i USA, mens alle kender ham. På den måde kan han få historien frem via sin personlige image, ligesom filmen i det virkelige liv tiltrækker et større publikum i USA, netop fordi han er med - på trods af det faktum, at han rent faktisk har en bi- og ikke en hovedrolle.

Også Emira (Emira Nusevic) er gribende som den hjemløse lille pige, som Henderson smugler ud, hvilket sandsynligvis nok skyldes, at hun kender krigen ud og ind, for halvdelen af sit tiårige liv har hun levet midt i den. Da belejringen begyndte, boede hun i en tungt beskudt del af byen, og har derfor haft masser af virkelig erfaring at bruge af.

Verdens 14. værste sted
FNs udsendte fortæller, at der er andre steder i verden, der er langt værre at opholde sig i end i Sarajevo 1992, og med Winterbottoms typiske vekslen mellem kynisme og distancerende ironi spørger den rapkæftede Flynn, om de bevæger sig op eller ned på listen. I det hele taget har Winterbottom med "Welcome to Sarajevo" udnyttet mediets teknikker til sin fordel, og har med meget enkle midler givet plads til at budskabet kommer ud uden autoritative løftede pegefingre. Det eneste minus ved historien er, at den er set før (bl. a. i "The Killing Fields"), og at den desværre ikke tilføjer noget nyt og tankevækkende til genren. Dens emne gør den til gengæld en vigtig film at se, og sammenholdt med nogle fremragende skuespillere, især Stephen Dillane og Goran Visnjic, kan den kun anbefales på det inderligste.

Brugere

05/01-05©Hård men Barsk©
Overskriften skulle selvfølgelig understrege, at det ikke just er en film som spreder solskin, men det skal den heller ikke.

Som Thomas allerede har nævnt så er det en vigtig film og den er igen et godt indblik i krigens rædsler. Det der er dens force, er at filmen nærmest fungerer som en beskrivelse af begivenheder, uden at tage stilling.

Der var specielt en scene som rørte mig meget. Nemlig en scene på et hospital, hvor en lille pige grædende er på vej ud, mens vores hovedpersoner får oplyst at hendes forældre er døde og at hun ikke har nogen til at tage sig af hende.
Der er ingen amerikansk heltefigur som træder ind og tager sig af hende og filmen formår således at gøre dybt indtryk på en.

Sammen med "Savior" er det her en af de bedre antikrigsfilm, som jeg har set.

21/11-02Ubehagelig Vigtig Film
Anonym
Halvdokumentarisk drama om krigen i det tidligere Jugoslavien, set igennem øjnene på en engelsk journalist (Dillane), der beslutter sig for at hjælpe en 9 årige pige ud af Sarajevo.

En ubehagelig film hvis største force er, at den virker mere antikrig end de fleste antikrigsfilm der nogensinde er lavet. Ubehagelig fordi den virker så ægte, hvilket de mange autentiske klip er med til understøtte.

Indimellem er der klippet billeder ind, af alle de politikere, der havde så travlt med at finde en såkaldt 'diplomatisk' løsning i stedet for at gøre noget, alt imens civilbefolkningen blev slagtet.

Så selv om det er svært at holde af denne film, så er der grund til at se den, for den kan påminde os om, hvad vi aldrig bør glemme og hvad der aldrig burde være sket (igen).

Bygget på...

21/11-02Krigen........
Anonym
Jugoslavien begyndte for alvor at gå i opløsningen i 1990. De enkelte republikker holdte for første gang valg med flere partier, og alle steder blev valgene vundet af partier med et nationalistisk budskab. Partifarven var måske forskellige, men på mange måder lignede de hinanden, og de så det som deres opgave at tjene deres egne republiks interesser, og ikke Jugoslaviens.

Striden stod især mellem de tre folkeslag, der havde udråbt det første Jugoslavien. Slovenien og Kroatien mente igen, at serberne havde fået for stor magt. De ville Jugoslavien lavet om til et løst statsforbund eller melde sig helt ud.

Serberne mente derimod, at det var slovenerne og kroaterne, der havde fået for stor indflydelse, og serberne ville ikke slippe grebet om det centrale styre. Blandt serberne var der ...


Fakta

Medvirkende
Michael Henderson Stephen Dillane
Flynn Woody Harrelson
Nina Marisa Tomei
Emira Emira Nusevic
Jane Carson Kerry Fox
Risto Bavic Goran Visnjic
Gregg James Nesbitt
Annie McGee Emily Lloyd
Jacket Igor Dzambazov
Fru Savic Gordana Gadzic
Bag kameraet
Instruktion Michael Winterbottom
Produktion Graham Broadbent, Damian Jones
Manuskript Frank Cottrell Boyce
Fotografi Daf Hobson
Klip Trevor Waite
Scenografi Mark Geraghty
Musik Adrian Johnston
Genrer og relationer
Genre Drama, Krigsfilm
Premieredatoer
Biograf 30.10.1998
Øvrige oplysninger
Land England, USA
Produktionsår 1997
Spilletid 98 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 3.843
Selskab Miramax Films, Channel Four Films
Biodistributør Miracle Film

Se også...


Millions
2004
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Defendor
2009
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Jude
1996
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

In This World
2002
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Becoming Jane
2007
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk