The King is Alive

Elleve turister strander i Namibias ørken. Én går efter hjælp, og imens de øvrige fordriver tiden med at indøve Shakespeares Kong Lear. Arbejdet med stykket afspejler deres egne konflikter, mens seksuelle og rascistiske spændinger kommer frem til overfladen. © Scope

Produktionsår 2000
Genre Drama
Instruktør Kristian Levring
Medvirkende Miles Anderson, Romane Bohringer, David Bradley, David Calder
Spilletid 110 min.
Biopremiere 05.01.2001
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Kristian Levring

(INSTRUKTØR)
Kristian Levring er uddannet ved Den Danske Filmskole som klipper og debuterede som spillefilmsinstruktør med den dystre fremtidsfilm "Et skud fra hjertet" (1986). Efterfølgende har Levring lavet reklamefilm i øst og vest. Han er den ene fjerdedel af dogmebrødrene, der sammen skrev under på kyskhedsløftet Dogme95 den 1. april 1995. Da det amb...

Anmeldere

Scope
Ødemarken som scenerum

Dogmefilm nummer fire, Kristian Levrings eksistentialistiske ørkendrama "The King is Alive", er desværre mere forskruet og prangende stiløvelse, end engagerende filmfortælling

En bus med elleve europæiske turister løber tør for benzin midt i den Namibiske ørken. Afsondret fra enhver mulighed for at tilkalde hjælp fra omverdenen, og næsten uden mad- og vandreserver, begynder den lille flok strandede turisters facader hurtigt at krakelere. Den garvede australier Jack (Miles Anderson) tager i første omgang initiativ til at gå ud i ørkenen for at søge efter beboelse. Efter flere dages intensiv venten står det klart for resten af gruppen, at han ikke vil vende tilbage.

King Lear som terapiprojekt
For at fordrive den ulidelige ventetid indtil et redningshold måtte ankomme, foreslår den intellektuelle Henry (David Bradley), at man opfører Shakespeares "King Lear"; dramaet om den døende konge, som abdicerer fra tronen blot for at opleve en sand magtkamp blandt sine tre døtre. Den aparte idé vinder gradvist accept hos det øvrige selskab, ikke mindst fordi indstuderingen af rollerne tilbyder dem en tankeflugt fra desperationens vanvid. Efterhånden som de mange prøve-forløb i den bagende sol - i samspil med sygdom og væskemangel - dræner skuespildilettanterne for kræfter, smuldrer civilisationens tillærte adfærdsnormer, og da stykket er spillet til ende, fremstår de sjæleligt afklædte, flået for al moralsk anstændighed og medmenneskelighed.

Den amerikanske pige Gina (Jennifer Jason Leigh) lader sig villigt gennempule af den storpralende, fedladne Charles (David Calder) for at holde kedsomheden på afstand, medens den racistiske brite Paul (Chris Walker) chikanerer og gennemtæver den sorte guide Moses (Vusi Kunene). Liz (Janet McTeer) spiller utroskabslige spil med sin handlingslammede ægtemand Ray (Bruce Davison), som hjerteknust vandrer ud i sandhavet og flakker forvildet, delirisk omkring.

En ulidelig ørkenvandring
Det er svært at skjule sin skuffelse over Kristian Levrings dogmeudspil, som størsteparten af publikum ganske givet vil føle som en lang, ulidelig ørkenvandring. Instruktøren har tidligere kun lavet én spillefilm, "Et skud fra hjertet" helt tilbage i 1985, og selv om han i de mellemliggende år har arbejdet med reklamefilm, skinner den manglende rutine med fiktiv filmproduktion desværre alt for tydeligt igennem. Det kniber simpelthen med at skabe interesse for karakterernes handlinger og motiver, ligesom historiens positive udgang forekommer inkonsekvent i lyset af "King Lear"- metaforikken og hele den fatalistiske klangbund.

Levring har fået assistance af Anders Thomas Jensen, kendt fra arbejdet med blandt andet "I Kina spiser de hunde" (1999), "Blinkende lygter" (2000). Resultatet er ikke udpræget vellykket. "The King is Alive" forekommer mere som skitser til en improvisationsøvelse på Statens Teaterskole, end et sammenhængende, velunderbygget historieforløb. På papiret har det måske set spændende ud, men resultatet lader meget tilbage at ønske. Ethvert tilløb til suspense ebber ud efter en times tid, og forudsigeligheden og ligegyldigheden tager overhånd.

Når det trods alt bliver til to øjne, skyldes det respekt for Levrings vovemod og ambitioner. Med valget af lokalitet har han klinisk renset sin film for al ydre pop-smartness, som kunne distrahere fra dét, der er hans virkelige mål: at skildre mennesket nøgent i naturens vold. Han har, i langt højere grad end nogle af sine dogmebrødre, ført kyskhedsløftets ti bud ud i sin alleryderste konsekvens.

Brugere

12/04-05uden Elvis.
Anonym
Blev så skuffet dengang det gik op for mig at denne fim ikke handlede om Elvis. Det er da lidt sjovt. Ok film i øvrigt.

12/04-05Mystisk
Den er mægtig god, men der er et eller andet mærkeligt og på en måde lidt skummelt over den.

Skuespillet er fantastisk, og spiller bestemt ligeså ægte, som klokken er 14:54 i dette øjeblik. Men som ikke er noget nyt, siden det er en dogmefilm. Af alle de dogmefilm der er blevet lavet, må jeg nok sige at denne er en af de svageste. Selvom den ikke er direkte ordet "svag". De fleste andre er bare bedre. Der er tonsvis af sexscener i denne. Men som heller ikke er noget nyt, pga. det jo som sagt det er en dogmefilm.

Den starter faktisk ganske fint, men i længden kan det godt blive lidt mættende, og småkedeligt... Men alligevel af en eller anden mærkelig grund underholdende! Mystisk! Meget Mystisk...

18/01-05En fremmedartet film
I et "bag om filmen"-program sagde Kristian Levring, at "der ikke er meget plads til tragedier i moderne film". Dét fandt han beklageligt, da han selv har hentet megen inspiration i de mere eksperimenterende og mere kunstnerisk frigjorte europæiske film, der blev lavet i 1970erne, hvor tragedier ikke i samme grad var "forbudt".

"The King Is Alive" er optaget i Namibias ørken. Fotograferingen er intet mindre end fremragende, og den kommer ekstra meget til sin ret, fordi filmen (ifølge Dogme-reglerne) er helt uden musik. Ifølge Levring var tanken bag at vælge ørkenen, at en sådan ekstrem lokalitet bedre ville kunne fremhæve karakterernes positive og negative menneskelige egenskaber - noget som virkelig er lykkedes over al forventning.

Når mange anmeldere mener, at filmen bevæger sig ...

13/01-03tom ørken vandring...
Anonym
Jeg troede ikke det var muligt, men "the king.." er faktisk helt nede på plan med "idioterne". Det er en langsommelig affære, triste skuspiller præsentationer og alt i gennem en ringe oplevelse. Det må være på tide at holde ind med Dogme konceptet, det var sjovt og anderledes i starten, men nu kan der virkelig ikke koges mere suppe på det ben. Von Trier og co. stop mens legen er god.

25/02-02Dårlig film.
Anonym
En stor søgen uden at nå et mål, godt ramt med "en rysten på hånden"
Jeg er ikke film anmelder og bliver det ikke. Det er ikke mit kald.

25/01-02Kongen er ikke død
Anonym
Efter at have set anmeldelserne af filmen "The King Is Alive", mærker jeg for første gang min drøm om at blive filmanmelder, som et kald. Det er længe siden jeg har set mage til uretfærdig behandling af en stor film. Når der ikke viser sig nogen positive meningstilkendegivelser, får jeg en fornemmelse af, at anmelderne kigger hinanden over skulderen, før de vover at skrive deres mening.
Personligt mener jeg Kristian Levring må ses som et eksempel på en instruktør som tør bryde let tilgængelig fortolkningsramme og filmen er noget af det mest velspillede jeg har set længe. Spændende er det at se menneskets mangfoldighed fremvist af så dygtige skuespillere. Fortolkningsmæssigt peger filmen i mange retninger og kan derfor være svær at komme overens med - bla. kan det være svært at define...


Fakta

Medvirkende
Jack Miles Anderson
Catherine Romane Bohringer
Henry David Bradley
Charles David Calder
Ray Bruce Davison
Ashley Brion James
Kanana Peter Kubheka
Moses Vusi Kunene
Gina Jennifer Jason Leigh
Liz Janet McTeer
Bag kameraet
Instruktion Kristian Levring
Produktion Patricia Kruijer, Vibeke Windeløv
Manuskript Anders Thomas Jensen, Kristian Levring
Fotografi Jens Schlosser
Klip Nicholas Wayman-Harris
Genrer og relationer
Genre Drama
Undergenre Dogmefilm, Ensemblefilm, Psykologisk drama
Nøgleord Teaterstykke, Turist, Ørken
Premieredatoer
Biograf 05.01.2001
Øvrige oplysninger
Land Danmark, Sverige, USA
Produktionsår 2000
Spilletid 110 min.
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 13.248
Selskab Zentropa, SVT Drama, Dansk Filminstitut, Nordisk Film & TV-Fond, Danish Broadcasting Corporation
Biodistributør Sandrew Metronome

Se også...