Chungking Express (Chongqing senlin)

En navnløs kinesisk kvinde med paryk og solbriller er narkohandler. Hun er lige blevet snydt af nogle. Hvis hun ikke finder dem, vil det koste hende livet. På en bar beslutter en ensom mand, at han vil forelske sig i den første pige, der træder ind. Det er tilfældigvis pigen med parykken. Samtidig vrages en ung politibetjent af sin kæreste. Faye, der arbejder på politimandens foretrukne fast food-restaurant, prøver at fange hans opmærksomhed. Da det endelig lykkes, og de får en aftale i stand, dukker Faye ikke op. © Scope

Produktionsår 1994
Genre Drama
Instruktør Kar-wai Wong
Medvirkende Faye Wong, Tony Leung Chiu Wai, Brigitte Lin, Takeshi Kaneshiro
Spilletid 108 min.
Biopremiere 17.11.1995
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Anmeldere

Scope
Sjusket Charme

Hong Kong er ikke bare leveringsdygtig i prinsesser, men også i nyskabende filmsprog og finurlig hverdagsrealisme

Efterhånden er vi vant til at se film fra Østen i Danmark, heldigvis, for der ligger mange store oplevelser gemt i filmene derfra. Men for det meste forbinder man området med de klassiske, historiske film, som f.eks. Zhang Yimou ("Ju dou" og "Under den røde lygte") er eksponent for. Nu får danskerne for første gang chancen for, igennem den almindelige biografdistribution, at stifte bekendtskab med den mere nutidige, unge østlige filmkunst, nemlig Hong Kong-filmen "Chungking Express". I tradition nærmer den sig mere de amerikanske 'independent'-film end den typiske, kinesiske litteraturfilmatisering.

"Chungking Express" består af to separate historier, som ikke har andet end miljøet til fælles. Den første handler om en ung politimand, der er blevet uvenner med sin kæreste, men som ikke helt kan forlige sig med tanken om at leve uden hende. Han tror hele tiden, at hun snart vil vende tilbage. I deprimeret tilstand møder han en kvindelig gangster, og de ender med at tilbringe en nat sammen. Historie nummer to handler om en ung kvindelig grill-snask-ekspedient, der forelsker sig i en anden politimand, som også lige er blevet forladt af sin kæreste. Hun ender med at bryde ind i hans lejlighed for at pille ved alle hans ting og lave ballade.

Unikt, abrupt, absurd
Der er noget skitseagtigt og pointeløst over de to historier, yderligere understreget af, at de aldrig knyttes sammen. Der lægges mere vægt på detaljerne og de små, absurde indfald, end på en egentlig fremadskridende handling. Til gengæld er filmens stil meget speciel. Alt er filmet med håndholdt kamera, klippet abrupt og hurtigt, og ind i mellem bruger instruktøren Wong Kar-Wai specielle effekter som stopmotion og slørede, hakkede billeder. Det er ikke et filmsprog, som man er vant til i biografen, snarere er det inspireret af musikvideoen, uden dog på noget tidspunkt at blive så forvirrende, at handlingen bliver uforståelig. Men man skal holde øjnene på stilke og ørene stive for at følge med.

Det er på mange måder en mærkelig film. Forventer man den store, afrundede pointe, bliver man grumme skuffet. Filmen blander en slat kriminalfilm, en bid komedie, og en stor skefuld weltschmertz-romantik sammen. Stilen er til tider forfriskende, original, og fuld af gode ideer, og andre gange lidt for transit-agtigt i sin påtrængenhed. Nogle gange savner man lidt mere knald på historien, men til gengæld må man lade filmen en ting: Den har umiskendeligt bagatellens afslappede charme og ind i mellem en dejlig dagligdags-poetisk absurd tone. Og dens billede af et Hong Kong fuld af forvirrede, unge mennesker har en umiddelbar ægthed, specielt i Faye Wangs spil som den totalt flippede, drømmende og egensindige grillpige. Ikke noget mesterværk, men en talentfuld og vittig novelle-agtig film

Brugere

21/12-04ikke lige mig...
Anonym
Så den i går efter at ha' læst anmeldelsen nedenunder, men jeg blev noget skuffet. Historien fangede mig bare ikke, men jeg giver den to stjerner for billeder og stemning.

20/12-04Lækkerbisken for filmelskere
Anonym
Både Tarantino og Sofia Coppola har lovprist Wong Kar-Wai for hans æstetisk fantastiske film. Faktisk takkede Sofia Coppola Wong Kar-Wai i sin Oscar-modtagelsestale. Og man kan forstå se hvorfor. Chunking Express er hurtig, underholdende, rørende og gudesmuk på en og samme tid.
Billedsproget i denne film er helt specielt. Dette skyldes i den grad kameramanden Christopher Doyle ("Hero", "Rabbit-proof fence"), der filmer hovedpersonerne i Hongkongs beskidte tage, underjordiske butikker, støvede handelsgader og neonbelyste natklubber med et håndholdt kamera i konstant bevægelse, så man hele tiden kan mærke byens puls. Når kameraet tager os med ind i de bittesmå Hongkong-lejligheder, så kommer vi helt tæt på personen, og det passer perfekt til fortællestilen. For Wong Kar-Wai vil i denne f...


Fakta

Medvirkende
Faye Faye Wong
Politimand 663 Tony Leung Chiu Wai
Brigitte Lin
He Zhiwu Takeshi Kaneshiro
Chen Jinquan
Guan Lina
Huang Zhiming
Liang Zhen
Zuo Songshen
Valerie Chow
Bag kameraet
Instruktion Kar-wai Wong
Produktion Yi-kan Chan
Manuskript Kar-wai Wong
Fotografi Wai Keung Lau, Christopher Doyle
Klip William Chang, Kit-Wai Kai, Chi-Leung Kwong
Genrer og relationer
Genre Drama
Nøgleord Ensomhed, Narkohandel
Premieredatoer
Biograf 17.11.1995
Øvrige oplysninger
Land Hongkong
Produktionsår 1994
Spilletid 108 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Selskab Jet Tone Production Co.
Biodistributør Øst for Paradis

Se også...