Luc Besson

Den franske instruktør Luc Paul Maurice Besson har siden midten af 1980'erne i stigende grad udtrykt sin hang til det spektakulære og visuelt overdådige. Nogen hævder, at det sker på bekostning af indholdet, men han har ikke desto mindre markeret sig som en af sit hjemalands mest toneangivende instrktører.

Besson slog igennem med undergrundsromancen 'Subway' (1985). Undervandsramaet 'The Big Blue' (1988) fik primært succes i hjemlandet, mens den hårdtpumpede undercover-thriller 'Nikita' (1990) gav Besson et gennembrud i USA, og var med til at placere den nye postmoderne franske film på verdenskortet.

Actionthrilleren om lejemorderen 'Leon' (1994) blev Besson første amerikanske film. Den efterfulgtes af den opulente og overgearede men også ganske underholdende science fiction-komedie 'Det femte element' (1997). Med 'Jeanne D'Arc' (1999) vendte han blikket mod fortiden og forsøgte han sig med en et episk drama. Filmen fik bank af kritikerne og blev ignoreret af publikum.

Som producer har Besson blandt andet arbejdet med de to fartglade politithrillers 'Taxi' (1998) og 'Taxi 2' (2000).

Besson var juryformand i Cannes i 2000, da 'Dancer in the Dark' fik guldpalmerne.

Som barn drømte lille Luc om at blive marinebiolog inspireret af oplevelser med sine forældre, der begge arbejdede som dykkerinstruktører. En ulykke som 17-årig satte en stopper for drømene.
Født
18/03-1959 Paris, Frankrig
< 1 2 >