Koteas redder Arnold!!

3.0
Arnold spiller brandmanden Gordan Brewer der mister sin kone og sit barn under et terror attentat og sværger derfor hævn over gerningsmændene og tager til Colombia for at give dem smæk i asen... En utraditionel Arnold-film da han (Arnold) for det første ikke affyrer et våben i filmen og fordi han er rimelig velspillende!!

Kort fortalt en udmærket, dog ikke himmelråbende original actionfilm der formår at underholde uden et usædvanligt arsenal af actionsekvenser og underligt nok lever den mere på spændingen, hvilket er ret unormalt for Arnolds film! Actionelementerne er hverken nyskabende eller kedelige... nok nærmere banale og underholdende! Som førnævnt virker det dog en anelse mærkelig at Arnold ikke har fingrene i et våben overhovedet da det er det vi er vant til, men han er "naturligvis" også bare en ordinær brandmand så hvad forstand på "guns & heavy artillery" har han..(!).? (listen to yourself, you idiot: We're talking Arnold around here!! He needs to get to grips with a gun, dammit!!!)

Men selvom Arnold udviser lettere fint skuespil i hovedrollen er filmens stjerne naturligvis Elias Koteas, i rollen som politimanden der er på jagt efter terroristerne! Den skuespiller er højst sandsynligt den mest undervurderede og oversete skuespiller i verden!! Jeg lagde første gang mærke til ham i "The Thin Red Line" og derefter i "Crash" og jeg må sige; "boy, that guy's got skills!!!" Han er muligvis ikke fantastisk her, dog yderst seværdig, men hans blotte tilstedeværelse gør at filmen får en ekstra stjerne med i hatten...

Resten af filmens cast i udmærket og for en actionfilm fungerer skuespillet upåklageligt...

Men i bund og grund en lidt tynd Arnold-film (hvis man ser på den som en traditionel Arnold-film!) der dog lever på spændingen, som ikke er vanvittigt høj, men i hvert fald til stede! Lidt ærgeligt at Arnold ikke har guns til sin rådighed "as usual", men ellers fungerer den fint på sine egne præmisser.... jævn actionfilm!!

"... But the yoghurt is also cursed!!"
- Wicked salesman from "The Simpsons"
Kold hævn