Action delight!

4.0
Jeg aner ved den søde grød ikke hvad her foregår?? En eller anden har brugt mit tidligere så eksotiske navn og endda bragt skam over det!! Sikke noget... Jeg syntes personligt at denne typiske Willis produktion er noget af det bedre.. i modsætning til copycatten!

Bruce spiller den velkendte rolle som beskidt detektiv (og når jeg siger beskidt mener jeg både udseende og mund!), hvilket han jo gør ganske godt! Han har alverdens problemer på den private front og selv hans bedste ven løber om hjørner med ham! Han får, efter mordet på hans klient, stripperen Cory, selskab af den afdankede football-spiller Jimmy Dix, der var kæreste med Cory og så er der ellers lagt op til klassisk buddy-comedy, på trods af den rå stil som filmen lægger for dagen! Når jeg siger selskab mener jeg nok nærmere "på slæb" for Bruce er i starten ikke meget for hans nyerhvervede kompagnon!

Bruce og Damon fungerer godt sammen og de bringer også en masse sjove, om end brutale, episoder med sig og der bliver fyret flere badass-oneliners af end i T3 og det siger nu altså ikke så lidt! Filmen er det meste af tiden spændende (når den ikke er spændende er den vel at mærke sjov!) og der er da også strøet en smule acceptabel action ud forskellige steder! Det er ikke ligefrem opfindsom action, men det kan gå an og så ligger det bestemt også i den grove ende af skalaen!

Lejlighedsvis er den dog lidt for ondsindet og led til at være sjov, og den er også til tider kvindefjendsk hvilket heller ikke falder i god jord hos mig, men det har et eller andet sted sin charme og skuespillet i filmen er også temmelig godt når man tænker genremæssigt! Der bliver jo ikke ligefrem kastet med oscars til højre og venstre når det gælder actionfilm, men jeg vil nu også hellere kalde den for actionkomediethriller for den har noget af det hele...

Så på trods af få kritikpunkter er der altså tale om gedigen underholdning og så er den jo, som før nævnt her på siden, ustyrlig morsom (det meste af tiden!) og spændende! Bruce gør det som sagt godt og det gælder vitterligt også Damon Wayans! Helt igennem grov, rå, beskidt og let glemt underholdning i klasse A!

"This is the 90's! You can't just go around punching people on the nose: You have to say something cool first..."
- Bruce Willis, "Last Boy Scout"
The Last Boy Scout