Middelmådig tjubang!

3.0
Gavtyven Eddie Murphy giver sig i "Metro" i kast med en af de mere alvorlige roller på hans cv, men det betyder selvfølgelig ikke at det er en af de bedste for det ville være synd at sige! Filmen har ry for at være en actionfilm, men 2 reelle actionscener er alt der kan støves frem og når skuespillet, bortset fra den evigt fremragende Michael Wincott, og handlingen halter eftertrykkeligt kan man ikke undgå at blive overrumplet af kedsomhedens fæle væsen før eller senere...

At gode gamle Eddie forsøger sig med en lidt seriøs rolle for en gangs skyld kan man ikke bebrejde ham; han er jo trods alt ikke helt så ung og frisk mere, som i de gamle "Frækkere end politiet tillader"-dage og selvom hans rolle som Scott Roper til forveksling ligner Axel Foley fra førnævnte trilogi, er den dog ikke nær så frejdig og øretæveindbydende som tidligere! Derfor er han heller ikke helt så charmerende eller spændende en person, men mere bare en stereotyp, friskere-end-gennemsnittet actionhelt, hvilket er lidt ærgeligt! Eddie alias Scott Roper forsøger sig dog også flere steder med lidt humor her og der, men manglen af charme in mente virker dette heller ikke helt så optimalt som "back in the days"! Hvem der derimod virker ganske optimalt er Michael Wincott, der muligvis ikke lyser af veloplagthed eller sønderlig interesse i hans foretagende, men et talent af hans kaliber er ikke til at tage fejl af! Han er endnu en urimelig undervurderet skuespiller der efterhånden har specialiseret sig i skurke-roller (ligesom Gary Oldman) og rollen som den psykotiske juvel-tyv, Korda, hører ganske vist ikke til blandt Wincotts karrieremæssige højdepunkter, men når man som jeg er fan af manden er det umuligt ikke at være tilfreds med hans præstation! Han er, i forhold til resten af filmens dalende kvalitet, helt sikkert et af the "highlights" og er man ligesom mig interesseret i manden gør han faktisk hele filmen værd at spendere tid på, tro det eller ej! Resten af casten er typisk actionfilm med ingen nævneværdige biroller, dog heller ingen frustationer på den front, hvilket er virkelig glædeligt, da actionfilm ofte må slås med irriterende kvindelige biroller, men ikke engang Scotts engelske kæreste gik mig særligt på nerverne!

De få actionsekvenser filmen formår at diske op med leverer helt sikkert varen! Især bør biljagten gennem San Franciscos bakkede gader og stræder nævnes, da denne bidrager voldsomt til filmens ellers mangelfulde underholdningsniveau! Flotte bilstunts, hektiske kameravinkler og generel spænding er bestemt ikke malplacerede gloser hvad angår denne scene! Også Scotts "shakedown" med Korda bør nævnes som endnu et af filmens foruroligende få højdepunkter! Den er muligvis ikke den mest actionmættede scene i filmhistorien, men underholdende kan man ikke benægte den at være! Men da disse to er eneste svar på ordentlige actionscener virker det noget skrabet og lidt sølle når man tænker på at filmen lanceres som en actionfilm!

Egentlig er "Metro" ikke nogen mindeværdig eller blot særlig god actionfilm, da den på samtlige punkter har mærkbare fodfejl, men af en eller grund følte jeg mig anstændigt underholdt under hele seancen og med en Michael Wincott på sidelinien får jeg svært ved at give denne film under 3 stjerner! Derimod ville 4 også være i overkanten, for godt nok redder Wincott en stjerne i land for hans blotte medvirken, men hele to kan han dog ikke bryste sig af, dertil er hans præstation for rutinepræget og uinteressant! Så 3 stjerner bliver den endelige karakter og dette virker måske lidt rundhåndet i nogles øjne, men som sagt sørger den altid seværdige Michael Wincott for at den ikke lander ligeså tungt mellem de to stole (den morsomme og den alvorlige!) filmen på mislykket vis har stablet sig op på!

"my name is Ottooo; I'll be playing Pablooo!!"
Farligere end politiet tillader