Science fiction klassiker!

6.0
Terry Gilliams mesterværk og bedste film til dato, "Brazil", er hård kost! Den er svær at se og endnu sværere helt at forstå! Jeg kan umuligt sætte ord på filmen bedre end Thomas N og Kasper allerede har gjort, men vil bare lade folk vide at filmen er en stilsikker og mystisk klassiker der fortjener at blive set... eller nærmere oplevet! For filmen er uden tvivl en stor oplevelse og den forrygende titelsang "Brazil" bliver om ikke andet aldrig helt den samme bagefter.

Skuespillet er generelt helt i top og det er svært at kommentere den bedste præstastion selvom Jonathan Pryce nok aldrig har været bedre end her! Robert De Niro optræder også i en usædvanlig birolle og på trods af det faktum at "Brazil" ikke lige just er en typisk De Niro-film virker han nu hverken fejlcastet eller utilpas i rollen, så man kan skam ikke tillade sig at klage over noget på den front!

Terry Gilliam har altid været fortræffelig til at skabe et bemærkelsesværdigt univers og på det punkt er filmen heller ingen undtagelse! Værket udspiller sig i en særegen fremtids-agtig by, der dog lægger mange paralleller til 1930'erne og 40'erne for dagen! For selvom folks beklædning er gammeldags er de omgivet af maskiner, højhuse og andet habengut der bestemt ikke hører hjemme i den førnævnte periode! Og trods filmen har et par år på bagen og at effekterne også flere steder er lidt tvivlsomme er miljøet bjergtagende og formidabelt lavet!

Til gengæld vil filmen uomtvisteligt være for stor en mundfuld for mange og jeg var ærlig talt også ved at stå af flere steder! Den er noget langtrukken og i første omgang bliver Sam's kamp med kæmpe-samuraien i hvert fald lige lovlig meget af det gode, men holder man ud længe nok (nemlig samtlige 131 min.) skal man nok opfange helhedsindtrykket! Samfundskritikken er i hvert fald ikke til at tage fejl af og der er skildret så mange aspekter af sagen i filmen der, trods alderen og de "out-datede" special effects, er overvældende virkningsfuld og i samme øjeblik filmen slutter er man overbevist om at man har været vidne til et mesterværk af kaliber!

Slutningen er dog lang og før rulleteksterne kører over skærmen føles det hele en kende rodet og usammenhængende! Men da det så går op for én at den gode Jonathan stadig sidder på pinebænken, selvom det tidligere var blevet mere end antydet at han blev sluppet fri af den rebelske De Niro og hans bande, ved man at hele seancen ikke bare har været ligegyldigt spil for galleriet! Det er i sandhed en kraftfuld slutning og er med til at cementere "Brazil" som en fortryllende, visuelt betagende og velspillet sci-fi-klassiker! !

"I need a ride in your el trucko to the next towno!"
- Brad Pitt, "The Mexican"
Brazil