Eksplosiv og underholdende!

4.0
Vin Diesels mest velkendte og reelt set første hovedrolle i actionbraget ”xXx” er ikke just en tour de force udi fremragende skuespil og historien i denne er heller ikke noget intenst, forrygende og spændende bekendtskab, men faktisk hæderlig action underholdning! På trods af, at Vin Diesel ganske vist også er noget stiv og lettere ucharmerende som super-agenten Xander Cage bydes der alligevel i løbet af de hele 124 min. på fremragende og eksplosive actionscener, der minder usvigeligt meget om Bond-filmene! ”xXx” er da også en slags moderne Bond-film, eller måske en kommentar til samme, med en bad ass anti-helt i førersædet og en klassiske østeuropæisk Bond-skurk som ophavsmand til alskens grumme gerninger, hvilket uundgåeligt bringer en underholdende og for så vidt vellykket actionfilm med sig… Alt i alt en let, tempomættet og herligt overdrevet bad-ass actionfilm, der underholder eftertrykkeligt!

Xander Cage bliver opsøgt af NSA agenten Gibbons (Samuel L. Jackson, med pizzaost på kinden, som her har scoret lidt lette penge i en meget nem rolle), der afpresser Cage til at deltage i regeringens nye forsøg med at rekruttere forbrydere til de farligste og mest risikable militære missioner! Gibbons belærer Cage, at hvis han ikke tager del i opgaven kan han se frem til en lang karriere indenfor den svært kontroversielle beskæftigelse det er, at ruske tremmer og Cage indvilliger efterhånden i Gibbons planer! Missionen går ud på at han skal uskadeliggøre den hensynsløse, tjekkiske forbryder Yorgi, hvis fæle planer og talløse notoriske unoder har gjort NSA noget misfornøjede og sender derfor Cage, der nu har fået det benhårde agentnavn xXx (triple x), efter ham og vha. alskens ”Bond-looking” skydevåben og opfindsomme gadgets er det op til ham at få ram på Yorgi! Missionen virker ligetil, men xXx møder Yelena (spillet af en utålelig, men attraktiv Asia Argento), Yorgis højrehånd, og sød musik opstår, noget der komplicerer missionen betydeligt!

”xXx” er først og fremmest et actionmættet kraftspring af dimensioner og en lang række glimrende og fantastisk underholdende actionsekvenser udspiller sig foran øjnene for publikum ud gennem hele filmen! Hele seancen er tilpas overdrevet med urealistiske stunts, en vis ironi (f.eks. laver xXx nogle vanvittige stunts på en ”dirt-bike” mens tager sig af banditter i hobetal!) og tilpas store mængder bad-ass attitude, som heldigvis medvirker til en lidt mere afslappet og knap så pinligt alvorlig stemning i filmen! Xander Cage er nemlig så rå og hård at man har svært ved at tage ham eller hele miljøet seriøst, hvilket muligvis har været skaberne af filmens motiv og dette bevirker en morsom og karikeret coolness, som gør filmen og dens hårdkogte skurke, helte, stunts og action meget nemmere at acceptere! Der er heller ikke sparet på hverken krudt eller eksplosioner og filmens locations og dermed også actionscenarier er ganske varierede, lige fra sneklædte bjerge og skurkens ”underground lairs” til en colombiansk kokainplantage og Prags vandveje, hvilket billiger en masse flotte og forskellige stunts og actionsekvenser! Ligefrem imponerende kan man ikke kalde dem, selvom et par af disse actionscener (deriblandt en velfotograferet snowboard-tur på flugt fra en lavine og et eksplosivt og kaotisk helikopterangreb på en colombiansk narkoplantage!) er utroligt underholdende og gennemgående for filmen er, at actiondelen er særdeles effektiv, sprængfarlig, flot og velpoleret underholdning, der beviser at Hollywood ikke helt har mistet grebet om actionfilmen som genre! Faktisk byder ”xXx” på nogle af de bedste og mest seværdige actionscener (ja, de er ikke vanvittigt grænseoverskridende eller nyskabende, men godt nok underholdende!) i lang tid og for en film af denne kaliber, altså en actionfilm, er dette jo et rigtig stort plus i bogen!

Men selvom vi her har tale om en actionfilm er det jo ikke det eneste den bedømmes på! For desværre er skuespillet noget stift og intetsigende, hvilket især tager udspring i de voldsomt karikerede østeuropæiske skurke og deres dertilhørende platte accenter! Dette er muligvis et ”gimmick” og ment lidt for sjovt, hvis vi tænker på instruktørens åbenlyse lidt afslappede og ironiske distance til filmen, men det kan dog godt blive ret irriterende i længden! Men dette er ikke eneste problem: for det første skal man være jordens bedste løgner hvis man på overbevisende facon skal hævde at Vin Diesel er en skuespiller med et betydeligt talent for han er ganske vist ikke meget bevendt og hans stenansigt rummer ikke mange forandrede ansigtsfolder filmen igennem! Godt nok kræver rollen som xXx ikke meget andet end hård attitude og store muskler, der gerne må flexes så snart der findes en passende lejlighed til dette, men en vis udstråling og charme havde nu været rart! Noget som mange andre af de helt store actionstjerner trods alt besad! Meget kunne man anklage dem for, men actionrollerne havde de nu styr på, og i mine øjne ville det være interessant at se en mand som Dwayne Johnson alias The Rock i rollen som xXx, da han har vist gode takter som actionskuespiller i ”The Rundown”, ”Walking Tall” og selv den overdrevne og næsten parodierede ”The Scorpion King”, og helt sikkert også kunne have gjort et fermt stykke arbejde i ”xXx”! Man kan så diskutere om han er helt bad-ass nok til at spille Xander Cage, men mon ikke han kunne have ”nailed that part too”? Også føromtalte Asia Argento havde svært ved at overbevise undertegnede om en mulig skuespilkarriere kunne være realistisk for hende, da hun kort og godt var ”a regular pain in the butt”! Hun er både irriterende og nævenyttig, hvilket er en uheldig kombination og hun gjorde ikke noget forsøg på at dæmpe hendes utålelige indstilling! For en actionfilm er skuespillet naturligvis aldrig i højsædet og ”xXx” slipper da også knebent igennem selvom hverken skurk eller helt formår at skabe synderlig interesse omkring deres karakter, hvilket indlysende nok er lidt beklageligt!

Men faktisk er ”xXx” er nok så underholdende actionfilm og med mine små forventninger havde jeg svært ved andet end at blive positiv overrasket! En lang række blændende og voldsomme actionscener redder heldigvis også filmen, hvor både helt, skurk og faktisk hele persongalleriet lægger lidt under de standarder der normalt hos mig sættes for en actionfilm, fra at falde helt igennem og det lykkes trods alt at lave det hele til en seværdig actionfilm! ”xXx” er foruden at være en glimrende og let overkommelig actionfilm, også en slags moderne bad-ass Bond-filmatise og med en historie og et univers der er som taget ud af en Bond-film, kan man ikke undgå at opfatte ”xXx” som en kommentar eller en ”spoof” over førnævnte film! Der bliver ikke gjort regulært grin med Bond eller andet, men man har simpelthen bare byttet den polerede agent ud med en barsk og rå forbryder med mod på spænding og skabt en temmelig utraditionel helt! Dette er måske en lidt letkøbt måde og undskyldning for at producere en række gedigne og underholdende actionscener og pakke dem ind i en nem historie og påskud om en ”ny Bond”, men derimod også en fin ide, der på egne præmisser er vidunderligt vellykket og initiativtager til en rigtig god og tempofyldt actionfilm, der med overdrevet, og derved morsom, toughness giver Bond en lektion i behandling af banditter og truende international terror og overtager agentembedet og blæser derudaf i sit ”fly ride” af en ombygget Gt…

"Alright, you big abe... Get a snoopful of this gasbomb!!"
- Mr. Burns, "The Simpsons"
xXx