En milepæl uden lige!

5.0
Stemningsfyldt og nervepirrende intens affære, der med sit indviklede og svært begavede plot, fortryllende stemning og 70’er billeder indplanter sig som en af de mest habile og vellavede spionfilm i genren! Pga. Robert Redfords lysende stjernekvalitet fuldbyrder han en i forvejen fantastisk spændingsfilm og med Max Von Sydow på sidelinien virker dette mesterstykke skudsikkert og urørligt!

Plottet er forbløffende uigennemskueligt og man følger med på kanten af sædet! Robert Redford brillerer i rollen som læsehesten Joe Turner, der pludselig af uransagelige årsager må sig se sig selv jaget og på flugt for livet, da han en dag ankommer til sin arbejdsplads efter frokost og finder samtlige af sine kollegaer dræbt! På sin flugt fra ukendte drabanter nærmere Turner sig langsomt, men sikkert sagens kerne og den egentlige grund til massakren på hans arbejdsplads! Det er en yderst fortættet og intens fortælling der ikke løsner jerngrebet før sidste forløsende billede og spændingen stiger konstant jo længere Redfords karakter bliver trukket ind i en tilsyneladende uoverskuelig sag omfattende alt lige fra nationale hemmeligheder til traditionelle og velkendte CIA-kontroverser!

Historien er dog lidt typisk for spionfilmsgenren og ”mand-på-flugt-fra-systemet” har aldrig været et nyskabende handlingsforløb i nogen spændingsfilm, men at plottet i dette tilfælde virkeliggøres med så megen flair og beundringsværdig sans for spænding og intensitet på lærredet er ligeså svært at afvise som filmens vidunderlige 70’er stemning og billeder er det!

Personligt har undertegnede altid været glad for 70’er film og disses uovertrufne billeder, lys sætning og lyd, for ikke at tale om dagligdagens dress, charmerende beklædning og de vidunderlige biler! Faktisk så er 70’erne en virkelig fascinerende tidsperiode og bl.a. på filmfronten blev der foretaget ubestridelige fremskridt og mange af de film der i dag anses for klassikere så dagens lys i denne periode! Heriblandt finder vi som bekendt ”Three Days of Gondor”, som i mine øjne inkarnerer 70’er stemningen, spiongenren og faktisk lagde filmen grundstenene for enhver afdæmpet og stilfærdig spændingsfilm med respekt for sig!

Kort fortalt er filmen en seværdighed udover det sædvanlige og med spænding og intensitet sjældent set magen ender Robert og co. med en vidunderlig og klassisk spionfortælling, der i mine øjne satte ny standarder for spændingsfilmene og virkelig cementerede Robert Redfords senere stjernestatus, mellem hænderne! Med andre ord en klassiker hvis man elsker 70’er film ligesom undertegnede og kan holde en langsom og forholdsvis stilfærdig, men åndeløst spændende, velfortalt og intens historie ud! En milepæl og et vigtigt kapitel i underholdningsfilmenes historie...

"... And that's my two cents!!"
- Kent Brockman, "The Simpsons"
Tre døgn for Condor