Formidabel humor!!

5.0
Leslie Nielsen må vel nok anses for at være kongen indenfor ”spoof”-filmenes spegede univers og ”høj pistolføring”-serien som det endelige bevis herpå! Han har brilleret i film som gyserkomedien ”Count Dracula: Dead & Loving It!” og Bond-pastichen ”Spyhard”, hvor han cementerede sit komisk mesterlige talent, men allerede i film som bl.a. ”Høj Pistolføring” viste han hvor morsom åndssvag humor kan være! Filmen byder kort fortalt på utællelige hylende morsomme optrin og der tages tykt grin på de amerikanske politifilm og serier, og på vellykket vis er det lykkedes instruktøren at sætte sin fod på de latterlige situationer og ofte idiotiske indfald med en sådan fornem elegance at det faktisk på intet tidspunkt bliver for meget! David Zucker har på glimrende facon sat i scene, og selvom filmen højst sandsynligt har sit trofaste publikum kan man ikke nægte humorens kvalitet og de grinagtige begivenheders originalitet!

Leslie Nielsen giver den som hårdkogt, garvet og tilsyneladende dybt professionel politimand, navnet er Frank Drebin, der efterforsker den brutale nedskydning af hans kollega Nordberg (O.J. Simpson (!)), hvilket får Drebin på sporet af den forbryderiske bagmand Vincent Ludwig (Ricardo Montalban) og de modbydelige planer han sidder inde med omkring dronning Elisabeths ankomst til Amerika, men også af dennes smukke og forførende sekretær Jane Spencer (Priscilla Presley), med hvem Drebin indleder et hedt forhold til! Men tingene er ikke så lige til som Drebin kunne have håbet på og han må igennem vovestykker af hidtil uset farlig karakter og udspekulerede skjulte dagsordner før han kan kalde sig dagens mand i skysovs, hvilket unægtelig er hvad han stræber efter! Politimanden Drebin er dog ikke den hurtigste knallert på havnen, ej heller den dygtigste politimand i styrken, og hans farefulde kamp mod skurkenes hobende antal bliver da heller ikke på egen hånd idet hans livslange kollega Ed Hocken (George Kennedy) står ved hans side, noget bekymret for om Drebin mon er mand (og hjerne!) nok til opgaven! Dette kunne for så vidt godt være plottet i en almindelig kioskbasker af en politifilm, men i ”Høj Pistolføring” køres der som bekendt plat på historien og dette gøres med utrolig charme, overskud og forståelse for ”spoof”-filmenes tynde grænse mellem idioti og genial humor…

Leslie Nielsen er fantastisk i rollen som Frank Drebin, hvis utallige idiotiske påfund, forklaringer og generelle holdning er guld værd! Han er naturligvis også manden der står for de sjoveste indskydelser og flere gange er man på kanten til at brække sig af grin! Det ville fylde spalte op og spalte ned hvis jeg skulle kunne få alle morsomhederne med, for de fortjener strengt taget alle en plads i indlægget og voldsom anseelse, men især små, hurtige og gennemtænkte indfald som Leslie der i en scene går forbi rekvisit-væggen (tjaeh… hvad hedder sådan fætter egentlig!?) i stedet for gennem døren er så ukristeligt morsomme at man umuligt kan forstå det før man har oplevet det på egen krop! Også at der i baggrunden foregår gådefulde og grinagtige ting og sager medvirker til den konstante humor og ubegribelige komiske timing, der af uransagelige ikke påvirker eller ødelægger den ellers fortræffelige mængde og ved ingen lejligheder overdrevne humor og skøre påhit! Selv de mere frække og knap så stuerene vittigheder rammer plet og sidder lige i skabet pga. Nielsens forbilledlige komiske tilgang til sit skuespil! Iblandt disse knap så anstændige scener finder vi bl.a. Leslie Nielsen klatrende på facaden af et højhus og gramsende på muskuløse statuers ædlere dele… Hvilket naturligvis medfører en skrigende kvinde i et vindue og en ”horny” statue, der nyder Leslies famlende hænder!

Finalen på fodboldstadionet er også et passende punktum for en overraskende morsom og til tider næsten urimelig latterlig, men uhyre underholdende komedie! Det er selvfølgelig ikke alle der vil kunne finde nogen som helst morskab i film som denne, men kender man bl.a. de fortrinlige ”Hot Shots!”-film og finder disse fornøjelige befinder ”Høj Pistolføring” sig i samme boldgade og i denne anmelders øjne er denne film endda mand for endnu flere og sågar sjovere indfald end førnævnte serie… En brillant og i sin tid dybt original komedie!!

"... Try me, I'm quite lowbrowed!!"
- Guy working the camera at the "Gabbo"-show, "The Simpsons"
Høj pistolføring