I Vietnam med Tom Cruise!

3.0
Selvom "Født den 4. Juli" lever stærkt på skuespilspræstationerne er den meget forvirrende og rodet og det ender desværre med at gøre den en anelse uinteressant!

Som sagt glimter filmen af velspillethed og Tom Cruise leverer så godt som sin bedste præstation ever og lyser op i rollen som den lamme (altså kropsligt lamme!) Vietnam veteran, Ron Kovic! Det samme gør altid gode Willem Dafoe, der ligeledes spiller invalid og han er på én og samme tid sympatisk, fordi man kan forstå hva han har været igennem, og dybt frastødende pga. hans opførsel!

Men desværre bliver skuespillet overskygget af et forvirrende handlings forløb og det virker til tider forhastet! især er tiden efter Rons hjemkomst rodet for i det ene øjeblik er han på bar og kommer fuld og larmende hjem og i det andet er han taget til Mexico og møder åbenbart Willem D og en masse andre veteraner! Og sådan er det flere steder, at der bliver sprunget gevaldigt i handlingen! Også til sidst hvor Tom C og hans "fellow Vets" er inde og demonstrere mod Nixons genvalg! Her bliver de tæsket lidt og smidt ud... og så beslutter de sig for at rulle ind igen, de fleste sidder ligesom Tom C i rullestol, og det gør de så for fuld udblæsning!! I den næste scene skal Tom åbenbart holde foredrag for en stor forsamling og så slutter filmen da han siger, at det føles som han endelig er kommet hjem igen! Jeg har ikke noget imod at der bliver sprunget rundt i handling, tid og sted, men i så fald ville det være rart hvis man som tilskuer kunne følge bare det mindste med i hva der foregår!!

Så desværre bliver "Født den 4. Juli" ikke andet end en middelmådig krigsfilm med et godt tema og hvis filmen havde været eneste af slagsen på markedet havde jeg muligvis også set lidt mildere på sagen, men nu hvor tingene ser ud som de gør og der allerede findes 2 mesterlige film om hjemvendte vietnam veteraner ("Jacknife" og "Deerhunter"... ja, i den rækkefølge!) falder filmen temmelig meget til jorden! Og det er en skam for skuespillet er utrolig godt og det samme er ideen og historien, det er bare alt for rodet og forvirrende og når man langsomt får svært ved at følge med føles den ellers meget vedkommende film en anelse uinteressant og kedelig!!

Men elendig er den bestemt ikke og muligvis kan man se på det faktum at det hele er rodet og forvirrende på den måde at det muligvis også må være sådan for hjemvendte krigsveteraner!! Men når det mere eller mindre ødelægger filmen er det svært at se bort fra! Vil man have en Oliver Stone krigsfilm så vælg "Platoon" og vil man have en film om veteraner der kommer ødelagte hjem kan man snildt gå uden om denne og vælge "Jacknife" og "Deerhunter", der begge er langt bedre og mere rørende! Men har man set disse kan man dog sagtens prøve kræfter med Tom C og co. for som nævnt er filmen ikke den dårligste på markedet, men bare heller ikke blandt de allerbedste...

"Fuck with me and U won't live!!"
- The Streets, "Original Pirate Material"
Født den 4. juli