come together

5.0
Famøs, banebrydende og tidløs sci-fi klassiker, der cementerede Steven Spielberg visionære og uhyre kompetente instruktørstatus efter at han havde leveret et storværk med den superunderholdende Jaws. Der er vist ingen der kan benægte, at Spielberg er en af filmhistoriens mest inspirerende, alsidige og succesrige (kommercielt såvel som kunstneriske) filmmagere, der med Nærkontakt af Tredje Grad beviser, at hans film ikke bare er seværdige, kvalitative og formidabel underholdende på grund af det filmiske sikre håndværk, men at det er den velkomponerede og velhåndterede historie, der er essensen i filmmagien.

Spielberg (der modtog fuld credit på manuskriptsiden efter at have omskrevet dette fra Paul Schrader) indviede med Nærkontakt af Tredje Grad i 1977 for første gang publikum i hans forståelige fascination for det uendelige univers og uvidenheden omkring mulige andre eksistenser end mennesket, der senere er blevet udvidet med film som den familievenlige og hamrende søde E.T. og hans seneste, den mere dystre og skeptiske War of the Worlds. I Nærkontakt af Tredje Grad agerer altid seværdige og velspillende Richard Dreyfuss hverdagsmennesket, der udsættes for et overnaturligt fænomen og fascineres dybt af hændelsen. Rumvæsnernes ankomst til jorden skildres mest ud fra et familiært perspektiv (hvor Dreyfuss’ eskalerende frustration og maniske fanatisme splitter hans familie, hvis fundament i forvejen er skrøbeligt), men Spielberg svinger ligeså velafbalanceret mellem den videnskabelige og mere naturalistiske opfattelse af hændelserne. Indledningsvis udviser de fordomsfulde mennesker naturligvis skepsis og momentvis fjendtlighed overfor det ukendte, hvor rumvæsnerne (der i klassisk Spielberg-mode først visualiseres i slutningen) dog er venligsindede og fremstilles ydermere decideret uskyldige (barnestørrelsen- og formen, krydsklipningen mellem barnet og rumvæsnerne), og som der nævnes i filmen (af den legendariske filminstruktør Franqois Truffaut) er de mere værdige og rene til at besidde denne smukke jord end menneskeracen, hvor der indikeres, at denne mangler forståelse og accept for alle individer (det anstrengende ægteskab). Spielberg har dog ikke en decideret kritisk og tungt underliggende agenda, og Nærkontakt af Tredje Grad er en optimistisk og forførende sci-fi film, der komparativt med E.T. dog er mere mystificerende og tvetydig, da rumvæsnernes intentioner først afsløres i den spændingsfyldte slutning, hvor man bevidner en hel poetisk og smuk filmlyrik (John Williams’ musik er helt perfekt).

Nærkontakt af Tredje Grad modtog en del respektindgydende opmærksomhed på grund af de opfindsomme og overrumplende visuelle effekter, der til dags dato ikke engang føles synderlig daterede. Filmen er tillige fyldt med selvironiske kommentarer (blandt andet omhandlende familie- og børnevenlige film, der ikke menes at være kunstneriske eller udbytterige) og Spielbergs ejendommelige befriende humor. Spielberg er en eminent, uhyggelig stilsikker og nærmest uovertruffen spændingsopbygger, hvor den intimiderende, mindeværdige og ret så uhyggelige kidnapningssekvens står som det absolutte klimaks. Nærkontakt af Tredje Grad er en original og epokegørende film, der besidder nogle i sandhed sindssyg flotte og dragende billeder, hvor belysningen er absolut sublim! En smuk film at beskue og storslået og intelligent underholdning fra en sand stormester. På en tømmermandsbesat og trist søndag eftermiddag var Nærkontakt af Tredje Grad en positiv helstøbt og nærmest uundværlig filmoplevelse.
Nærkontakt af tredie grad