den glamourøse og selvironiske filmverden

4.0
Kunstlet, men superb underholdende kinesisk film, der er så gennemført et genremix, at den er udefinerbar. Det 42-årige multitalent Stephen Chow (der også stod bag sidste års fænomenale Shaolin Soccer) har både skrevet, produceret, instrueret og medvirker selv i Kung Fu Hustle, og som publikum efterlades man med en dyb og respektfuld beundring overfor Chows overskud og overblik over filmmediet.

Kung Fu Hustle byder på absurd crazy komik på højeste plan, hvor den overlæssede fortællermåde og generelle stil er velkendt fra andre (mindre succesrige) film, men det er sjældent set så helstøbt og vellykket som her. Historien er uhyre flad, noget nær ikke-eksisterende, og der er ingen konkrete hovedpersoner eller karakterer at finde i Kung Fu Hustle. Dette er et led i Chows manipulerende intonering af de velkendte filmiske konventioner, og overraskende nok fungerer det ganske godt, da publikum i stedet medrives af de skrupskøre og ubeskriveligt morsomme scenariums, de aparte karakterer, som vandrer ind og ud af fortællingen, og ikke mindst de forrygende og sublime slagssekvenser, der byder på genuin adrenalin for tilskueren. Kung Fu Hustle er ganske voldelig, og Chow svinger kompromisløst mellem det anstødelige (utallige Tarantino og Scorsese referencer) og komisk tegneserieagtige, der understøttes perfekt af de computergenerede effekter, der, indenfor filmens eget univers, fungerer fremragende.

Kung Fu Hustle er ganske vist både energisk, fantasifuld og håbløst overgearet, men Chow lader ikke sin film løbe ud af kontrol, så han mister publikummet i svinget. Den visuelle side er ganske unik, hvor der byder på farvestrålende og mindeværdige billedkompositioner, akkompagneret af en eminent kameraføring. Chows legesyge æstetik gør Kung Fu Hustle til en billedskøn og til tider original oplevelse. En vidunderlig, opløftende og fornøjelig film, som man ikke må snyde sig selv for. En triumf for Chow.
Kung Fu Hustle