Smukt poetisk billeddigt

5.0
Terrence Malick er lidt af en legende indenfor amerikansk film med kunne få film over en yderst langstrakt karriere og et sjældent ansigt i medierne! Han drejede i 1998 den fantastiske "The Thin Red Line" og "The New World" er hans første film siden, der er et uendeligt smukt og poetisk filosoferende billeddigt over Amerikas opdagelse! Dog minder den på mange måder lidt for meget om "The Thin.." og mister lidt af sine store værdier i denne "gensynsglæde"..

Malick tager sig god tid og det har han altid gjort! Han laver dramaer for de flotte billeders skyld og dramaet kommer derfor i anden række, hvilket i manges øjne gør hans film langstrakte og kedelige! Men Malick er en instruktør man kun kan dyrke efter temperement og jeg elsker personligt hans langsomme og billeddrevne filmteknik, hvor fotograferingen og naturen ofte kommer til at spille en større rolle end de store stjerner der ofte medvirker i hans film.. og "The New World" er på ingen måde nogen undtagelse! Historien om Pochahontas og englændernes opdagelse af Amerikas østkyst kommer derfor hurtigt til at stå i baggrunden til fordel for smukke billeder og fabelagtig fotografering, der fuldt fortjent bejler til en af årets oscars! Historien tager dog udgangspunkt i John Smiths (en dejlig lavmælt Colin Farrell) forelskelse i indianer-pigen Pochahontas (en fremragende debut af Q'orianka Kilcher) og deres romance, der skilles af kulturelle forskelligheder! Denne romance danner rammen for en film, der i høj grad bruger den som et symbol for selve opdagelsen af Amerika! Smith som repræsentant for England og Europas imperialistiske fremmarch og Pochahontas for indianerne og de indfødtes kultur! Deres sensuelle opdagelse af hinanden er i ligeså stor grad som en forelskelse et symbol og billede på Englændernes opdagelse af Amerika og deres naive kærlighed et billede på Englændernes og Smiths naive og uforstående opfattelse af de indfødte!

Kærligheden, der spirrer intenst mellem de to, udvikler sig ikke gennem hede kys og saftige sexscener, men gennem uskyldig øjenkontakt og påpasselig observering af hinanden! I mange scener kigger de blot på hinanden eller fjoller rundt i skoven og selvom dette lyder kedeligt og intetsigende, er det fantastisk smukt og en usædvanlig kærlighedshistorie som dette, der i ligeså høj grad er en opdagelse af selve kærligheden og "en ny verden", ville virke frygtelig overfladisk og falsk, hvis de to parter bare uden videre kastede sig i armene på hinanden og snavede hinanden i smadder! Denne forsigtige intimitet og spirrende kærlighed og voksende fysiske kontakt danner rammen for en af de smukkeste og mest intense romancer jeg har set på film! Tætteste konkurrent er den i "The Thin.." mellem Ben Chaplins figur og dennes kone, som jo bekendt også er et Malicks værker..

Filmen er spækket med forholdsvis store navne i mange små biroller bl.a. Christopher Plummer og David Thewlis og Ben Chaplin, der havde en stor rolle i "The Thin..", har en noget nær minimal birolle som en af Smiths mænd! Man hører næsten ingen navne og kender derfor ikke rigtig personerne, men dette understøtter vel bare Malicks forkus på naturen som den egentlige hovedrolleindehaver og englændernes anonyme skikkelser i de uudforskede landskab er derfor en i mine øjne glimrende måde at skildre det nye og uopdagede for begge verdener! Indianerne og naturen er ligeså uforstående overfor englænderne som omvendt! Fredeligt begynder det, men ingen længe er forskellene for store og det bryder ud i kamp.. En enkelt actionscene har Malick inkluderet, men takket være det langsomme tempo og den stilfærdige fortællemåde, er disse mere tempofyldte scener endnu mere slagkraftige og kampen mellem englænderne og de indfødte er en af de mest kompromisløse og vellavede jeg længe har set! Den måde deres uvidenhed fører til denne bestialske duel er en perfekt optrapning og klimaks hvor indianere og englændere ryger i kødet på hinanden er frygtelig hjertskærene, da det her går op for én, at denne konflikt aldrig vil kunne løses! Et sort hul hvor alle parter suges ind og ingen nogensinde slipper ud..

"The New World" er på alle måder en fantastisk smuk og bevægende film, men eneste kritik er sådan set at den ligner Malicks tidligere film til forveksling! "The Thin.." er skåret, filmet, fortalt og spillet på næsten fuldkommen samme måde og det er lidt synd, da Malick virker lidt som han kører i samme spor og bare har ændret sceneriet og historien! Man kan dog stadig ikke komme udenom den fantastiske fotografering og natur, der i sandhed spiller hovedrollerne i et dog stadigt ganske velspillet, især af frk. Kilcher, der begår en fornem debut som Pochahontas, episk og dybt poetisk billede og portræt af selve opdagelsen som fænomen og en dybt lidenskabelig og smuk kærlighedshistorie..

"God Damn this morning air's some chilly shit!!"
- Samuel L. Jackson, "Pulp Fiction"
The New World