Voldens spiral!

5.0
Cronenbergs nyeste film er en modig film, der jonglerer med så store begreber som voldens væsen, Amerikas historie og kritisk samfundsbillede, og kunne meget nemt være faldet ud som en ret tør og lang oplevelse, men Cronenberg formidler det som altid på en usædvanlig facon! "A History Of Violence" er en konstant underholdende, spændende og vedkommende film, der udover en høj underholdningsværdi, siger mere om vores samfund anno 2005 og os selv end vi umiddelbart vil være ved!

Cronenberg er kendt for meget specielle film og opfandt vel faktisk den gyselige genre "body horror" med film som "Scanners" og andre! Derfor forekommer "A History.." som værende en meget almindelig film, der umiddelbart ligner et stykke ordinært mainstream filmprodukt, men som altid er Cronenbergs film ikke så forudsigelige som man gerne vil tro! Historien om Tom Stall (Viggo Mortensen) og hans familie, der lever et tilsyneladende godt liv med tæt kontakt til den amerikanske drøm i sin reneste form, er kun på overfladen hvad man tror! Tom Stall opsøges at to tilfældigt myrdende drabsmænd, som Tom egenhændigt gør kål på på en bemærkelsesværdigt stilsikker måde! Kort efter er han mediernes nye darling og fremstår pludselig som den rene amerikanske helt, der beskytter et uskyldigt lille bysamfund i hjertet af Guds land! En beskytter af den amerikanske drøm og de amerikanske idealer.. Dog med vold som hjælpemiddel! Men midlet helliger jo målet som de fleste ville mene, men inden længe opsøges Stall atter af skumle typer, men disse hævder at Tom bestemt ikke er den stilfærdige familiefar som vi kender ham som! En dyster fortid som mafiaens "hired gun" synes at hive ham i benet, og langsomt bliver Tom og hans familie trukket rundt i en spiral af vold, hævn og ubesvarede spørgsmål!

Filmen drives for det første af stærke skuespiller i hvert eneste rolle! Viggo Mortensen er fremragende som Tom Stall, en mand med en tåget fortid og en mand, der holder kortene tæt til kroppen og Viggo Mortensen skildrer ham på en glimrende mystisk og tilbageholdende facon! Maria Bello er ikke bare smuk, men leverer også en fornem præstation i skoene på Toms prøvede kone, mens Ed Harris og William Hurt er så slimede og skumle som mafiaens repræsentanter at det halve kunne være nok! Og det er lige præcis pointen med de let overspillede og stereotype figurer, da de spiller en større rolle en som så! "A History.." er nemlig en meget ligefrem og simpel historie, der faktisk følger alle thriller-genrens klicheer og tilsyneladende følger den formel og skabelon som de fleste spændingsfilm skæres efter! Desuden er der tunge klicheer om familielivet, den amerikanske drøm og usædvanligt sterotype karakterer, alt ligefra tegneserie-agtige gangstere til stolte amerikanere, der kæmper for fred og idyl! Hvad sker der her, tænker man.. Er Cronenberg endelig forfaldet til Hollywoods drømmefabrik og blevet indrulleret i den lange række af kommercielle instruktører, der skaber film efter bogen og som Hollywood dikterer! Men nej, heldigvis ikke..

Cronenbergs klicheer, der synes at stå i kø for at blive brugt, er med vilje taget i brug! Ikke pga. af kunstnerisk krise eller glæden ved lette penge, men fordi Cronenberg med sin film, der synes at være en ualmindelig ordinær actionfilm, tegner et højst kritisk billede af USA i dette lille bysamfund! Alle de stereotype karakterer er med vilje så overdrevet flade og entydige, og klicheerne ligeledes så tunge og så tomme, så Cronenberg får fat i en kynisk skildring af USA anno 2005! De stolte idealer står for skud i en verden af vold og drabsmænd, personificeret i de to uforklarligt voldelige mænd, der besøger Toms café den skæbnesvangre aften! Dette skaber i mine øjne en tydelig parallel til verdenssituationen i dag, hvor USA ikke er et sikkert samfund, men med verdens problemer, der trænger sig på! Klicheerne bruges således til at skabe det idyliske USA som amerikanere gerne ville kunne leve i, men dette korrumperes af en vold, der er ligeså meget skabt af dem selv som af "de andre", altså af Tom ligeså meget som af de to drabsmænd.. Og sådan kører spiralen og den onde cirkel af vold og hævn, som USA's historie er så voldsomt præget af med utallige blodige krige på samvittigheden, ligesom Toms fortid som gangster synes at trænge sig på!

Ligesom krigene i USAs fortid synes volden i disse at være ligeså retfærdig som den Tom udøver i sin café, omend volden er ligeså grusom og dræbende som den der stammer fra onde tanker og ideer! Især voldens spiral synes at være det gennemgående tema i filmen og deraf titlen, der både hentyder til USAs fortid, men også begrebet "a history of violence" i betydningen af en straffeattest med tidligere voldsdomme - ligesom Tom på sin vis har! Den måde volden udtværer Toms familieidealer og påvirker hele familen, giver udslag i både hans egne og hans søn og kones reaktioner på forskellige situationer! Bedst er eksempelvis sønnen, der har problemer i skolen med nogle bøller, der er efter ham! Som klicheen dikterer det, tager han mod til sig og siger fra, men i Cronenbergs vision resulterer det i, at han griber til vold og gennemprygler sin plageånd, et faktum, der bestemt ikke er en del af klicheen eller af USAs uskyldige idealer, men i den virkelige verden er det sådan situationen er! Man sætter hårdt mod hårdt! Langsomt opsluges hele familien af voldens væsen og fortærres i takt med, at Toms fortid langsomt afsløres.. Glimrende sammenligneligt med USAs voldshistorie, der forsøges at helliggøres af idealer og gode visioner, men i bund og grund er vold som alt andet!

"A History Of Violence" er med alle sine kvaliteter både en rendyrket underholdningsfilm med en fængende historie, stemning og en usædvanlig slutning, men først og fremmest er den et stærkt portræt af et samfund og en verden bygget vold! Cronenberg gemmer filmens værdi bag gernefilmens ydmyg facade, men under overfladen gemmer der sig et menneskeligt og samfundskritisk drama af høj klasse og med blændende skuespillere..

"Is it me, or did we arrive in a limo?"
- Cuba Gooding Jr., "Jerry Macguire"
A History of Violence