Charmerende Gys!

5.0
Med kræfter som Johnny Depp, Helena Bonham Carter og Christopher Lee under kyndig vejledning af Tim Burton, lyder "Corpse Bride" som et sikkert hit! Trods en lidt skrabet længde, er filmen dog også en vittig og underholdende tour de force udi i vellykket "stop motion" med glimrende stemmer og en superb stemning..

Den sky og generte ungersvend Victor (Johnny Depp) skal giftes, men under forberedelserne bliver presset for meget, og han flygter i desperation og forvilder sig ind i en skov! Her skifter hans situation fra slem til værre, da han ved en frygtelig misforståelse gifter sig med et lig, bedre kendt som "corpse bride"! Victor bliver hevet med ned i dødsriget og møder de spraglede personligheder, der lever et tilsyneladende festligt og ubekymret liv seks fod under overfladen! Langsomt som handlingen udvikler sig, kommer Victor i klemme mellem de to verdener, og mens følelserne for bruden skifter fra døde over kolde til varme, udvikler situationen sig også ovenpå, hvor personer med urent mel i poserne og dystre forhistorier begynder at blande sig..

"Corpse Bride" er først og fremmest en yderst underholdende og morsom film med masser af rare vittigheder og sort humor! Mange af vittighederne danner rammen for det dilemma Victor står i, hvor jordens tilværelse pludselig virker så meget mere grå end livet i dødsriget hvor alle tilsyneladende nyder at være! De overraskende gode sange understreger dette, da sangene i dødsriget er kendetegnet ved fest og glade dage, mens sangene foroven er enstonige og langsomme! Festlighederne under jorden bliver dog forpurret af det faktum, at Victor er splittet mellem de to verdener og de to kvinder, hans oprindelige giftermål og ligbruden! Morsomt og festligt udvikler løjerne sig, der dog ikke varer meget længere end 80 min, hvilket er synd.. til gengæld havde historien måske heller ikke mere på sig så det ville også have været ærgerligt at trække den i langdrag!

Stemmerne leveres af en bred vifte af Hollywoods creme, og heriblandt finder vi Johnny Depp i hovedrollen som Victor, der (u)heldigvis ender med flere giftermål end han kan overskue! Depp har aldrig været et eksemplarisk forbillede, når det kommer til at påtage sig engelsk accent, men i dette tilfælde fungerer det ganske glimrende, modsat hans uheldige fremtoning i ”From Hell” fra 1999. Selvom Depp har hovedrollen, er hans rolle en af de mindre interessante, og Depp puster desværre ikke meget liv i Victor, der dog heller ikke er den store ”party starter”, men lidt af en genert og indadvendt lyseslukker.. Hvilket Depp dog formår at gøre ganske glimrende! Blandt birollerne ”høres” Christopher Lee som en selvhøjtidelig, gammel, gnaven præst, og er i sin rene tilstedeværelse et af filmens højdepunkter! Albert Finney gør det ligeledes fortrinligt som Victors tætte og aldeles utiltalende svigerfar, og han akkompagneres af en om muligt endnu mere hæslig og usympatisk kone, fremført sublimt af den i min verden ret ukendte Joanna Lumley! Personligt var jeg vildest med den grufuldt sleske Barkis Bittern (hvilket skurkenavn!!), der med sine uklare motiver og elegant manipulerende facon får mast sig ind på svigerfamilien og lokket den stakkels Victoria ind i et farligt net af løgne, hånlig engelsk latter og andre vederstyggeligheder!

Filmen er fremstillet af noget så utrendy som ”stop motion”, hvilket er yderst forfriskende i disse dage, hvor alle animationsfilm laves ved hjælp af computerens altomfattende teknik! Alle figurer er dukker af stof, og hvad sådanne ellers er lavet af, og den visuelle stil er lige i øjet med hvad dertil hører af spøjse settings, overdimensioneret komiske figurer og charmerende altmodisch stemning! Dog virker filmen på ingen måde dateret ellers forældet, men ligeså frisk og spændende som ”stop motion”-teknikken fik ”The Nightmare Before Christmas” til at virke i sin tid! Tim Burtons folk har gjort et mageløst stykke arbejde og filmen og dukkerne emmer af hhv. fortryllende stemning og livagtighed!

”Corpse Bride” er et usædvanligt bekendtskab og bør alene ses af det faktum, at ”stop motion”-teknikken er så påfaldende god og vellykket! Endvidere er filmen et underholdende og yderst vittigt epos om døden og livet i knap så dystre rammer som vi er vant til! Sangenes kvalitet er også af forbavsende høj kvalitet og er med til at understrege filmens åbenlyse kvaliteter, da især sangene fremført af de døde er ganske iørefaldende, morsomme og charmerende (modsat den enerverende larm og det ulidelige spektakel som sangene i ”Charlie & The Chocolate Factory” udgør!).. Kvalitetsstemplet er naturligvis Burtons signatur og med kendte skuespillere på rollelisten, visuelt overskud og en morsom dialog og spændende stemning er ”Corpse Bride” ikke til at komme udenom, hvis du leder efter et charmerende og underholdende animationseventyr..

"Prepare to be thought at!"
- Fry, "Futurama"
Corpse Bride