Når tegnefilm ikke er for børn

3.0
Anders Morgenthalers er et prisværdigt forsøg på at lave en animationsfilm, som er til alle andre end børn. Filmen er rå og brutal, og det centrale tema er beskidt og betændt.

Historien om den unge præst August, som tager hævnerens rolle efter, at hans søster - pornoskuespilleren Princess - er død er næsten fra start til slut en sørgelig fortælling med få små lyspunkter. Plottet er meget lige til og er næsten for simpelt. Der af også den korte spilletid, som måske næsten med fordel kunne være endnu kortere. Emnet er tungt og flere steder slæber filmen sig af sted med kun meget lidt progressivitet i handlingen.

Princess er meget simplificerende i sit angreb på pornoindustrien. Årsag og virkning bliver skåret ud i pap, og der stilles ikke mange spørgsmål til filmens morale undervejs. Mens hovedplottet måske er lige sort/hvid nok og filmens største svaghed, så er bihistorien om den unge mand, som prøver at tage den lille pige til sig straks mere gribende. Selvom man ved, at det er animation får de store sørgelige pigeøjne alligevel sit tag i en.

Og her ligger også filmens største styrke; nemlig den tekniske side. Animationen er flot, og blandingen af animationen og rigtig film er et dristigt valg, som lykkes eminent. Både er blandingen rent teknisk veludført og samtidig får historien ekstra fat i en i de små flashbacks med rigtige skuespillere.

Morgenthalers film skal primært ses for det modige forsøg med at lave en animationsfilm med et så råt og modbydeligt udtryk udelukkende for voksne, samt den tekniske visuelle side, som skiller sig ud i Danmark, ja måske over det meste af verden. Selve fortællingen er lidt fodslæbende langsom og alt for unuanceret i sine helte og skurkeroller. Men mon ikke, at det er et bevidst valg. Rart at se, at animation kan være andet end talende biler og disneysukkersøde moralprædikener. Filmen får 3 store stjerner primært for sit mod og sin forskellighed, men mangler det i selve fortællingen, som gør, at man bliver revet rigtigt med.
Princess