stones sejr

4.0
Oliver Stones grænseoverskridende og dybt fascinerende Natural Born Killers er et voldsomt og meget opslugende angreb på sanserne, hvor Stone strækker mediet til sit yderste i en af de mest energiske film, jeg nogensinde har set. Der er ikke meget tilbage fra Tarantinos manuskript andet end grundpræmissen, som filmnørden har hentet fra Bonnie and Clyde og Malicks Badlands, og man mærker tydeligt, at Stones interesse ikke ligger i historien, der er rimelig banal og uden særlig attraktionskraft. Stone vil meget hellere bombardere os med psykedeliske billeder og uafrystelig vold, samt levere en syngende lussing til mediernes besættelse af denne vold og andel heri. En kritik, der ikke eksploreres yderligere, men lader sig repetitiv fylde op gennem Natural Born Killers indtil man overmættes af prædiken og ønsker lettere desperat lidt nuance, en smule elegance i tyngden, som Stone ikke besidder. Og det er min beklagelige kritik af Natural Born Killers, hvor der bag den vanvittige overflade bare skriges i samme konstante toneleje. Woody Harrelson er rigtig god som den ene halvdel af massemorderparret, mens Juliette Lewis lige og lige kan tolereres som morderisk kvinde. Tom Sizemore er ubehagelig som selvjustitsbetjent, mens Tommy Lee Jones er mageløs og forrygende morsom i en af sine bedste roller nogensinde som infantil fængselsdirektør. Natural Born Killers er destilleret film og unik i dens konsekvente og besættende fortællertone, hvor Stone ofte rammer det transcenderende og uforglemmelige, mens filmen ganske effektivt indeholder nogle af de mest voldsomme scener og momenter, jeg nogensinde har set på film. Især fangeoprøret er inde og røre noget meget angstfyldt og ubehageligt. Robert Richardsons fotografering er anarkistisk og meget imponerende, klippearbejdet nysgerrigt og eksperimenterende, mens musiksiden er absolut suverænt. Jeg har virkelig stor ærefrygt og kærlighed til Natural Born Killers for dens formåen, hvor hvis jeg bedømte den udelukkende ud fra filmisk gennemslagskraft og merit, så ville den score topkarakter, men det tynde indhold gør, at jeg ikke kan sende den højere op på karakterskalaen.
Natural Born Killers