EN VELSTEGT SULLENBURGER

6.0
De ombordværende på et passagerflys værste mareridt bliver en realitet, da begge motorer pludselig sætter ud. På mirakuløs vis lykkes det førstepiloten (Hanks) at lande flyet uden omkommende midt på Hudson-floden i New York City. Historien slutter dog ikke her. Så godt som hele verden reagerer på bedriften. De fleste med beundring, men andre med skepsis. Handlede Kaptajn Sullenberger korrekt i situationen, eller satte han passagerernes liv i unødig fare?

Til at portrættere en af de bedste piloter nogensinde finder vi meget passende en af de bedste skuespillere, nemlig Tom Hanks. Han er en mand, der har spillet et utal af roller efterhånden og han er lige så troværdig som den hvidhårede pilot Sullenberger (også kaldet Sully), som han tidligere har vist sig at være som symbolforsker eller dreng i en voksen mands krop. En anden rolle, Hanks er meget kendt for, er cowboyen Woody i "Toy Story"-filmene og i denne film ledsages han af en anden cowboy, Clint Eastwood. Desværre spiller han ikke selv med denne gang, men som instruktør bliver han også bare bedre og bedre med årene og det her er helt sikkert en af hans allerbedste. Laura Linney medvirker som Fru Sullenberger, der forsøger at følge med fra sidelinjen.

Med andre ord kan samarbejdet mellem disse to Hollywood-legender ikke andet end at antyde et cowboy-motiv hvilket kun betoner Sully som den moderne cowboy, han er. Udstyret med et ufravigeligt moralsk kodeks og vidtudstrakte evner repræsenterer han en gammel, ærkeamerikansk anstændighed og overlegenhed, som i dag er en mangelvare, hvis man skal tage filmens ord for gode varer og der er ikke grund til andet. Dette stiller biografgængeren spørgsmålet: Når Sully repræsenterer cowboy-figuren i nutiden, hvem udgør så hans fjender? Selv sagt ikke blot de fatale fugleskarer, der flyver ind i flymotorerne. Derimod udpeger Eastwood to skurke, som truer USA og som Sully er med til at bekæmpe. Den ene er islamisk terrorisme, hvor filmen serverer en skarp og subtil pointe om, at miraklet på Hudson-floden blev en terapeutisk sortie for det amerikanske traume efter angrebet på World Trade Centers i 2001.

Den anden og måske mere interessante fjende er bureaukratiet. Filmens største antagonist viser sig at være en komité nedsat til at fastslå, om Kaptajn Sullenberger handlede i henhold til procedure under nødlandingen. Det er i disse udpinende høringer, vi finder den martrende størstedel af historiens konflikt. Med deres øjne fastlåst til computersimulationer og regulativer er de blinde for fænomener som ren menneskelig erfaring og intuition. Et system, der bekæmper selve det, der holder det i live, synes Eastwood at fortælle os i denne meget konkrete metafor. Selv lederen af komitéen betror sig på et tidspunkt til Sully og fortæller, at han godt ved, han er en helt, men at systemet kræver sagen gennemført. Systemet er blevet et selvstændigt væsen. Dermed letter "Sully" og går fra historien om teknologi versus natur til teknologi versus menneskelighed. Mennesket rummer denne je ne sais quoi, som er nødvendig for at få verden til at hænge sammen. I en tid præget af stor udvikling indenfor kunstig intelligens spår denne anmelder, at "Sully" kun vil blive mere relevant med årene.

Clint og Hanks flyver højt og utvivlsomt i farefulde luftlag, men de formår også at lande igen i sikker havn. Som passager på denne rejse må man kvittere med en klapsalve til de tre piloter: Tom Hanks, Clint Eastwood og virkelighedens Kaptajn Sullenberger. Derudover modtager de selvfølgelig seks blankpolerede stjerner for flyveturen.
Miraklet på Hudsonfloden