FORSPILDTE MULIGHEDER

2.0
Med ”Did You Hear About the Morgans” satte den romantiske komedie-auteur Marc Lawrence sejl mod den kurs, der med hans foregående værker ”Two Weeks Notice” og ”Et sikkert hit” var lagt. Når hans muse Hugh Grant desuden var tilbage og man havde allieret sig med selveste Sarah Jessica Parker, havde mange nok forventet, ja, et sikkert hit. Filmen skal da heller ikke have skudt i skoene, at den ikke er sikker: Hver eneste udvikling i plot, hver eneste replik, joke og bikarakter er så fast forankret i den formel, Lawrence lige siden han skrev ”Agent Catwalk” har sat sin lid til, at man føler sig på for sikker grund. Som dannet seer vil man kunne se enhver postuleret overraskelse på mindst fem minutters afstand. Den eneste gang, Lawrence afviger fra sin rutineprægede form, er i den berømte scene, der desværre bliver anvendt i reklamen som det store trækplaster og dermed mister meget af det overraskelsesmoment, den kunne have skudt ind i filmen, nemlig da der pludselig står en stor bjørn bag Hugh Grants Paul og han sammen med sin ekskone Meryl (Parker) skal forsøge at slippe ud af kniben. Bjørnen er livagtig og føles intimiderende, men når man allerede har set scene både i traileren og i denne anmelders tilfælde på Netflix’ smagsprøve, er der næsten ikke mere tilbage i scenen.

Ægteparret, der lever det travle liv i New York som hhv. advokat og ejendomsmægler, er i færd med at blive separeret, da de bevidner et mafiamord og må i vidnebeskyttelse ude på landet. Der er derfor lagt op til en masse morsomme sammenstillinger af by og land, mens det koleriske par naturligvis begynder at finde hinanden igen, så det er ikke fordi, filmen ikke har potentiale – Det bliver bare ikke udløst i særlig høj grad. Størstedelen af fremdrift kommer fra en udefrakommende lejemorder, der vil vores Morgans til livs, og det kan virke som et lidt billigt kneb, at vores titulære Morgans ikke selv får lov at foretage nogen handlinger, der styrer filmens retning. Alt er overladt til mafiosoer, efterretningstjenester, skøre sekretærer og lokale bondeknolde, der sender Grant og Parker i alverdens retninger i løbet af filmen. Bedst ud af det hele kommer det værtsægtepar, der står for vidnebeskyttelsen. Her får Mary Steenburgen lejlighed til minde publikum om hvor godt hun behersker både komedien og dramaet. Man har forbipasset muligheden for at lade hende spille over for sin virkelige mand, Ted Danson, der havde været interessant at se i rollen som lokal sherif, der kun kan smågrinende til, når de travle new yorkere fortæller om deres små problemer. Alternativt kunne man genforene hende med Christopher Lloyd fra ”Tilbage til fremtiden III”, men vi får Sam Elliott, der også er en god skuespiller, men måske trækker lidt for meget på rutinen i denne rolle. Han er meget lidt "Tombstone" og ligner mere den selvparodi, vi så ham levere i "The Big Lebowski".

Man kan godt fornemme hvilken film, der kunne være kommet ud af alle disse store stjerner, men det vi ser på skærmen, er desværre ikke særlig morsomt, medrivende eller rørende og det er det, man som anmelder må forholde sig til. Sarah Jessica Parker og Hugh Grant er let uengagerede og selvom de har et relativt højt bundniveau, er det ligesom i filmen selv Steenburgen og Elliott, der kommer og redder dem, mens en glubsk bjørn giver dem et skud adrenalin. ”Did You Hear About the Morgans” modtager to stjerner.
Did You Hear About the Morgans?