Flemming Kaspersen

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • ForførtForført
    • "Forført er som designet til det modne, kvindelige biografpublikum. Det er en underholdende og nogle steder ufrivilligt komisk romantisk thriller, som man først og fremmest skal se for Juliette Binoches præstation."
    • 3
    • Doctor SleepDoctor Sleep
    • "Doctor Sleep er både for filmnørder og for almindelige folk med lyst til to en halv times solid horror-underholdning. Det er også en langt mere konventionel film end The Shining."
    • 4
    • Rambo: Last BloodRambo: Last Blood
    • "...som de andre film i serien har den en vis stupid poesi. På sin egen måde er det igen lykkedes Stallone at gøre Rambo til en actionhelt, der er helt i tråd med sin tid: en gammel hvid mand, vred og voldsparat."
    • 3
    • Good BoysGood Boys
    • "Det mest originale ved Good Boys er, at den lægger den grove Superbad-humor i munden på så små børn. Men hovedpersonerne er faktisk så unge, at filmens konstante fokus på sex-vitser er lige ved at gøre det hele en lille smule klamt."
    • 3
    • Fast & Furious: Hobbs and ShawFast & Furious: Hobbs and Shaw
    • "...et fladt og klichéfyldt manuskript, der er mere interesseret i at se dem smadre løs end i at udforske komikken i karaktererne."
    • 3
    • The Sisters BrothersThe Sisters Brothers
    • "...giver lyst til et gensyn. Det er en dybt original film, som både arthousefans og western-aficionados vil elske."
    • 5
    • GlassGlass
    • "Glass fremstår som en indadvendt superheltefilm lavet af en lettere depressiv nørd. Jeg har svært ved at forestille mig, at den bliver noget stort hit. Men det er en film, som Shyamalans tilbageværende fans vil kunne grave længe i."
    • 4
    • Under the Silver LakeUnder the Silver Lake
    • "Disciplineret er det ikke, og nogle vil være skuffede over hans spring fra knivskarp genrekontrol til slentrende og udsyret psyko-thriller. Men der er noget dragende og konstant fascinerende over filmen og dens mørke skildring af Los Angeles."
    • 4
    • Creed IICreed II
    • "Ligesom etteren omfavner Creed 2 de bedste og styrer uden om de værste. Filmen har, hvad den skal have af tordnende boksescener, uhæderligt spil bag kulissen og hændervridende hustruer og mødre på forreste række. Men det er også en straight og velfortalt genrefilm med et stærkt personfokus."
    • 4
    • Bird BoxBird Box
    • "Enkelte scener er intense og spændende, men i det store og hele er Bird Box bare pæn og kedelig. Og det må Jordens undergang ikke være."
    • 3
    • WidowsWidows
    • "En styrke ved genrefilm er, at de kan rumme et væld af tematikker. Men McQueen læsser så mange store temaer i sin 130-minutters film, at den sprækker som thriller."
    • 3
    • HalloweenHalloween
    • "Det er en film uden billige jump scares, men med et solidt fokus på opbygning og stemning. Det er stramt og spændende."
    • 4
    • A Simple FavorA Simple Favor
    • "A Simple Favor er en skabelon-thriller for det trendy borgerskab, der poster fotos af deres fredagsdrinks på sociale medier."
    • 3
    • Logan LuckyLogan Lucky
    • "Logan Lucky er ikke noget mesterværk. Men den fungerer fint som den lille, sjove kupkomedie, den ønsker at være. Hverken mere eller mindre."
    • 4
    • Free FireFree Fire
    • "...et fornøjeligt blodbad af en instruktør, der har fået lov til at slippe sin indre filmnørd løs sammen med en flok legelystne karakterskuespillere."
    • 4
    • Alien: CovenantAlien: Covenant
    • "Filmen er først og fremmest en gang solid, brutal monster-action. Det er klart den blodigste film i serien, og Scott instruerer blodbadet med kølig effektivitet. En scene med et par, der angribes, mens de dyrker sex i brusebadet, er nok at stramme den."
    • 4
    • High-RiseHigh-Rise
    • "Handlingen er henlagt til en sci-fi-version af 1970’erne. Designet rammer præcist, men det hele ses gennem en ekspressiv, farvemættet optik, som ikke er interesseret i realisme. Den melankolske undergangsstemning understreges af Portisheads valium-døsige version af ABBA’s SOS."
    • 4
    • Jason BourneJason Bourne
    • "Det er godt at se Matt Damon som Bourne igen. Han er blevet ældre, og det klæder karakteren. Smerten ved de onde ting, han har begået, står tegnet i ansigtet. Desværre levner Greengrass' stilistiske badutspring ikke megen plads til persontegningen eller Bournes motivationer."
    • 3
    • Batman v Superman: Dawn of Justice - 3 DBatman v Superman: Dawn of Justice - 3 D
    • "... 'Batman v Superman' virker først og fremmest klodset, støjende og endeløs. To timer inde i filmen føles den slut. Men der er stadig en halv time tilbage."
    • 2
    • Batman v Superman: Dawn of Justice - 2 DBatman v Superman: Dawn of Justice - 2 D
    • "... 'Batman v Superman' virker først og fremmest klodset, støjende og endeløs. To timer inde i filmen føles den slut. Men der er stadig en halv time tilbage."
    • 2
    • SpotlightSpotlight
    • "... dæmpet og realistisk spillet over hele linjen. Måske lidt for dæmpet. Filmen er mere god, end den er ægte gribende."
    • 4
    • Steve JobsSteve Jobs
    • "Danny Boyle balancerer mellem beundring for den kompromisløse æstetiker og medlidenhed med den menneskefjendske forretningsmand. Han går til historien om den ikoniske computernørd, som en ateist ville lave en film om paven – med en blanding af fascination og distance."
    • 4
    • Black MassBlack Mass
    • "Det var nok blevet en mere gribende film, hvis fokus i højere grad havde været på John Connolly end Whitey Bulger. Men Black Mass er stadig en mindeværdig kriminalfilm med en gennemført weirdo-præstation af Johnny Depp."
    • 4
    • EdenEden
    • "I tempo og struktur minder Eden i virkeligheden om et godt house-nummer. Den er lang og ganske monoton, men med konstante skift mellem en række gentagne temaer, der forandres og moduleres, uden at grundmelodien ændres."
    • 4
    • Mission: Impossible - Rogue NationMission: Impossible - Rogue Nation
    • "Balancen mellem hårrejsende action og befriende humor er ramt godt. Dét er en af de gennemgående kvaliteter i Mission: Impossible-filmene. Filmen er dog også lidt splittet mellem blockbusterens krav om kontant action og den klassiske spiongenres mere indviklede intriger."
    • 4
    • Mad Max: Fury Road - 2 DMad Max: Fury Road - 2 D
    • "... en mesterlig actionfilm: stramt fortalt, fascinerende i sin mytologi og visuelt overdådig. Den er stor som det mest imponerende Hollywood-actiondrøn, men ligner samtidig en arthouse-film til 150 millioner dollars. Filmens digitale fotografering - af veteranen John Seale - er uhyggeligt smuk."
    • 6
    • Mad Max: Fury Road - 3 DMad Max: Fury Road - 3 D
    • "... en mesterlig actionfilm: stramt fortalt, fascinerende i sin mytologi og visuelt overdådig. Den er stor som det mest imponerende Hollywood-actiondrøn, men ligner samtidig en arthouse-film til 150 millioner dollars. Filmens digitale fotografering - af veteranen John Seale - er uhyggeligt smuk."
    • 6
    • Fast & Furious 7Fast & Furious 7
    • "Skæg er en sekvens i Abu Dhabi, der kulminerer i en satirisk gengæld for 11. september - med en bil, der flyver gennem tre arabiske skyskrabere. Til gengæld er slutningen, der foregår i Los Angeles, hvor serien startede, en af disse typiske, uendelige buldrefester, hvor der bare skal smadres så meget som muligt. Man kigger lidt på uret. Filmen er 137 minutter lang."
    • 4
    • Maps to the StarsMaps to the Stars
    • "'Maps to the Stars' er både perverteret familiedrama, bitter Hollywood-satire og horrorfilm. Den er fuld af afstumpede filmfolk, incest, selvmord, blodige drab, døde børn og årelange traumer."
    • 4
    • UnbrokenUnbroken
    • "Angelina Jolie gør den gribende, virkelige historie om en mesterløber i krigsfangenskab til en bibelsk lidelsesfortælling befolket af lutter lækre mænd."
    • 3
    • Dum og dummere 2Dum og dummere 2
    • "Jim Carrey er stadig kongen af fysisk komik, og toeren er lige så herligt dum - eller dummere - end etteren."
    • 4
    • The CaptiveThe Captive
    • "... filmen modarbejder konstant sin egen spænding. Den er så optaget af at være klog og kryptisk, at den basale fremdrift, som en thriller kræver, fordamper."
    • 2
    • Frank Miller's Sin City: A Dame to Kill For - 3DFrank Miller's Sin City: A Dame to Kill For - 3D
    • "Den mest afgørende forskel fra Miller og Rodriguez’ første, stilskabende film er, at det denne gang ikke rigtigt fungerer. Det er lykkedes dem at tage stort set de samme ingredienser og samle dem til en tungt haltende, ucharmerende ligegyldighed."
    • 2
    • Frank Miller's Sin City: A Dame to Kill For - 2DFrank Miller's Sin City: A Dame to Kill For - 2D
    • "Den mest afgørende forskel fra Miller og Rodriguez’ første, stilskabende film er, at det denne gang ikke rigtigt fungerer. Det er lykkedes dem at tage stort set de samme ingredienser og samle dem til en tungt haltende, ucharmerende ligegyldighed."
    • 2
    • Bad NeighboursBad Neighbours
    • "Det er en skæg idé at lade Seth Rogen, den evige drengerøv, spille forsøgsvis moden familiefar i 'Bad Neighbours'. Men filmen mangler det ægte vanvid, som får vittighederne til at fungere."
    • 2
    • Godzilla - 3DGodzilla - 3D
    • "Så selv om dette er en rendyrket popcorn-film med beskedne kunstneriske ambitioner, er den lavet med saft og kraft og en troskab mod sit japanske ophav, som man må respektere."
    • 4
    • Godzilla - 2DGodzilla - 2D
    • "Så selv om dette er en rendyrket popcorn-film med beskedne kunstneriske ambitioner, er den lavet med saft og kraft og en troskab mod sit japanske ophav, som man må respektere."
    • 4
    • NebraskaNebraska
    • "... en stille, sørgmodigt komisk roadmovie, som bevidst træder på bremsen, hver gang der er optakt til, at noget bliver FOR sjovt."
    • 4
    • The World's EndThe World's End
    • "Med The World’s End understreger Wright endnu en gang, at han nok er den nærmeste arvtager til Guy Ritchie som en instruktør, der formår at kombinere genretroskab med klassisk engelsk humor."
    • 4
    • Pain & GainPain & Gain
    • "...er nok det tætteste, vi kommer på en personlig film fra instruktøren. Og at filmen afslører en personlighed, der mest af alt er grim, sadistisk og kynisk, gør den til en af årets mere interessante mainstream-film. Hvis man kan klare mosten."
    • 3
    • Cloud AtlasCloud Atlas
    • "Alt efter humør kan man betragte den som et storladent forfængelighedsprojekt, en født kultfilm eller tre timers prætentiøst bavl. Intet af det er helt forkert."
    • 3
    • FlightFlight
    • "Med et strammere manuskript og en større tro på sin centrale figur kunne Flight være blevet en amerikansk mainstream-klassiker. Nu er den primært værd at se for Denzel Washingtons stærke præstation i hovedrollen."
    • 4
    • LincolnLincoln
    • "Spielberg er en gudbenådet underholder, men politisk drama er ikke hans styrke. Og det er i billederne, at Lincolns virkelige kunst ligger. Ikke i de mange ord."
    • 3
< 1 >