Frederik Asschenfeldt Vandrup

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Shine A LightShine A Light
    • "Man er pokkers godt underholdt af de sejlivede kæmper, der trods en dåbsattest, som fuldt berettiger til folkepension, stadig giver mange rockstjerner af de yngre generationer solidt baghjul."
    • 4
    • CleanerCleaner
    • "Som thriller fungerer Cleaner faktisk ganske fornuftigt. Plottet afdækkes i et velovervejet tempo og billedsiden er holdt en grålige toner og med en klar inspiration hentet fra tv-hittet CSI."
    • 3
    • Du levendeDu levende
    • "Det er stilistisk på linje med kunstinstallationer, og faktisk bør Anderssons film ses som en række tematisk forbundne optrin, der alle bærer ved til det bål, som den insisterende svensker konstant sørger for at holde tændt under det tryghedssamfund, der udgør rygraden i vores nordiske lande."
    • 5
    • KaramelKaramel
    • "...trods manglende store konflikter i handlingen, giver tilskueren et uventet lyst og varmt libanesisk besøg..."
    • 4
    • P.S., I Love YouP.S., I Love You
    • "Når den er bedst, er PS., I Love You sød og charmerende, primært fordi skuespillerne forstår deres opgaver og leverer mere end historien lægger op til. Når den er værst, er den kalkulerende og kynisk og helt gennemskuelig i sit forsøg på at tækkes en særlig målgruppe."
    • 3
    • Death SentenceDeath Sentence
    • "...det er som rendyrket genrefilm, at denne ret beset unødvendige semi-genindspilning af Charles Bronsons gamle hovedværk har en berettigelse."
    • 3
    • MetodenMetoden
    • "Atypisk men vellykket psykologisk spænding fra kapitalismens højborg."
    • 4
    • No Country for Old MenNo Country for Old Men
    • "Joel Coen & Ethan Coen er tæt på deres bedste – og så er de altid en fornøjelse at løse billet til."
    • 5
    • Hallam FoeHallam Foe
    • "Hallam Foe kunne uden problemer være blevet en sær og utilgængelig snegl på biografrepertoiret – nu nøjes den med at være sær, men på en absolut charmerende måde."
    • 5
    • CloverfieldCloverfield
    • "...dokumentarpræget og det præcise prioritering af veludtænkte enkeltscener snarere end en samlet helhed giver i høj grad nerve til en ellers fortærsket historie om monumentale ødelæggelser på elskede omgivelser."
    • 4
    • RemixRemix
    • "...har dermed umiddelbart potentialet til at blive et rimeligt hit blandt de unge biografgængere – men for alle os, der har slettet popstjerne fra livets store ”Hvad kan jeg blive”-liste, er konstruktionen for tydelig og filmen derfor stort set blottet for overraskelser."
    • 3
    • De unge årDe unge år
    • "...som dannelsesberetning er den udstillende freak show-form i De unge år ikke blot frygteligt indforstået, men desværre også kun morsom i udvalgte øjeblikke."
    • 2
    • BørnBørn
    • "Der er en stor portion stille smerte til stede hos Bragasons figurer, og det tjener filmen stor ære, at den er i stand til at dosere denne smerte, så man som publikum er i stand til at optage den i spiselige doser."
    • 4
    • Gone Baby GoneGone Baby Gone
    • "Som genrefilm er Gone Baby Gone veldrejet på den måde, som man ser fra de gode debutanter."
    • 4
    • Dykkerklokken og sommerfuglenDykkerklokken og sommerfuglen
    • "Det er ikke blevet en historie fra og i en dykkerklokke, men heldigvis en sommerfugl, der fuld af filmisk stædighed og talent folder sig ud som en decideret unik oplevelse."
    • 6
    • Paranoid ParkParanoid Park
    • "Det er ikke en crowd-pleaser, og den skyder med stor sandsynlighed derfor forbi sit væsentligste publikum, nemlig de unge drenge som det hele handler om, men den kunstneriske værdi er intakt – både film alene og i instruktørens samlede værk."
    • 4
    • I'm Not ThereI'm Not There
    • "Dylan var svær at få greb om, og filmen er på samme måde. Normalt en hæmsko, men her en kvalitet, fordi det understøtter, at Haynes portrætterer personen i højere grad end personens liv."
    • 4
    • Hot RodHot Rod
    • "Den er bedst, når den tillader sig afstikkere væk fra historiens ret forudsigelige fremdrift..."
    • 3
    • Lions for LambsLions for Lambs
    • "Det er konsekvent og leveres heldigvis af nogle af de mest kompetente kræfter, Hollywood kan byde på, men det ændrer ikke ved, at den tredelte lektion fra magister Redford ofte tangerer det demonstrative i sin insisteren på at vægte det talte indhold over en handling."
    • 3
    • The KingdomThe Kingdom
    • "The Kingdom udspiller sig som en ret traditionel actionfilm, hvor opklaring, socialt samvær og lidt ramasjang skiftes om opmærksomheden i et univers opdelt i helt entydige helte- og fjendebilleder."
    • 3
    • Den Sorte PimpernelDen Sorte Pimpernel
    • "Ikke nok så mange reklamebudskaber fra Amnesty International på de afsluttende tekstskærme kan ændre ved, at Den sorte pimpernel er overmåde sympatisk, men filmisk helt ligegyldigt."
    • 3
    • Michael ClaytonMichael Clayton
    • "...en velproduceret advokatthriller for det voksne publikum, lidt for forudsigelig, prædikende til koret snarere end til menigheden, men pæn at se på og gribende i øjeblikket."
    • 4
    • ForfalskerneForfalskerne
    • "Uden tvivl en af årets markante europæiske film, og en god åbningsreplik for diskussionen om, hvilken pris vi hver især er villige til at sætte på vores frihed og vores overlevelse."
    • 5
    • Eastern PromisesEastern Promises
    • "Eastern Promises er præcist anrettet og effektfuldt underspillet..."
    • 4
    • FractureFracture
    • "Fracture er ganske velskrevet og dynamikken mellem Anthony Hopkins’ stålkolde øjne og Ryan Goslings sitrende nærvær er god, men plottet trækker med jævne mellemrum ud i den forsimplede tv-krimis nødspor."
    • 3
    • Mr. BrooksMr. Brooks
    • "Opfindsomt og veludført, og så desværre med en del afstikkere, pludselige og ualmindeligt bekvemme hændelser og halve konklusioner, der redder sagerne i land."
    • 4
    • Reno 911!: MiamiReno 911!: Miami
    • "Stereotyperne står i kø uden at blive særligt sjove og på intet tidspunkt får man interesse for plottet om politikonventet, hvor alle betjente i Florida bliver spærret inde i et messecenter."
    • 1
    • The Devil's BackboneThe Devil's Backbone
    • "...del Toro formår den sjældne kunst at forene den rendyrkede pulp med troværdige personskildringer, nervepirrende spænding og en ekstremt veludviklet visuel sans."
    • 5
    • Ocean's ThirteenOcean's Thirteen
    • "Kuppet er opfindsomt og stort tænkt, sidehistorierne er en solid blanding af god underholdning og uudviklede idéer – og overraskelserne undervejs, både dem vi får at se og dem vi må gætte os til, er fint og præcist timede."
    • 4
    • TryllefløjtenTryllefløjten
    • "Desværre forfalder Branagh for ofte til at gøre kulissen for et optrin flot og derefter blot lade handlingen udspille sig der som var det på en hvilken som helst scene."
    • 3
    • ZodiacZodiac
    • "Zodiac er en mesterlig dissektion af, hvad der sker, når en begivenhed i tilværelsen tager kontrollen med ens liv."
    • 5
    • Den store stilhedDen store stilhed
    • "I Den store stilhed er det filmsproget som meditativ formidler, der bliver luftet, og det er sjældent, at man ser en film så nådesløst stramt komponeret i de danske biografer."
    • 4
    • NorbitNorbit
    • "Så har Eddie Murphy atter haft fingrene i et fat suit og gemmer sig igen bag platte jokes om fedme, prutter og en historie så tynd og generisk, at selv en computer kunne have samlet noget mere intelligent."
    • 1
    • The Good ShepherdThe Good Shepherd
    • "De Niro har ikke erfaringen til at forløse Eric Roths manuskript som film, og derfor må vi nøjes med et overlangt, oppustet udstillingsstykke for nogle af fagets bedste skuespillere..."
    • 3
    • Notes on a ScandalNotes on a Scandal
    • "Det kunne være endt fortænkt, forskruet eller blot for meget – men her er ingredienserne fint afbalanceret til et kammerspil om passionens farlige bagsider."
    • 4
    • Hannibal RisingHannibal Rising
    • "...et unødvendigt og lidt devaluerende appendiks til historien om den sofistikerede elegantier og kannibal Hannibal Lecter."
    • 3
    • De Fortabte sjæles øDe Fortabte sjæles ø
    • "De fortabte sjæles ø er et flot eksempel på, hvordan dansk film blandt meget andet også kan tilpasse sig samfundsudviklingen og levere talenterne til at gøre arbejdet ordentligt."
    • 4
    • The Last King of ScotlandThe Last King of Scotland
    • "...kan...sagtens ses alene for præstationens skyld og filmen udvikler sin egen tempofyldte dynamik undervejs, men den ultimative film om de 8 ulykkelige år i Ugandas historie bliver det aldrig."
    • 4
    • Blood DiamondBlood Diamond
    • "...en simpel actionfilm på stort budget og begavet med to ekstraordinært flotte præstationer i hovedrollerne – det virker som spildt krudt rent filmisk set..."
    • 3
    • Children of MenChildren of Men
    • "Som tankevækkende katastrofefilm uden en fysisk katastrofe er Children of Men en ualmindelig tilfredsstillende oplevelse."
    • 5
    • The PrestigeThe Prestige
    • "...Nolan har forstået essensen i sit materiale, han kender betydningen af en god 'Prestige' og han spiller sit trick fornemt."
    • 4
    • Parfumen: Historien om en morderParfumen: Historien om en morder
    • "Filmen henvender sig direkte til dem, der har ladet sig begejstre af bogen, men trods startproblemerne skal den også nok fænge interessen hos en del af de nye tilskuere..."
    • 4
    • Kvinden uden samvittighedKvinden uden samvittighed
    • "Billy Wilder sammenfatter og destillerer en hel genre i Double Indemnity og skaber i arbejdet et regulært mesterstykke midt i et af de allerbedste filmårtier i amerikansk film."
    • 6
    • IllusionistenIllusionisten
    • "...Neil Burger har med store armbevægelser omkring den lille historie skabt en flot og velfungerende periodeskildring fra Wien omkring århundredeskiftet..."
    • 4
    • The HolidayThe Holiday
    • "Tomme julekalorier af den slags, der i forvejen er alt for mange af."
    • 3
    • Casino RoyaleCasino Royale
    • "Som Bond-film er Casino Royale absolut vellykket."
    • 4
    • Marie AntoinetteMarie Antoinette
    • "Det er smukt, skægt og fascinerende, men man kunne ønske sig, at Coppola havde formået at få lidt af den menneskelige forankring med sig fra sine foregående film."
    • 3
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 >