Nicolas Roeg

Engelske Nicolas Roeg debuterede relativt sent som instruktør med den kontroversielle ’Flip ud’ (1970), efter at Warner Bros. i to år havde tøvet med at udsende filmen. Filmen skildrer mødet mellem en gangster på flugt og en dekadent falleret rocksanger. Nicolas var endvidere fotograf på filmen, der blev instrueret i samarbejde med manuskriptforfatteren Donald Cammell.

Med sine følgende produktioner, især ’Rødt Chok (1973) og ’Manden der kom ned på jorden’ (1976) etablerede Roeg sig som en af 1970’ernes mest originale og visuelt udfordrende filmskabere. Han skildrer ofte isolerede individer i fremmede omgivelser og behandler temaer som identitet, fremmedgørelse, erotik - ofte ud fra et civilisationskritisk perspektiv. I de fleste af sine film gør Roeg brug af en markant fragmenteret klippestil og udfordrer den lineære filmfortælling.

Gennem 1980’erne og 1990’erne har Roegs produktion været af mere svingende kvalitet, ligesom har har haft sværere ved at realisere sine projekter. Med ’Insignificance’ (1985) lavede han et kammerspil, baseret på et teaterstykke, hvor Marilyn Monroe forklarer Albert Einstein relativitetsteorien, mens han med Roald Dahl-filmatiseringen ’Heksene’ (1990) lavede sin mest tilgængelige film, der samtidig blev hans største kommercielle succes.

Roeg begyndte i filmbranchen i I947 som stik-i-rend-dreng og arbejdede sig langsomt op og begyndte fra 1959 at arbejde som fotograf. I 1960’erne arbejdede han således på en række større produktioner, for eksempel ’Lawrence of Arabia’ (kameraassistent, 1962), ’Fahrenheit 451’ (1966), ’Far From The Madding Crowd (1967) og ’Petulia’ (1968).
Født
15/08-1928 London, Storbritanien
< 1 >