Skjulte Øjne (Rear Window)

Fotojournalisten L.B. Jeffries har brækket et ben under en opgave og ligger i sin seng i et stort boligkompleks, mens han studerer sin naboers gøren og laden gennem sin kikkert. En dag får han mistanke om at sælgeren Lars Thorwald har myrdet sin invalide kone. Jeffries får lyst til at efterforske sagen og overtaler sin kæreste Lisa og sine sygeplejerske Stella til at hjælpe sig. © Scope

Produktionsår 1954
Genre Thriller
Instruktør Alfred Hitchcock
Medvirkende James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter
Spilletid 112 min.
Biopremiere 06.05.1955
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

James Stewart

James Maitland Stewart opnåede i en længere periode i midten af det 20. århundrede en position som en af Hollywoods mest elskede mandlige stjerner. Han blev kendt som den sympatiske country boy, der med drævende stemmeføring og usvigelig sans for retfærdighed og integritet inkarnerede den jævne mand. Siden avancerede han til mere komplekse ka...

Brugere

15/10-07Bag Facaden...
J.B Jeffries er en ambitiøs fotograf som er lænket fast til sin kørestol efter et værre uheld på en racer-bane, i sin fritid sidder J.B Jeffries i sin kørestol og holder øje med sine besynderlige naboer, lige undtagen de få gange om dagen hvor han får besøg af Stella som er sendt fra sygehuset til at overvåge Jeffries et par gange om ugen og give ham sin daglige medicin. J.B Jeffries "veninde" Lisa Fremont (Grace Kelly) har imidlertidigt friet til Jeffries, men Lisa er født og opvokset i "overklasse" kredser og parret passer slet ikke sammen.

Med meget få kulliser til rådighed har Hitchcock endnu en gang skabt en fantastisk spændende film, men i "Skjulte Øjne´s" tilfælde vil filmen gerne noget mere, på en humoristisk måde får vi beskrevet Jeffries besynderlige naboer, den desperate pe...

15/07-07Et sandt mesterværk
James Stewart spiller hovedrollen i denne storslået Alfred Hitchcock film og det gør ham fremragende.
Denne film er nu 53 år gammel og det er utroligt, at så gammel en film stadigvæk kan være så spændende fra start til slut - Alfred Hitchcock var en sand mester. Der er ikke mange instruktører der kan lave så spændende en film med kun en kulisse til rådighed. Et sandt mesterværk.

28/10-06Adrenelinfremkaldninger fås ikke bedre!
Anonym
Skjulte Øjne er toppen Alfred Hitchcock’s karriere, det er simpelthen det vildeste adrenalin-boost nogensinde set på film. Under hele filmen sidder man på nåle, fuldkommen vildt begejstret for Alfred Hitchcock’s evne til at lave en virkeligt mesterlig thriller. Fra start til slut er filmen fuldkommen vildt underholdene, uden at det går over gevind og bliver for meget på noget tidspunkt. Filmskabere som Alfred Hitchcock burde vi ærligt talt have nogen flere af. Og da der ikke er brugt flere kulisser end en baggård og en lejlighed, må man nok sige at Hitchcock kan få spænding ud af ingenting.

I hovedrollen ses en ualmindeligt velspillende James Stewart, som fotografen der har brækket sit ben, og bliver derfor nødt til at sidde i kørestol. Han laver ikke andet, end at sidde og kigge ud ...

25/07-05Et smugkig på livet 2
Dette er muligvis den bedste Hitchcock film, jeg har set.

”Rear Window” er en historie om parforhold og forhold i det hele taget, men den er forklædt som en spændingshistorie om et mord. L. B. Jeffries (James Stewart) er en succesfuld og udfarende pressefotograf, der må sidde stille i sin lejlighed i et par uger, da hans ben er i gips. Hans kæreste Lisa (den gudesmukke Grace Kelly) er fuldkommen skudt i ham, og hun vil giftes med ham. Men han viger udenom, da han ikke mener, at denne glamourøse og forkælede pige kan håndtere hans frie og vilde liv i krigszoner og katastroferamte områder. I øjeblikket kan Jeffries dog ikke andet end at stirre ud i gården fra bagvinduet i sin lejlighed, hvor han følger med i sine genboers liv.

Hele filmen foregår faktisk i denne lejlighed, hvor vi ...

07/01-04Rigtig fed...
Anonym
En absolut fantastisk suspense thriller, der udover at være en meget spændende film har meget interessante voyeuristiske undertoner. Sker der virkelig de ting som James Stewart ser fra sin rullestol? Eller har han bare for lidt at lave og en god fantasi.

Perfekt stemning, production design og kamera arbejde i bygningens fællesområde der har inspireret mange film siden.

Det er i øvrigt den første film jeg mindes der har egentlige "meta" film referencer i sig. "I love funny exit lines!" siger Grace Kelly på et tidspunkt, da politimanden (og Stewarts ven) forlader lejligheden.

Min favorit hitchcock film i tæt løb med Vertigo.

26/10-03Fantastisk!
Anonym
Genindspillingen med Christopher Reeve og Daryl Hanna er også vildt god. Hitchcock's måske bedste, i hvert fald en af dem.

31/10-02Genial
Anonym
Filmhistoriens mest geniale mesterværk er uden tvivl Hitchcocks "Rear Window", der på det mest perfekte blander spænding, romantik og humor med en psykoanalytisk (Hitchcoks velkendte voyeuristiske tilbøjeligheder etc.)dimension, der overstråler, hvad folk som Ingmar Bergman kunne diske op med. "Rear Window" er samtidig en film der skal ses mere end en gang for at få det grandiose med. Første gang er filmen frydefuld underholdning, men ved nærmere gensyn kan de mere mørke sider findes. James Stewart er fremragende som Jeff, der bundet til sin kørestol spionerer på sine naboer, og måske/måske ikke opdager et mord (naboen, spillet af den senere Perry Mason, minder i betænkelig grad om Hitchcocks tidligere producent David O. Selznick.) Stewart var sammen med Cary Grant, Hitchcocks foretrukne...

05/08-02Gammelt Mesterværk
Anonym
Fræk (for sin tid) storby thriller, der næsten kan gøre en flov over at kigge ind i andre menneskers privatliv. Vi ser hvordan fotografens overklasse kæreste, der lever så konservativ og pæn en tilværelse, bare for spændingens skyld lader sig rive med i spionagen af naboen. Hun spilles vidunderligt af smukke Grace Kelly, som er en skøn blanding af forførende sexbombe og uskyldig pænpige, man forelsker sig i hende. Men en flot lavet, om end kunstig spændingsfilm, der sine steder kan virke ufrivillig morsom (hvad der skyldes filmens alder). Men stadig god spænding og med en psykologisk dybde i sine personer og deres handlemåder, der giver filmen en ekstra dimension. Stewart spiller skønt, men også resten af holdet skal fremhæves for gode præstationer.

Fakta

Medvirkende
L.B. "Jeff" Jefferies James Stewart
Lisa Carol Fremont Grace Kelly
Lieutenant Thomas J. Doyle Wendell Corey
Stella Thelma Ritter
Raymond Burr Mr. Lars Thorwald
Miss Lonelyheart Judith Evelyn
Sangskriver Ross Bagdasarian
Frk. Torso, balletdanser Georgine Darcy
Kvinde på brandtrappen Sara Berner
Mand på brandtrappen Frank Cady
Bag kameraet
Instruktion Alfred Hitchcock
Produktion Alfred Hitchcock
Manuskript John Michael Hayes
Fotografi Robert Burks
Klip George Tomasini
Musik Franz Waxman
Genrer og relationer
Genre Thriller
Undergenre Psykologisk thriller
Nøgleord Fotograf, Voyerisme
Premieredatoer
Biograf 06.05.1955
Repremiere 15.09.2000
Dvd 01.01.2001
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1954
Spilletid 112 min.
Solgte billetter 22.235
Selskab Paramount Pictures, Patron Inc

Se også...