Rødt Chok (Don't Look Now)

John og Laura Baxter mister deres datter Christine ved en drukneulykke. For at komme sig over tabet tager de til Venedig, hvor John har fået arbejde med at renovere et vægmaleri i en kirke. En blind mystiker, der hævder at have haft visioner af Christine, der advarer om, at John er i livsfare, og at han øjeblikkelig bør forlade byen. Samtidig hjemsøges byen af en række uhyggelige mord. © Scope

Produktionsår 1973
Genre Gyser
Instruktør Nicolas Roeg
Medvirkende Julie Christie, Donald Sutherland, Hilary Mason, Clelia Matania
Spilletid 110 min.
Biopremiere 22.03.1974
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Nicolas Roeg

(INSTRUKTØR)
Engelske Nicolas Roeg debuterede relativt sent som instruktør med den kontroversielle ’Flip ud’ (1970), efter at Warner Bros. i to år havde tøvet med at udsende filmen. Filmen skildrer mødet mellem en gangster på flugt og en dekadent falleret rocksanger. Nicolas var endvidere fotograf på filmen, der blev instrueret i samarbejde med manuskriptforf...

Brugere

30/10-09Fremragende film, men trænger til et remake
SPOILERS

"Don't Look Now" er gyserfilmen med det bedste plot - måske undtaget Antichrist. Nøglen til denne films meget grundlæggende symbolik og metaforik er Venedig. Venedig er vor hovedpersons underbevidsthed. Først beskuer han den udefra, har kontrol over den. I dette stadie ser han lysbilleder af venedig, han er der ikke!

Et af fotografierne ødelægger imidlertid denne balance, da "væsenet" med den røde regnfrakke optræder. Her krakelerer alting - parrets barn lider druknedøden. Dette fører imidlertid dem begge ned i underbevidstheden - venedig.

Kvinden bortforklarer i sit indre datterens død med en stadig "åndelig tilstedeværelse" (de to synske kvinder symboliserer menneskets transcendente bortforklaring af døden). Hun forsvinder desuden fra Venedig, rejser tilbage til sit ...

11/06-07Foruden den store chokeffekt 3
Nicholas Roegs legendariske ”Don’t Look Now” er i dag regnet som noget af det bedste gysergenren nogensinde har kunnet være bekendt. Bare på filmens dvd-cover ses anmelderudsagn som ”En af filmhistoriens bedste skrækfilm” og ”En af de mest rystende og chokerende film nogensinde”. Udsagn som hurtigt klarlægger at denne film hører til som en del af den helt store filmhistoriske hovedsum, hvor rigtig store klassikere ligger gemt.

Jeg skal bestemt ikke være bleg for at erkende, at ”Don’t Look Now” garanteret har påvirket genren siden sin ankomst. Engelske Nicholas Roeg var tydeligvis en visionær og uordinær mand af faget, da han lavede filmen, og især visuelt er hans mareridtsvision ikke gået til spilde. I sin brug af hektiske krydsklip, håndholdt kamera og hurtige optagelser gengivet i l...

27/03-06Don't Ever Look
Spoilers

En klassisk gyser skåret lige ud af lærebogen på filmvidenskab.

Afskeden i Venedig. Man ved at de ikke kommer til at ses igen, før det er for sent.

Mandens gradvise sindssyge. Den tunge statue han med møje og besvær får skubbet på plads, og som afslører et hæsligt ansigt. Et spildt livsværk, spildte kræfter.

Hans afstand til livet. Hans afstand til sin egen familie. En tilfældig biskop, der har kigget ind i hans liv en time, er langt klogere på det end han selv. "Du skulle være taget hjem med din kone".

Og selvfølgelig filmens omdrejningspunkt. Går datteren igen eller er hun i live ? Ingen af delene, kun i hans fantasi lever hun. Fortid bliver til nutid for ham. Hun er nemlig ikke rigtigt død for ham - han har ikke overvundet traumet, i modsætning til konen som ...

01/01-05Helt fantastisk
Anonym
Har set den 3 gange og kan ikke få nok..

30/12-04èn af de bedste!
Anonym
Dette er én af de bedste thriller jeg har set længe. SE DEN!!!!

24/12-04Uhyggelig og RØD!
Anonym
En uhyggelig og meget meget RØD gyser, man laver sig 100 % ind i! En slutnig så smuk, uhyggelig og dødbringende..! Klart værd at se!

06/03-03Men Slutningen 1
Anonym
En far og mor (Sutherland, Christie) når ikke at redde deres datter fra at drukne. For at komme sig over tabet tager de til Italien for at holde ferie, men mystiske ting indikerer at deres datter måske slet ikke er død.

Langtrukken og fremmedgørende psykologisk gyser fra 70’erne, som dog rummer en slutning så uhyggelig at ens nattesøvn kan blive forstyrret.

Lavet i en stil der intet siger mig. Regnes ellers for en af de bedre i sin genre, men jeg blev altså skuffet.


Fakta

Medvirkende
Laura Baxter Julie Christie
John Baxter Donald Sutherland
Heather Hilary Mason
Wendy Clelia Matania
Biskop Barbarrigo Massimo Serato
Longhi Renato Scarpa
Arbejdsmand Giorgio Trestini
Hotelmanager Leopoldo Trieste
Anthony Babbage David Tree
Mandy Babbage Ann Rye
Bag kameraet
Instruktion Nicolas Roeg
Produktion Peter Katz, Frederick Muller, Steve Previn
Manuskript Chris Bryant, Allan Scott
Fotografi Anthony B. Richmond
Klip Graeme Clifford
Musik Pino Donaggio
Genrer og relationer
Genre Gyser
Nøgleord Venedig
Premieredatoer
Biograf 22.03.1974
Øvrige oplysninger
Land England, Italien
Produktionsår 1973
Spilletid 110 min.
Solgte billetter 6.075
Selskab Casey, Eldorado Films, s.r.l.

Se også...


Heksene
1990
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Walkabout
1971
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Eureka
1983
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Deathwatch
2002
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Bad Timing
1980
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk