Politiets blinde øje (Touch of Evil)

Den mexicanske narko-politimand Mike Vargas er på bryllupsrejse med sin hustru. Idyllen afbrydes dog hurtigt af et bilbombe-mord, som Vargas drages ind i opklaringen af. Det er starten på en omsiggribende kriminalintrige, hvor Vargas pludseligt befinder sig i et minefelt af magtmisbrug, korruption og ondskab. © Scope

Produktionsår 1958
Genre Krimi, Thriller
Instruktør Orson Welles
Medvirkende Orson Welles, Charlton Heston, Janet Leigh, Joseph Calleia
Spilletid 95 min.
Biopremiere 30.01.1959
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Orson Welles

(INSTRUKTØR)
I en alder af blot 26 debuterede George Orson Welles i 1941 med en film, der stadigvæk jævnligt fremhæves af filmkritikere som verdens bedste – ’Den store mand’. Welles spiller ikke bare hovedrollen, men er desuden producent, instruktør og medforfatter til filmen om bladkongen Charles Foster Kanes storhed og fald. Filmen blev en skandale-succ...

Anmeldere

Scope
Stærk film noir

Orson Welles' "Politiets Blinde Øje" har repremiere. Og det er et storslået gensyn med en af filmhistoriens store skatte.

41 år efter at "Politiets Blinde Øje" blev produceret, har filmen nu repremiere i en restaureret og omklippet directors cut-udgave. Da instruktøren Orson Welles skulle afslutte filmproduktionen på "Politiets Blinde Øje" i 1957, overlod filmselskabet mod hans vilje klipningen til en anden. Welles skrev 58
siders kommentarer om, hvordan han ville have, at den endelige film skulle være. Men Universal Studios klippede hen over hovedet på ham, og filmen blev aldrig helt, som han havde ønsket det. 14 år efter hans død skulle Welles vilje dog alligevel sejre, da denne nyrestaurerede udgave er forsøgt fremstillet efter de klippeinstruktioner, som han efterlod sig.

"Politiets Blinde Øje" er blevet 16 minutter længere, billederne klarere og flere klip er blevet ændret og finpudset. Og den legendariske introscene med det lange 3 minutters take uden et eneste klip, er nu kommet helt til sin ret, da de forstyrrende credits er fjernet, og de originale lyde er lagt ind. Dog er Henry Mancinis skarpe og intensiverende grundsmusik, som understøttede bombens tikken, også blevet skiftet ud med et mere blødt og jazzet nummer. Det tager desværre toppen af den helhed, som scenen oprindeligt havde.

Magtmisbrug og korruption
"Politiets Blinde Øje" lægger hårdt ud med et bilbombe-mord i en by tæt ved den mexicanske grænse. Settingen er dyster og mørk, gaderne skumle, og den uhyggelige stemning lurer under byens overflade. Den mexicanske narko-politimand Mike Vargas er på bryllupsrejse med sin nybagte hustru, men deres forelskelse afbrydes brat - rent konkret midt i et kys - af forbrydelsen. Kriminaliteten skærer sig igennem deres kærlighedsrejse, og Vargas
drages mod opklaringen af sagen. Han ofrer gradvist sin bryllupsrejse for en rejse ind i magtmisbrug, politikorruption, løgn og ondskab. Orson Welles er hans seje modspiller i den fabelagtige rolle som den depraverede og korrupte politiinspektør Hank Quinlan. Quinlan er politiets store idol, som dog med årene er blevet et bittert og usympatisk stort, forsumpet skrummel. Han tromler sig igennem kriminaliteten på sin egen korrupte facon -hen over hovedet på den altruistisk ærlige politimand Vargas. Magtkampen er begyndt, og de to mænd kæmper på hver sin side af lovens grænser for at håndhæve den.

Rendyrket film noir
Skæve kameravinkler, sublime lys- og skyggevirkninger, skumle gader, hvor alt kan ske, et splittet kvindebillede og en helt, som selv er ved at blive opslugt af det kriminelle helvede, er alle facetter, som hører sig til i en klassisk film noir. Og det er "Politiets Blinde Øje" et mesterligt eksempel på.

Den amerikanske film noir epoke strak sig fra 40erne og op igennem 50erne. Det var Hollywoods storhedstid og mest kreative periode i filmhistorien.
"Politiets Blinde Øje" blev produceret i slutningen af perioden, og resultatet blev en veldrejet og rendyrket film noir. Racisme, korruption, prostitution og narkotika var samtidens kontroversielle emner, og de er alle blandet herligt i denne fremragende noircocktail. Helvede er for alvor brudt løs og
ondskaben lurer overalt i Welles' dynamiske og eksperimenterende noir univers, som uden at ryste på hånden vender vrangen ud på Amerikas samtid.

En lysende stjerne i den amerikanske filmhistorie
"Politiets Blinde Øje" er seværdig både for nye øjne og for filmelskeren, som vil få et glædeligt gensyn med filmen. Den efterlader publikum med en veltilfreds følelse af, at Welles stærke, ekspressive filmsprog stadig lever til fulde. Og filmen har fortjent at blive trukket frem af filmhistoriens
skatkammer, og blive hyldet igen på det store lærred. For kun på den store skærm er denne 1. klasses film noir i sit rette element med sine
ekspressionistiske lys- og skyggevirkninger. Den er en af de lysende stjerner i den amerikanske filmhistorie, og gensynet med den er en blændende fornøjelse.

Brugere

22/06-05Welles De Luxe
SPOILERS

Her har vi konflikten om retfærdighed stillet på spidsen. Hvad nu hvis den politimand, der selv fabrikerer beviserne mod en anklaget, rent faktisk har ret i anklagerne. Det er det dilemma Welles giver os.

Hellere en skyldig, der går fri, end 10 uskyldige der dømmes uretfærdigt.

Eller hvad ?

Man kan jo ikke lade være med at synes at Heston er et fjols, der ikke er opmærksom på de farer han udsætter sin kone for. Welles lader parret overleve, men er det ikke et trick.

Welles lægger med filmen første sten til en diskussion og filmtematik, som Clinten senere gør til sit varemærke.

Touch Of Evil indeholder ingen nemme svar. Den var i øvrigt en af Triers inspirationskilder til Forbrydelsens Element. Idealisten mod realisten.

Tankevækkende, at Heston i Touch Of Evi...

21/06-05Klassisk Film Noir
”Touch of Evil” er Orson Welles berømte Film Noir om politiet ved den mexikansk-amerikanske grænse, hvor Vargas-ægteparret på deres bryllupsrejse rodes ud i noget... rod. Filmen er kendt for sit helt fantastiske kameraarbejde, som Welles tydeligvis har lagt mange timer i. Bare den første lange sekvens fra en stang dynamit lægges i en bil til den kører igennem et bykvarter og sprænger i luften. Samme shot starter i nærbillede, løftes op, følger en bil, følger et par, der går i en befærdet gade, går igen i nærbillede. Nu skal jeg ikke gøre mig ekspert i kameraføring og den slags, men det er uden tvivl en meget flot sekvens. Det samme gælder mange af nærbillederne. De sidste billeder ved broen. Lyset. Mørket. Mums.

Vargas (Charlton Heston) er en politiofficer for det mexikanske narkopol...


Fakta

Medvirkende
Politikommisær Hank Quinlan Orson Welles
Ramon Miguel 'Mike' Vargas Charlton Heston
Susan Vargas Janet Leigh
Sgt. Pete Menzies Joseph Calleia
"Uncle Joe" Grandi Akim Tamiroff
Marcia Linnekar Joanna Cook Moore
Tanya Marlene Dietrich
Adair, offentlig anklager Ray Collins
Hotelportier Dennis Weaver
Manelo Sanchez Victor Millan
Bag kameraet
Instruktion Orson Welles
Produktion Albert Zugsmith
Manuskript Orson Welles
Fotografi Russell Metty
Klip Edward Curtiss, Aaron Stell, Virgil W. Vogel
Musik Henry Mancini
Genrer og relationer
Genre Krimi, Thriller
Undergenre Film noir, Psykologisk thriller
Nøgleord Grænseby, Politikorruption
Premieredatoer
Biograf 30.01.1959
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1958
Spilletid 95 min.
Solgte billetter 4.161
Selskab Universal Pictures

Se også...