Funny Games

En kernefamilie tager på ferie, og bliver opsøgt at to unge mænd, der tilsyneladende er naboer, og gerne vil låne et par æg. Det bliver starten på et dødbringende spil, der er knap så morsomt for familien, som titlen måske kunne antyde. © Scope

Produktionsår 1997
Genre Gyser, Thriller
Instruktør Michael Haneke
Medvirkende Susanne Lothar, Ulrich Mühe, Arno Frisch, Frank Giering
Spilletid 103 min.
Biopremiere 24.04.1998
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Michael Haneke

(INSTRUKTØR)
Haneke studerede filosofi og psykolgi på Wiens Universitet før han blev filmanmelder og siden teaterinstruktør. Sin karriere i levende billeder indledte han med tv-dramaet 'After Liverspool' (1973) og specialiserede sig efterfølgende i litterære filmatiseringer til tv. Med debutspillefilmen, 'Der 7. Kontinent' (1989), slog Haneke tonen an. De...

Anmeldere

Scope
Ondsindet leg

"Funny Games" er en gennemgribende ubehagelig film, der diskuterer forholdet mellem film og virkelighed

Hvad kan man lære af filmen "Funny Games"? Jo altså, hvis der kommer en overvægtig ungersvend i shorts og hvid polotrøje med hvide handsker og beder om at låne fire æg, så tøv ikke med at blæse knoppen af ham med et oversavet jagtgevær. Så slipper man nemlig for at blive pint, tortureret, truet på livet og meget andet af selvsamme ungersvend og hans psykopatiske makker.

Det er nemlig lige akkurat hvad der sker for ægteparret Anna (Susanne Lothar) og Georg (Ulrich Mühe), der sammen med sønnen Georg er taget op i deres lækre sommerhus. Her skal de næste uger fordrives med råhygge og bådsejlads. Men så er det altså bare lige, at denne her flinke unge mand dukker op ved hoveddøren for at låne fire æg, og ret hurtigt er den lille familie taget til fange af den unge mand og hans veltalende kammerat.

Mareridtet begynder

Paul (Arno Frisch) og Peter (Frank Giering), som de to fyre, der mest af alt minder om den amoralske Alex og hans goons fra bogen og filmen "A Clockwork Orange", hedder, laver et vædemål med den lille familie: Inden klokken ni i morgen tidlig er i allesammen døde. Og så begynder mareridtet ellers.

Paul og Peter turer nemlig fra hus til hus, hvor de i præcist iscenesatte spil og ondsindede lege torturerer og siden dræber beboerne. Hvorfor? Tja, hvorfor ikke! Dét er vel deres filosofi. Som Nietzches übermench følger de udelukkende deres egne drifter og omskiftelige luner.

Psykopaterne tager golfkøller, knive, et jagtgevær og de bare næver i brug, altimens de roligt konverserer med hinanden, med familien og med os - filmtilskueren. For flere gange henvender de sig direkte til kameraet. "I tror vel ikke, at de overlever", siger de provokerende.

Ikke for folk med sarte nerver

Det er østrigeren Michael Haneke, der har lavet "´Funny Games". Han er også manden bag den ubehagelige "Bennys video", som "Funny Games" absolut ikke står tilbage for, når det gælder ubehag. Gang på gang melder spørgsmålet sig: Hvorfor skal jeg egentlig sidde og se på det her, for selvom volden næsten ikke ekspliciteres, men foregår udenfor kameraets synsvinkel, fokuseres der i minutlange statiske sekvenser så indgående på ofrene - den lille familie - og deres smerte, at det næsten ikke er til at klare.

"Funny Games" er derfor absolut ikke en film for folk med sarte nerver. Der er ingen løsning, ingen beroligende motivering af personernes afstumpede handlinger og ingen sidste-øjebliks redninger eller heltemodige gerninger. Der er blot Hanekes koldt registrerende kamera og den nøgne lydside, der ofte gennembores af tænderskærende gråd, voldsomme smertesudbrud og pludselig vold.

Film og virkelighed

Filmen leger med vores forventninger til dramaturgi og personkarakteristik, og efterlader os i et stadie af frustration og afmagt, netop fordi den ellers så klassiske forløsning aldrig indtræffer. Samtidig lægger den til usikkerheden, ved flere gange at gøre opmærksom på sig selv som film, som fiktion. Man befinder sig derfor i en dobbeltrolle, hvor man på én gang er fuldstændig klar over, at handlingen og personerne er en fiktiv konstruktion, samtidig med at man alligevel drages ind i det fiktive univers og føler med personerne.

Hanekes reflektion over forholdet mellem virkelighed og fiktion lykkes langt hen af vejen, men samtidig bliver den også noget træg og fortænkt - og så er det set før. Tilbage står de knaldgode skuespillere og deres portrætering af den reneste form for sadisme og moralsk afstumpethed.

Brugere

07/01-15En lærestreg fra Michael Haneke
Michael Haneke Har flere gange udtalt at han altid har afskyet den Tarantinoske vold og kynisk manipulation på film og derfor laver han en film, der måske skal give os en forståelse for hans udsagn. Funny Games er en ægte Feel Bad film, der er så ekstremt trøstesløs og kynisk at det ville kunne vække væmmelse hos selv de mest forhærdede, og samtidig så tarveligt manipulerende at man får lyst til at kaste fjernbetjeningen ind i TV'et.

Filmen prøver på ingen måde at give os nogen form for historie, men prøver bare at manipulere på en så negativ måde som overhovedet muligt. At kalde den en gyser ville være upassende. Den her film er en torturtest og sidder man igennem den, så har man fortjent den.. Og i sidste ende så er Haneke meget klar i hans pointe om at vold aldrig er noget at grine...

27/05-10Iskoldt mesterværk
En stille aften i sensommeren 1997 sad jeg på mit kollegium og så det hedengangne filmprogram Bogart på DR. Som vanligt var jeg ikke ubetinget enig med Ole Michelsen og som vanligt var jeg noget skeptisk, da han præsenterede en ny tysk film med navnet 'Funny Games'. Den skulle angiveligt være så ubehagelig, at den næsten var umulig at se på. ”Nå”, tænkte jeg, det skal nok blive godt. Herefter viste han et klip fra filmen, der for altid vil sidde fastbrændt på min nethinde.

Læs mere her http://www.navlefnuller.dk/?id=101

07/09-07Ubehag af tredje grad 6
Spoilers:

Ondskab. Vold. Meningsløshed. Ubehag. Sådan lyder centraludtrykkene i Michael Hanekes omvridende knivstik af en meningsløs voldsudfoldelse i den vanvittigt ubehagelige ”Funny Games”, der hudløst beskriver vold – for morskabens skyld. Hverken manden, drengen, kvinden, hunden eller naboerne slipper uden kroniske, psykologiske skader og fysiske men i to unge mænds bestialske fantasier eller fiktive voldsfilm, om man vil, hvor de har indplaceret dem selv som nederdrægtige skurke. De ødelægger for ødelæggelsens skyld, dræber for drabets skyld og tømmer bogstaveligt talt ofrene for både betragtelig livslyst og livskraft. Det er nådesløst ubehag, uforklarlig vold og psykologisk terror i fuld udfoldelse og for et aldeles vidt åbent tæppe.

Den nærmest frustrerende enkle historie e...

13/07-07Fængslende feriedage 3
At se østrigeren Michael Hanekes ”Funny Games” er som at befinde sig midt i et mareridt - et mareridt med den uhyggeligste gru i centrum: Meningsløsheden. Hvorfor skal en harmonisk familie på fire, inklusiv hund, terroriseres på mest bestialsk maner? Hvorfor har gerningsmændene intet motiv? Og Hvorfor... Hvorfor får ikke engang den 7-8-årige dreng lov at slippe? Sådan plejer piben i filmverdenen bestemt ikke at lyde og det er gennemgående forvrængningerne af det velkendte der lader ”Funny Games” fremstå som essensen af ægte, uforfalsket ondskab. I løbet af omkring 100 minutter formår Haneke nemlig at ruske godt og grundig rundt i alt hvad der hedder genreskabeloner og gammelkendte klichéer - og resultatet er overvældende.

Michael Haneke har tidligere udtalt i et interview, at denne fi...

23/08-06Men hvorfor?
Jeg har ikke set filmen og tror aldrig jeg vil komme til det. Men har lige et spørgsmål? Hvorfor er denne film overhovedet blevet lavet? Hvad er budskabet?
Har vi ikke meningsløs vold nok i verden, så kunne vi ikke blive foruden denne film?
Blot nogle tanker...

23/08-06US-genindspilning på vej 3
Michael Haneke har åbenbart fået lyst til at formidle sin ufrivillige kultfilm (som oprindelig var ment som en (velfungerende) provokation/opsang til det underholdningsvoldshungrende publikum) til den ikke-læsestærke del af den amerikanske befolkning.
Naomi Watts er tiltænkt hovedrollen i filmen, som allerede har fået en post på IMDB. (Til gengæld vides endnu ikke, hvem der skal spille Paul og Peter...)

Da Haneke selv står for instruktionen, skal man næppe forvente, at filmen bliver publikums-behagesyg af den grund. Noget sådant ville selvsagt også være en pind til moderne europæisk films ukronede konges ligkiste.

Men det kommer under alle omstændigheder til at kræve noget helt ekstraordinært af Watts at overgå Susanne Lothars kvalmende velspillede og yderst mindeværdige præstatio...

23/07-05Rendyrket ondskab
-spoilers-

Normalt når jeg vurderer en film, er det ud fra dens egne præmisser. Derfor har jeg haft svært ved at vurdere denne film, da jeg ikke har kunnet finde en bestemt vinkel at bedømme den ud fra. Er det en gyser? Drama? Eller er det blot en løftet pegefinger. Egentlig var jeg ikke specielt imponeret, da jeg så filmen. Mest af alt fordi jeg forventede et traditionelt bundsolidt gys. Det er det ikke, heldigvis, fristes jeg til at sige nu. Alligevel er det den mest skræmmende film jeg til dato har set. Simpelthen fordi vi bliver præsenteret for det mest uhyggelige der findes: Den rendyrkede ondsindede side af tilsyneladende helt almindelige, høflige mennesker. Vold, der er ubetinget meningsløs. Vold som underholdning. Og underholdning får vi det serveret som. Publikum bliver invit...

31/05-05Klaustrofobi
Anonym
Jeg synes filmen på mange måder lykkes suverænt. Den giver en klaustrofobisk fornemmelse og følelsen af at ingen slipper levende herfra. Desuden er der interessante lege med fiktionskontrakten og til tider kigger de skræmmende typer direkte ind kameraet, hvilket efterlader en finurlig kvalmende fornemmelse. Hvad er virkelighed og hvad er fiktion? Som om filmen på post-modernistisk-vis kommenterer sit eget dilemma: I ved det er fiktion, vi siger det er fiktion, men hvorfor skræmmer det jer så?
Kan varmt anbefale denne film!

12/02-05.

24/01-05Perfekt Gyser Med Gys.
En ubehagelig dejelig og anderledes perfekt fortalt, også med masser af humor, og gys mangler den sandelig heller ikke! Og endelig ikke en så lykkelig tåbelig slutning. Lige en film for mig!



Fakta

Medvirkende
Anna Susanne Lothar
Georg Ulrich Mühe
Paul Arno Frisch
Peter Frank Giering
Schorschi Stefan Clapczynski
Gerda Doris Kunstmann
Fred Christoph Bantzer
Robert Wolfgang Glück
Gerdas søster Susanne Meneghel
Eva Monika Zallinger
Bag kameraet
Instruktion Michael Haneke
Produktion Veit Heiduschka
Manuskript Michael Haneke
Fotografi Christoph Kanter
Klip Andreas Prochaska
Scenografi Christoph Kanter
Musik Georg Friedrich Händel, Pietro Mascagni, Wolfgang Amadeus Mozart, John Zorn
Genrer og relationer
Genre Gyser, Thriller
Undergenre Sort komedie
Nøgleord Gidsel, Psykopat, Sadisme
Relaterede film Funny Games
Premieredatoer
Biograf 24.04.1998
Øvrige oplysninger
Land Østrig
Produktionsår 1997
Spilletid 103 min.
Link Officielt website
Selskab Wega Film
Biodistributør Øst for Paradis

Se også...