The Game

På sin 48. fødselsdag opfordres den ensomme millionær Nicolas Van Orton til at deltage i et specialt designet spil af sin lillebror Conrad. Nicolas accepterer modvilligt, men befinder sig pludselig i et ukontrolleret spindelvæv, hvor mærkelige ting sker, og linjen mellem spil og virkelighed opløses. © Scope

Produktionsår 1997
Genre Thriller
Instruktør David Fincher
Medvirkende Michael Douglas, Sean Penn, Deborah Kara Unger, James Rebhorn
Spilletid 130 min.
Biopremiere 25.12.1997
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Deborah Kara Unger

Canadiske Deborah Kara Unger debuterede i den australske tv-serie 'Bangkok Hilton' (1989) sammen med blandt andre Nicole Kidman. I filmsammenhæng gjorde hun sig første gang gældende i thrilleren 'Hvisken i mørket' (1992). Hendes koldsindige sensualitet udnyttede Cronenberg til fulde i sin kontoversielle 'Crash' (1996), og i påklædt stand ha...

Anmeldere

Scope
Spil eller virkelighed?

Med sin sorte labyrintstruktur slår "The Game" sin tilskuer oven i hovedet indtil flere gange, men putter dog plaster på bagefter

I Franz Kafkas litterære mesterværk "Processen" (1925) føres vi ind i et forkvaklet univers, hvor bankmanden Josef K arresteres, stilles for en mystisk domstol og slutteligt dømmes til døden uden nogensinde at få anklagen at vide. Igennem hele bogen er der et nærvær af kræfter, der modarbejder Josef K, og det føles som om, at den mystiske domstol trænger ind overalt med sin absurde logik.

Et mystisk spil

Noget lignende finder man i den labyrintiske spændingsfilm "The Game", hvor Michael Douglas i skikkelse af millionæren Nicolas Van Orton vikles ind i et mærkeligt spil. Van Orton, der som barn har oplevet sin far begå selvmord, lever en ensom og kold tilværelse forskanset bag store metalhegn, luxuriøse biler og gigantiske kontorbygninger lavet af reflekterende glas.

På hans 48. fødselsdag, som han planlægger at fejre foran kabel-tv'et med en opvarmet burger, kontakter hans lillebror Conrad (Sean Penn) ham imidlertid. Conrads fødselsdagsgave er et gavekort til firmaet Consumer Recreational Services (CRS), som han opfordrer Nicolas til at besøge, hvilket han selvfølgelig gør. CRS laver specielt designede spil, som den involverede ikke kender hverken indholdet eller konsekvenserne af. Nicolas er skeptisk, men også nysgerrig - imidlertid bliver hans liv hurtigt vendt rundt og rundt og rundt i en uendelighed, indtil han ikke længere véd, hvad der er spil, og hvad der er virkelighed.

Sort og ubehagelig

"The Game" er meget effektiv. Det meste af tiden sidder man og prøver - ligesom Nicolas - at finde ud af, hvad f....., der foregår. Det er svært og gang på gang overrasker filmen ved at dreje i en fuldstændig uventet retning. Det fede ved filmen er det gådefulde og paranoiaagtige rum, den formår at skabe omkring Nicolas. Lige meget hvor han bevæger sig, er der en form for CRS tilstedeværelse, lige meget hvad han gør, virker det som om, at det passer ind i en eller anden overordnet plan. Spørgsmålet er så bare, hvem eller hvad der har mastermindet denne plan. Filmen giver som sagt ingen hjælp, og det hele bliver faktisk ganske sort og ubehageligt.

Det er nu også meget naturligt, for instruktøren af "The Game" hedder David Fincher og han har tidligere instrueret de dommedagsagtige "Alien 3" og "Se7en". Han må simpelthen være Hollywoods sortseer par ecxellence - og det smitter af, ikke bare i filmfortællingen, men også i stilen. Farverne er mørke, personerne befinder sig i indelukkede og klaustrofobiske rum, og der formidles i det hele taget en følelse af indestængthed, som hvert øjeblik kan eksplodere og dermed lukke alskens ulækker galde ud over lærredet.

Galden er godt på vej i "The Game", ligesom det Kafka'ske univers af uvidenhed, tvivl og absurditet næsten lykkes til fulde. Til allersidst løber det hele desværre lidt af sporet, hvorfor filmen ikke når helt op at ringe på linje med "Se7en". Det er som om, den ikke tør løbe konsekvenserne af sin egen sorte paranoialogik fuldt ud. Med "Se7en" gik man ud af biografen med følelsen af gentagne gange at være blevet slået hårdt i hovedet med en hammer. Med "The Game" bliver man også slået i hovedet - til gengæld får man plaster på bagefter!

Brugere

19/10-09Let the game begin!
Finchers mørke stemning fornægter sig ikke. Men til gengæld skal man sluge konstruktionen, for det er godt nok en fortænkt, men underholdende thriller med godt spil.

19/11-07Med livet som indsats 2
Jeg bryder mig normalt ikke om amerikanske actionfilm, men ”The Game” er en undtagelse. Den er intet mindre end genial. Jeg har nu set filmen fire gange, og den er lige god hver gang. Den handler om noget så kedeligt som barndoms-traumer. Følelseskolde skiderikker har ofte været udsat for en meget smertefuld begivenhed som barn, eller har haft en horribel opvækst i det hele taget, hvilket har skabt et traume hos dem. Som en reaktion på dette har de opbygget et værn imod deres egne smertefulde følelser, og lukker helt af. Alle kender en følelseskold skiderik, og ved hvor svært, for ikke at sige umuligt, det er at få ham eller hende til at forbedre sig. Psykoterapi hjælper heller ikke rigtigt. De kan gå i terapi i årevis uden at komme ud af stedet. Det der skal til, hvis de virkelig skal h...

05/05-05Spillet er begyndt...
The Game er en lille klassiker i min samling. Filmen har en fed paranoia-stemning over sig og Finchers sans for flotte billeder fornægter sig heller ikke her. Skuespillet er dog ikke i topklasse, jeg syntes ikke Michael Douglas er helt rigtig i rollen - bevares han udfører det dog godt nok, men jeg mangler den sidste gnist og jeg tænker altid: Hvis bare Sean Penn og Michael Douglas havde byttet roller...

16/11-03Den bedste film jeg har set... 1
Anonym
Den film er en af de bedste film jeg har set....... Den er mega god........ Den er helt på højde med film som seven..........

03/11-03Ikke mesterværk!
Anonym
Jeg synes ikke filmen er et mesterværk. Dog heller ikke Finchers bedste film. Alien 3 og seven er noget af det bedste han har lavet efter min mening. Filmen er overraskende og spændende, men som Thomas Nielsen skriver " skal den ikke tages alvorligt" !
Derimod synes jeg at slutningen er tynd. Det skuffede mig meget og det mister filmen et par stjerner af. Men pga. godt skuespil, aktion og en udemærket historie får den 4 stjerner!

03/11-03forvent ikke mesterværk
Anonym
Ganske intelligent og underholdende spændingsfilm fra David Fincher. Forvent ikke et mesterværk i stil med Seven, men dette er dog en udemærket film, der forblænder tilskueren med smukke billeder. Gode skuespiller over det hele, men slutningen lader hele filmen løbe ud i sandet. Vi forventer meget af den hyper intelligente filmskaber Fincher, og man skuffes ikke.

19/10-03Simpelthen suveræn
Anonym
Fincher er den største, af de yngre instruktører i Hollywood. The Game er ligeså god som hans øvrige fremragende film.

Trods en del urealisme i filmen, er man konstant med i et ægte puslespil, hvor intet er hvad det ser ud til at være.

Michael Douglas er genialt castet, og både Sean Penn og Deborah Unger er rigtige gode.

En film som jeg stadig finder yderst spændende efter gentagende gange ha' set den.

02/07-02Opfindsomt
Anonym
Intelligent fundet på, godt lavet og spændende thriller der IKKE skal tages for alvorligt, så er du advaret.


Fakta

Medvirkende
Nicholas Van Orton Michael Douglas
Conrad Van Orton Sean Penn
Claire Deborah Kara Unger
Lionel Fisher James Rebhorn
Samuel Sutherland Peter Donat
Ilsa Carroll Baker
Elizabeth Anna Katerina
Anson Baer Armin Mueller-Stahl
Nicholas' far Charles Martinet
Unge Nicholas Scott Hunter McGuire
Advokat Tommy Flanagan
Bag kameraet
Instruktion David Fincher
Produktion Ceán Chaffin, Steve Golin
Manuskript John D. Brancato, Michael Ferris
Fotografi Harris Savides
Klip Jim Haygood
Scenografi Jeffrey Beecroft
Musik Howard Shore
Genrer og relationer
Genre Thriller
Undergenre Neo-noir, Psykologisk thriller
Nøgleord Brødre, Midtlivskrise, Paranoia
Premieredatoer
Biograf 25.12.1997
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1997
Spilletid 130 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 69.677
Selskab PolyGram
Biodistributør Buena Vista

Se også...