Et spørgsmål om ære (A Few Good Men)

Da to marineinfantarister bliver anklager for mord på en kollega bliver Daniel Kaffee udpeget som forsvarer. Vanen tro forsøger Kaffee at indgå et forlig, men under efterfoskningen af mordet opdager han, at sagen stikker meget dybere end først antaget. Han beslutter at føre sagen hele vejen, også selvom det betyder at han må ligge sig ud med nogle af hærens magtfulde mænd. © Scope

Produktionsår 1992
Genre Drama
Instruktør Rob Reiner
Medvirkende Tom Cruise, Jack Nicholson, Demi Moore, Kevin Bacon
Spilletid 138 min.
Biopremiere 18.12.1992
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Tom Cruise

Den 14-årige Thomas Cruise Mapother IV gik fra brydning til skuespil efter en knæskade – and the rest is history, som man siger. Han slog igennem med ungdoms-komedien 'Fræk Business' (1983) og herefter etablerede den 170 centimeter høje skuespiller sig som den førende blandt det kritikerne i de tidlige 1980’ere yndede at kalde ’The Brat Pack’. ...

Brugere

10/02-05En god titel, middelgod film!
En middelmådig amerikansk forestilling, som desværre byder på de samme klicheer indenfor denne genre. Men det kunne man nu godt leve med, hvis filmen ikke var så forudsigelig, og det er den.

Overstående sætning siger det meste om filmen, derfor er der ingen grund til at uddybe det her yderligere.

Skuespillet er generelt godt og der er nogle store drenge på papiret. Tom Cruise overspiller i nogle scener, men set over hele filmen er hans præstation godkendt. Nicholson er som altid god, men han begår også den samme fejl som Cruise ved at overspille en anelse.

”A few good men” er ikke en dårlig film, blot middelgod, som vi har set utallige gange. Men som jeg sagde før, det hele kunne tilgives, hvis filmen ikke var så forudsigelig.

18/01-05Den berømte replik
TV-stationen 3+ har sendt dette retssalsdrama ikke færre end 4 gange indenfor et års tid, men kanalen er langtfra den eneste, der har vist filmen adskillige gange.

Filmen er dræbende lang (Men dét er de fleste af Hollywoods retssalsdramaer jo som bekendt), og originaltitlen ("A Few Good Men") afslører, at der tale om en meget amerikansk og moralsk film. Alligevel skiller den sig ud fra mængden på ét bestemt punkt: I slutningen af filmen falder de meget berømte og allerede filmhistoriske replikker:
Cruise: "I want the truth!"
Nicholson: "You can't HANDLE the truth!"
- En dialog som i eftertiden er blevet karikeret og satiriseret til hudløshed.

Tom Cruise spiller (som han er set omtrent 100 gange tidligere) en ung, renskuret, retskaffen og næsten manisk stræbsom advokat. Hans figu...

05/01-05Giver Kasper ret...
Med en spilletid på over 2 timer, burde den have haft en bedre slutning. Spændingen i filmen og de mange overraskelser, giver et indtryk af at "den endelige finale" bliver stor og overdådig. Der er kun et problem, det er den ikke... Virker som om at det er lidt for let, for Kaffee (cruise) at manipulere med Jessep (Nicholson). Jeg mener var han ikke officer? Det virker på en måde som om, at det kommer som et chok for ham, at Kaffee prøver at "vride" lidt i ham, og det anser jeg (også) som utroværdigt...

05/08-04de famøse replikker
Anonym
Det amerikanske retssalsdrama har i de seneste mange år budt på meget lidt variation i grundstrukturen, hvor David altid slår Goliat på mirakuløs vis og mod alle odds. Denne forslidte formel bruges også i Rob Reiners A Few Good Men, som alligevel står tilbage som et af de bedre eksempler, hvor man har satset stærk på identifikation og relation med vores hovedperson. For en civil (som mig) er soldaternes verden (i hvert fald i filmen) et lidt uforståelighed sted, hvor ære er noget af det vigtigste. Man forstår ikke de anklagedes besættelse, for i ”vores” verden ville man da skide på ære og udstå den mindst mulige straf.

En frejdig og selvsikker Tom Cruise står i den samme situation som os, men han finder noget der minder om forståelse og respekt for de anklagede i løbet af filmen. På ...

24/07-03Yup
Anonym
YOU CANT HANDLE THE TRUTH

24/03-03Hvor er sympatien henne?
Anonym
Så må vi bare håbe, at redaktionen (og alle andre) bliver ved med at synes, at vores kommentarer er relevant læsning for alle, der vil vide noget om denne film(?!)

Én af mine store anker mod filmen (som bevirker, at jeg ikke vil belønne den mere) er netop, at alle andre personer end Nicholson er et nummer FOR renskurede og ansigtsløse, og Cruise og Moore og deres detaljerede, juridiske sagsbehandling fylder langt den største del af filmen.
Hvis en sammenligning med "Apocalypse Now" overhovedet kan komme på tale, så er der langt mere substans i de personer, som Martin Sheen møder på sin færd ind i junglen.
Når Nicholsons rolle samtidig fylder så lidt i en film, hvis samlede spilletid ikke står tilbage for Coppolas skumle Vietnam-drama (den oprindelige version), så synes jeg afgjort, ...

24/03-03Email? Næh, det er sjovere
Anonym
at alle kan følge vores diskussion.

Jeg har nu ikke problemer med at forstå Nicholsons karakter som menneske. Han er sgu da Kurtz og Hank Quinlan (fra Touch of Evil) op af dage.

Jeg kunne da godt lide at vide hvordan Cruises karakter, den lille forkælede drengerøv, havde reageret i oberstens situation. Det er netop det fine ved filmen. For alle er jo enige om, at Cruise gør det rigtige. Det er bare nemmere at gøre det rigtige i en retssal med blankpolerede borde, retsbetjente, fjernt fra virkeligheden.

Du er formentlig den eneste på scope.dk der har set Fiesta. Ifølge imdb.com er det ingen external reviews overhovedet til dette (kult?) værk.

23/03-03Svar til Sandmand
Anonym
Jeg tror nok, jeg er ganske enig i, at livet og kunsten helt overvejende er to forskellige ting. Problemet med nærværende film er, at den - bortset fra Nicholsons figur - meget vanskeligt kan ses som kunstnerisk. Dertil er hele rammen alt for traditionel og ikke-filosoferende.

Nu kan jeg så (for at understrege, at jeg langtfra er bekendt med alverdens store filmklassikere) afsløre, at jeg ikke har set Orson Welles' "Touch of Evil".
Jeg henholder mig i stedet til den spansk-franske perle, "Fiesta" (1995, inst. af Pierre Boutron), om en ung aristokrat-søn, der bliver tvunget ud i hvervet som bøddel i en henrettelses-peloton under den spanske borgerkrig af en på én gang hamrende usympatisk og kynisk men dog velargumenterende oberst spillet formidabelt af karakterskuespilleren Jean-Louis...

23/03-03Husk lige Kapser
Anonym
at livet og kunsten er og bliver to forskellige ting.

En oldgammel pointe, der er evig relevant.

Derfor er argumenter om realisme i Nicholsons person ikke holdbare.

Hvorfor er det iøvrigt mere realistisk at Brando lader Sheen dræbe sig til sidst i Apocalypse Now, som du åbenbart foretrækker.

Der er ingen tvivl om at Nicholsen har taget den rolle, fordi hans person med de fejl han har ligger tæt op af Nicholson selv.

Det dilemma mellem ideal og virkelighed, som filmen problematiserer, er da næsten Orson Welles' Touch of Evil værdigt. Næsten.

23/03-03Vås
Anonym
Det er rart at se at der er nogle få der tør skrive hvad de mener om de film de ser og ikke bare lader sig rive med at mainstream strømen og straks giver en film seks stjerner. Kasper er en af dem der tør kaste sig ud i større redegørelser for hvad de mener om filmen i stedet for de sædvanlige ”fed film” som den her side snart er proppet med og som jeg personligt væmmes over. Der er heldigvis stadig et par stykker der holder stand mod banaliteterne og tør stå fast ved hvad de mener om filmene, der tør granske filmenes indhold, tage filmene til sig som mesterværker eller afskrive dem som det lort de er.
Længe leve de rigtige filmelskere!!




Fakta

Medvirkende
Daniel Alistair Kaffee Tom Cruise
Nathan R. Jessep Jack Nicholson
JoAnne Galloway Demi Moore
Jack Ross Kevin Bacon
Jonathan James Kendrick Kiefer Sutherland
Sam Weinberg Kevin Pollak
Louden Downey James Marshall
Matthew Andrew Markinson J.T. Walsh
Stone Christopher Guest
Dommer J.A. Preston
Bag kameraet
Instruktion Rob Reiner
Produktion David Brown, Rob Reiner, Andrew Scheinman
Manuskript Aaron Sorkin
Fotografi Robert Richardson
Klip Robert Leighton
Scenografi J. Michael Riva
Musik Marc Shaiman
Genrer og relationer
Genre Drama
Premieredatoer
Biograf 18.12.1992
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1992
Spilletid 138 min.
Solgte billetter 166.055
Selskab Columbia Pictures, Castle Rock Entertainment, New Line Cinema

Se også...