Fight Club

Ed Norton er fortælleren i David Finchers filmatisering af Chuck Palahniuks roman "Fight Club", og Brad Pitt spiller sæbehandleren Tyler Durden. Sammen leder de en "fight club", hvor mænd slår hinanden halvt ihjel for at føle, at de lever. Marla (Helena Bonham Carter) udgør den kvindelige del af den selvdestruktive trekant. Hvad der oprindeligt startede som fortællerens forsøg på at finde fred i sjælen og få noget søvn, eskalerer på det grusomste og eksploderer i en ukontrollabel kædereaktion af vold. © Scope

Produktionsår 1999
Genre Drama, Thriller
Instruktør David Fincher
Medvirkende Edward Norton, Brad Pitt, Meat Loaf, Zach Grenier
Spilletid 139 min.
Biopremiere 05.11.1999
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk #22
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Edward Norton

Edward James Norton Jr. fik sin opsigtsvækkende filmdebut i retssalsthrilleren "Primal Fear" (1996), fordi han under castingen med overbevisende accent påstod, at han var født i samme del af Kentuky som den figur, han skulle portrættere. Herefter forsvarede han Woody Harrelsons uartige bladkonge i Formans "Folket mod Larry Flynt" (1996) og sang s...

Anmeldere

Scope
Civilisationen på tælling

"Fight Club" er ikke et spørgsmål om vold. Den er et spørgsmål om liv. Om død. Om kærlighed. Om Meningen. Meningsløsheden udtrykkes i en eksistentiel eksplosion af vold, der giver mening, fordi det er en følelse af liv. Som Frankenstein giver liv til sit monster, giver David Fincher, Ed Norton og Brad Pitt liv og kærlighed til en film om vold og død. Resultatet er en smuk, grim film.

I "Fight Club" erstattes tomhed med IKEA-møbler og prestigefyldte jobs, følelsesløshed erstattes med vold. Det kunne lige så godt have været med alkohol, stoffer eller fanatisk religion. Frygten for at forsvinde i den moderne verdens anonymitet bliver altopslugende. "Fight Club" er en af de film, der uden problemer kan ses flere gange, for den er ikke alene en filmisk udfordring, men også en eksistentiel udfordring, kollektivt og individuelt. Hvor hører individet til i samfundet, og hvad er individets identitet i forhold til sig selv?

Søvnløshedens point-of-view: en kopi af en kopi af en kopi
Fortælleren (Ed Norton) lider af søvnløshed. Lægen nægter at udlevere sovepiller og henviser ham til en selvhjælpsgruppe for mænd med testikelkræft for at se, hvad ægte lidelse er. Her finder han helle, og bliver derved afhængig af selvhjælpsgrupper, der giver ham fred i sjælen og en god nats søvn. Indtil Marla (Helena Bonham Carter) dukker op og afspejler hans egen løgn. For han er jo ikke døende, men leder efter noget, der kan udfylde tomheden i hans IKEA-perfekte liv. Kort tid efter dukker Tyler Durden (Brad Pitt) op, og sammen etablerer de en "kampklub", hvor smertefulde nævekampe giver mændene en mulighed for at føle sig i live. Omgivelserne og arbejdspladsen synes dog ikke umiddelbart at værdsætte denne form for livsglæde, og det skaber et par problemer undervejs.

Den hellige treenighed og luderen/madonnaen
David Fincher, Ed Norton og Brad Pitt har alle bevist, at film ikke bare er et spørgsmål om penge og succes, men i allerhøjeste grad også om intelligens og nytænkning. Som instruktør viser Fincher atter engang, at han mestrer mediet med perfektion og overblik. "Fight Club" er i teknisk forstand en fryd for alle sanser, fordi billeder, lyd, lys og klip understreger historien og dens atmosfære. Volden er dog ikke frydefuld at se på, og filmen glorificerer bestemt heller ikke personernes destruktive adfærd. Skuespillerne (inkl. Helena Bonham Carter) formår at tage rollernes personlighed på, som en bankrøver ville tage en maske på. Et enkelt blik på filmens plakat, der viser et billede af Pitt og Norton, sammenlignet med deres tidligere roller - Norton i "American History X" ('98); Pitt i "12 Monkeys" ('95) - illustrerer kraften i deres mimik og kropssprog.

Smerte er liv, følelsesløshed er død
I sin skildring af disse mænds voldelige liv og personernes selvdestruktion er "Fight Club" en kontroversiel film. Dens styrke ligger i den ironiske distance og i den sønderlemmende kritik af det moderne samfund, af forbrugerorgiet, materialismen, uselvstændigheden, systemets magt. Dens svaghed ligger i forudsigeligheden, i kritikkens snævertsynethed (der er andet i livet end en forbrugerlivsstil eller de to timer, kampen står på), det mandschauvinistiske kvindesyn og til dels også i selve Chuck Palahniuks historie.

Filmens spænding er forestillingen om, at enhver kunne havne på vanviddets rand lige som hovedpersonerne, selv almindelige velfungerende mennesker. Spændingen brydes, når vi atter engang ser skurken være en skizofren psykopat à la Kevin Spacey i Finchers debutfilm "Seven" ('95), eller når ofret fanges i en kafkask labyrint à la "The Game" ('97) (også Fincher). Alt i alt er "Fight Club", med sin fængende dialog og særegne visuelle stil, en fremragende filmatisering af Palahniuks staccato-agtige roman, hvor Ed Norton og Brad Pitt som moderne gladiatorer er stjerneattraktionerne i et cirkus af selvhad, destruktion og tomhed.

Brugere

31/05-11er jeg skør eller er denne film ............. 2
denne film er en af de mest skuffende film jeg har set. jeg troede da jeg købte den, at den var super god, på grund af anmeldelserne. ligegyldig historie, men gode skuespiller præstationer.

20/11-102 timer du ikke får tilbage
Jeg ved godt hvad meningen med filmen er og hvad den skal symbolisere og bla. bla., men det ændrer ikke på at det er en fuldstændig fucked up, langtrukken og dybt mærkelig film... Fortryder virkelig at jeg spildte min tid på den!

24/02-10Spørgsmål (SPOILER!)
I slutningen af filmen bliver det afsløret at Edward Norton's og Brad Pitt's karakterer er en og samme person. Dernæst skyder Norton sig selv gennem munden, hvilket forårsager at fantasifostret (Pitt) forsvinder, men Norton overlever. Hvorfor gør han det? Siden at de nu er den samme person, burde han ikke også dø, eller er det mig der ikke har fattet noget?

14/01-10Blu Ray review!
Så kom den endelig på blå..

28/11-08Alt for fed! 1
Jeg kan råde alle der ikke har set den her, at se den! Den er alt for nice. Skuespillerne er gode, instruktøren er god, manuskriftet er godt, det hele er fandme godt!

02/06-08sdfghkjhgy 1
den er fuck'd... mand, jeg tror jeg skal se den igen, for jeg fangede ikke det hele

04/03-08Sæbesælgerens revolution 2
Anonym
Det er efterhånden 10 år siden at den amerikanske intruktør David Fincher filmatiserede Chuck Palahniuks radikale og kontroversielle novelle ”Fight Club”. Ikke desto mindre forbliver den i dag et filmisk fænomen og et kulturikon for en vestlig generation af mænd, der er vokset op i et neonlysende teknokrati, hvori Tyler Durden's nihilistiske filosofier om anti-konsumerisme, er blevet omfavnet på nær og fjern – i så ironisk en grad, at alt fra hans røde Cape Racer-jakke, skjorter og Oliver Peoples-solbriller sælges for tusindvis af kroner på Ebay. Et utal af fansider på internettet er dedikeret til hans person og ja, vi har endda set eksempler på stiftelser af kampklubber, både i Danmark og i udlandet. Alene af den grund burde Fight Club fortjene fuldt hus i stjerner, da dens publikum der...

25/12-07Hillfiger sat på plads 5
Nogle gange kan vi mennesker finde tilfredsstillelse i de mest smagløse og primitive ting, såsom vold. Og Fincher viser os det præcist og genialt i hans provokerende, hårdtslående og intense thriller, ”Fight Club”, som visuelt gav undertegnede associationer tilbage til Se7ven. Fincher viser på en provokerende facon, at vi mennesker nu engang er dyr: gennem volden mærker vi livet på ny. Vi mærker at vi er tilstedt i dette eksakte sekund - vi er som genfødt!

Edward Norton ses i rollen som den rutineplaget almindelig amerikanske mand, vis livskraft syntes at være suget ud af ham. "this is your life and it's ending one minute at time", siger Norton fortvivlede håbløst til sig selv, på det vanlige og gråtonede kontor. Umiddelbart kunne hans liv se godt ud på overfladen. Han har et ’crème...

14/11-07Bedste film nogensinde
Først stor cadeu til David Fincher, denne film er et mesterværk og så absolut Brad Pitts og Edward Nortons bedste film. De to har en fantastisk kemi på et lærred og de er som fødte til rollerne.

Derefter applaus til det flotteste og mest harmonerende manus nogensinde. De rappe replikker er ikke bare sjove, men giver dig noget at tænke over. Tyler Durdens firkantede synspunkter er måske egentlig rigtige nok, og han svarer flabet, men dybsindigt tilbage på alle spørgsmål der kunne stilles i filmen.

Kult film fra start til slut, fornemmelsen af at Edward Norton bliver mere og mere sindssyg understreges godt af at han har voice over på dele af filmen hvor han beskriver sin egen sinds og psykiske tilstand.

De sjove elementer i filmen skubbes fremad af Meatloaf i rollen som den stort...

07/09-07....
...Arbejder på en anmeldelse, ville bare lige smide 6 stjerner ind først.

6/6




Fakta

Medvirkende
Fortæller Edward Norton
Tyler Durden Brad Pitt
Robert Paulsen Meat Loaf
Richard Chesler Zach Grenier
Reservelæge Richmond Arquette
Thomas ved "Remaining Men Together" David Andrews
Leder af "Remaining Men Together" George Maguire
Grædende kvinde Eugenie Bondurant
Marla Singer Helena Bonham Carter
Chloe Rachel Singer
Ricky Eion Bailey
Bag kameraet
Instruktion David Fincher
Produktion Ross Grayson Bell, Ceán Chaffin, Art Linson
Manuskript Jim Uhls
Fotografi Jeff Cronenweth
Klip Jim Haygood
Scenografi Alex McDowell
Musik The Dust Brothers
Genrer og relationer
Genre Drama, Thriller
Undergenre Kultfilm, Psykologisk thriller, Sort komedie
Nøgleord Fremmedgørelse, Terrorisme, Trekantsdrama
Premieredatoer
Biograf 05.11.1999
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1999
Spilletid 139 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 115.269
Selskab Art Linson Productions, Fox 2000 Pictures, Regency Enterprises, Taurus Film
Biodistributør Constantin Film

Se også...