Billy Elliot

Billy tvinges til at gå til boksning af sin far, selvom han er en elendig slagsbror. En dag, da den arme dreng er til træning, ser han, at de i lokalet ved siden af danser ballet. Billy lader sig overtale til at deltage af balletlærerindens datter. Da Billys far opdager sønnens "umandige" interesse, bliver han rasende, og Billy bliver korporligt fjernet fra øvelokalet. Men lærerinden, der har set Billys talent, giver ikke op. © Scope

Produktionsår 2000
Genre Drama
Instruktør Stephen Daldry
Medvirkende Julie Walters, Jamie Bell, Jamie Draven, Gary Lewis
Spilletid 111 min.
Biopremiere 09.02.2001
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Jamie Bell

Den unge nordengelske Jamie Bell fik et kæmpe gennembrud med sin hovedrolle i den socialrealistiske tåreperser 'Billy Elliot' (2000). Filmen blev et blev et internationalt hit og nomineret til en Oscar. Bell modtog talrige priser for sin præstation heriblandt den prestigefyldte brittiske BAFTA-pris. Efterfølgende har Bell haft hovedrollen som...

Anmeldere

Scope
Slinger i valsen

Billy Elliot er en fabelagtig film om en dreng og hans drøm

Et sted i minearbejdernes England bor Billy Elliot sammen med sin far, storebror og mormor. Moderen er død for år tilbage, og det er der ikke rigtig nogen, der snakker om. "Tænker du på døden?", spørger Billy sin storebror, hvis eneste kommentar til ham, såvel som til resten af verden, er "skrid", "hold kæft" og lignende uimødekommende ytringer.

I den lille by strejker minearbejderne, og hver eneste dag er der kampe mellem de strejkende og skruebrækkerne. Billys far og bror er med helt fremme på barrikaderne, hvilket er typisk for stemningen i den lille familie, hvor mormor er for glemsom til at sætte blot det mindste kvindelige præg på hverdagen. Hun kan ikke engang huske, hvilken af gravstenene på den gudsforladte kirkegård, der er hendes datters.

Rigtige mænd
Mændene i dette univers er nogle satans karle, store og stærke og derfor er det så naturligt som amen i kirken, at Billy skal gå til boksning, så han også en dag kan blive en rigtig mand. Men Billy er interesseret i ballet og det er der sådan set ikke noget underligt i. Ikke fordi han er en tøsedreng eller på vej til at vælge side seksuelt, næh, han ser den mandlige balletdanser som cremen af veltrænede atleter. Men han må sande, at det ikke er sådan, den lokale verden ser på hans interesse, og da hans far finder ud af, at han i smug har deltaget i Mrs. Wilkinsons (Julie Walters) balletundervisning, vanker der.

Wilkinson har set Billys talent, og hun vil ikke lade det forbigå ubemærket. Hvem ved, måske har hun selv, ligesom Billys mormor, haft dansedrømme, der ikke blev indfriet, fordi tiden, pengene eller familien ikke tillod det. Her er selveste filmens kerne; at følge sine drømme og uden at afsløre for meget, viser det sig jo, at satsningen på Billys ballettalent ikke er helt forgæves.

Det forklares ikke, hvorfor Billy er fascineret af dansen, men det er heller ikke vigtigt. Andre instruktører ville måske have lagt vægt på, hvorfor Billy er, som han er, hans barndomstraumer og deslige, men det er faktisk en ren befrielse, at vi ikke skal igennem alenlange forklaringer og en evig insinuering af, at moderens tidlige død eller faderens autoritære fremtræden har formet en uskyldig lille dreng.

En film i særklasse
Billy Elliot er en film i særklasse. Nænsomt, men bestemt med bid, fortælles en slags coming of age-historie uden at handlingen træder vande i de typiske sentimentale klicheer. Filmen udnytter sit tilhørsforhold til den engelske realistiske genre til fulde. Der er en særlig sort humor og ganske barsk tone i filmen, men realismen forbliver intakt. Selvfølgelig er skellet mellem minearbejdernes England og Londons balletskoleverden - optagelsesprøven - skåret skarp op, men sådan er virkeligheden jo, og den scene fungerer yderligere som forløsende komik i den grå realisme.

Det er modigt at gå i kast med et emne som drenge og ballet, for det kunne let blive en enten nedladende eller helt forherligende omgang. Heldigvis mestrer instruktøren den hårfine grænse mellem troværdighed og dramatik, og filmen er gribende og vedkommende. Det handler jo ikke bare om en drengs balletdrømme, men om alle menneskers drømme. Billy Elliot er en af årets allerbedste film.

Brugere

30/11-06Socialrealisme for begyndere 2
Billy Elliot er hypet til skyerne. Derfor glædede jeg mig ufatteligt meget til at se den, og gik derfor fra den med ærgrelse over hele kroppen.

Billy Elliot er alt for lang, trods den sammenmaste spilletid på de 90minutter. Man sidder og gaber kigger på den noget forudsigelige Elliot og kigger videre. Og som Rasmus Faber L. korrekt skriver, bliver alle gode og alt ender godt.

I stort set alle Engelske socialrealistiske dramaer, er ordet ”fuck” blevet en helt normal start eller slutning på en replik, og selvom vi sjældent følger med, sker det at vi en enkel gang opdager Billy’s homoseksuelle ven sige ordet. Også nære familiemedlemmer tøver ikke med at bruge ordet, lige for næsen af deres mindreårige børn. Stephen Daldry har ærligt talt haft fat i den lange ende (eller skulle vi n...

22/03-06Tilstrækkelig 3

29/06-04Fantastisk 2
Anonym
FANTASTISK - simpelthen. Absolut se-værdig.


Fakta

Medvirkende
Fru Wilkinson Julie Walters
Billy Elliot Jamie Bell
Tony Elliot Jamie Draven
Far (Jackie Elliot) Gary Lewis
Bedstemor Jean Heywood
Michael Stuart Wells
George Watson Mike Elliot
Billys Mor Janine Birkett
Debbie Wilkinson Nicola Blackwell
Hr. Braithwaite Billy Fane
Bag kameraet
Instruktion Stephen Daldry
Produktion Greg Brenman, Jonathan Finn
Manuskript Lee Hall
Fotografi Brian Tufano
Klip John Wilson
Scenografi Maria Djurkovic
Musik Stephen Warbeck
Genrer og relationer
Genre Drama
Premieredatoer
Biograf 09.02.2001
Dvd 19.09.2001
Øvrige oplysninger
Land Frankrig, England
Produktionsår 2000
Spilletid 111 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år
Solgte billetter 74.127
Selskab Working Title Films, BBC
Biodistributør United International Pictures

Se også...


The Hours
2002
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

The Dreamers
2003
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Persuasion
1995
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Ratcatcher
1999
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Taboo
2000
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk