Jeanne d'Arc (The Messenger: The Story of Joan of Arc)

Skotterne har William Wallace og Frankrig har Jeanne d'Arc. De var patrioter til sværdspidserne og kæmpede bravt for deres fædreland og mod englændernes besiddertrang i det 14. og 15. århundrede. © Scope

Produktionsår 1999
Genre Drama, Krigsfilm
Instruktør Luc Besson
Medvirkende Milla Jovovich, Dustin Hoffman, Faye Dunaway, Tchéky Karyo
Spilletid 157 min.
Biopremiere 28.01.2000
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Faye Dunaway

Selv hvis hun ikke havde rørt en finger, siden hun hærgede de amerikanske sydstater sammen med Warren Beatty i 'Bonnie og Clyde' (1967), ville Dorothy Faye Dunaway for altid blive husket for dén film. Efterfølgende gav hun dog også særdeles seværdige præstationer i 'Chinatown' (1974) og 'Network' (1976), mens hendes senere karriere har været noge...

Anmeldere

Scope
Besat af sig selv på Herrens mark

Heks, helgen eller bare helt hysterisk. Luc Bessons nye element er Hundredeårskrigen, hvor han undersøger, hvorfor Jeanne d'Arc brænder for Frankrig.

Hvornår er der egentlig nogen, der laver en film om Holger Danske? Den heltehistorie er vist ikke blevet støvet af lige så mange gange som den om jomfruen fra Orléans. Men hun er også godt stof, synes i hvert fald Luc Besson. Han har taget hende under (k)ærlig behandling. Og er sprunget fra en farvestrålende fremtid i "Det Femte Element" ('97) til et mere gråskimlet, men actionspækket middelalderepos.

Gud, konge og fædreland
På trods af sit køn viser bondetøsen Jeanne d'Arc (Milla Jovovich) sig at være en fin fyr på slagmarken. Med dybtfølt engagement, der kan forveksles med febervildelse, hævder hun, at Gud har sendt hende for at redde Frankrig. Hun vender den franske krigs(u)lykke under Hundredeårskrigen, og holder sig ikke fra kamppladsen, selv om en pil i ny og næ går i kødet på hende. Sådan får hun respekt hos de hårdkogte, men fjollede hærførere, der ikke selv evner at sende englænderne tilbage over kanalen. Hun buldrer frem på sit felttog, befrier Orléans og kan slet ikke vente med at svinge sværdet igen efter Charles VII's (John Malkovich) kroning i Reims. Men hundrede års krig har for længst drænet den franske statskasse, og efter at kongen er blevet konge, vil han hellere forhandle end slås med englænderne. Og for at slippe af med den krigsliderlige jomfru bliver hun offer for et komplot og lander i armene på de ækle englændere.

Den motiverede martyr
Historien om Jeanne d'Arc bygger især på beretninger fra den retsproces, hun gennemgår som fange hos englænderne. Det er den del af hendes liv, Dreyer gribende og smukt skildrer i "Jeanne d'Arcs lidelse og død" fra 1928. Og selv om der er lavet andre film om den franske jomfru efter Dreyers, er det temmelig vovet at kaste sig ud i et nyt projekt. For det er ligesom om, at ingen rigtig tåler sammenligning med den gamle mester. Alligevel har der, ifølge Besson, manglet noget. I sin film indrager han derfor Jeanne d'Arcs liv før retssagen. Og det lykkes sådan set udmærket at forbinde de to dele, blandt andet når Jeanne d'Arc diskuterer med sin samvittighed (Dustin Hoffman), om hun overhovedet er udsendt af Gud. Og hvis ikke, hvorfor hun så farer rundt i felten med en fejende fane? Den (lidt langtrukne) diskussion er Bessons motivation for at lave filmen - at finde ud af, hvorfor Jeanne d'Arc kalder sig Guds udsendte. Hun bliver dømt som heks og brænder på bålet. Dog ved en fejl, skønner den katolske kirke senere, og erklærer hende i 1920 for helgen.

Et tyndbenet bimmer-barn
Det er en noget tyndbenet og ulidenskabelig kriger, Milla Jovovich har fundet i Jeanne d'Arc. Det strækker sig til lidt tics og en konstant stress-lignende tilstand, der leder tanken hen på et bimmer-barn. Derimod er en bemærkelsesværdigt foryngret John Malkovich glimrende i rollen som den småfimsede forsigtigper af en konge, der konsekvent bliver styret af svigermor i Faye Dunaways skikkelse. Også et godt match. "Jeanne d'Arc" er filmisk lige lovlig bombastisk og udskreget. Hvem er for eksempel glad, når det pisser ned, eller sur, når solen skinner? Nej, vel. Og naturligvis er englændere både afskyelige og ulækre. Men når det så er sagt, og man har glemt alt om ketchup på kameralinsen og at franskmænd ikke.

Brugere

20/07-09

18/02-05Jeanne d'Arc
Én flot storfilm, som dækker fint over den virkelige historie!

18/01-05En svær én at filmatisere
"Dreyer kan. Luc Besson kan ikke...!"
Så kontant var Bogarts Ole Michelsen, da han anmeldte den franske instruktør Luc Bessons mest ambitiøse filmprojekt til dato, som han kun gav to Bogarthatte. Michelsen har ret i dén forstand, at denne film blegner i snartsagt enhver kunstnerisk henseende, når den sammenlignes med det dansk-franske mesterværk fra 1927.
Dertil kommer, at der tales ENGELSK og ikke FRANSK(!) Dét kunne forsvares af hensyn til det engelsksprogede marked for snartsagt enhver anden storbudgets-ramasjang-film... Bare ikke for en så vigtig del af fransk national-mytologi som historien om Jeanne fra Domrémy i Orléans.

Havde denne film været en ren røverhistorie (det er den dog i høj grad alligevel, fordi det eneste historiske kendskab til Jeanne stammer fra selve kætterpro...

14/12-04god film
Anonym
Syntes denne film er god. Miniserien er lidt langtrukken til sidst, men det forhindrer mig ikke i at se den igen. Ligeledes syntes jeg også at filmen er original i forhold til de fleste andre film nu om dage.

29/11-04Bundskraber
Anonym
Hvem vil give Milla Jovovich en rolle på et provinsteater efter denne film? Ganske få. Filmen er så ringe, at jeg adskillige gange prøvede at forsikre mig om, at det IKKE er Luc Besson der havde instrueret filmen. Men det har han.

Frankrig har Jeanne d'Arc som et nationalsymbol, men det hjælper næppe symbolet som sådan, at man hele filmen igennem har lyst til at råbe 'så hold dog kæft, hysteriske kælling', selv som jeg, der er kvindesagsforkæmper!

Der er simpelthen intet positivt sige om denne film, der fremstår som en tv-produktion. Jeg er stor fan af Luc Besson og begriber ikke hvordan alle hans evner ikke vises et sted i denne film.

Filmen er skæmmet af elendigt skuespil, sammenhæng mellem lyd og billede, sammenhæng i det hele taget, men INTET slår Millas rædsomme præstatio...

24/08-04Middelgod...
Anonym
Hej!

Jeg har set den i både bio og på vhs. ca. 25 gange.

The Messenger er en middelgod film synes jeg. Jeg kan kun give Thomas Nielsen ret i at den måde Milla spiller på, men La hire, Álencon og Gilles de' Rais spiller godt. Den er meget langtrukken på nogle punkter, men miniserien er IKKE bedre! Den er lavet på et lav-budget og det er tydeligt at se. Der er ikke ligeså meget kamp i og serien er meget langtrukken. I the messenger er der meget kamp og det er lige til at grine af når englænderne får hovederne flået af...

Soundtracket er godt, især O Fortuna scorer hos mig... (til dem der er i tvivl så er det den der spilles når hun brælnder tilsidst)

03/05-04nødvendig?
Anonym
Den mærkværdige Luc Besson filmatiserer her hans fortolkning af en formodet del af Frankrigs historie. Var Jeanne D’Arc en budbringer fra Gud eller en sindsforstyrret og krigsgal pige? Filmen giver ikke et endegyldigt svar, og der henter den sine pluspoint. For de ikke-troende ser pigen syner hele filmen igennem, højst sandsynlig psykisk syg efter traumatiske oplevelser i barndommen. For de troende (mig indbefattet) er der en smart morale om hvor meget lort der egentlig bliver udført i Guds navn imod hans vilje. Jeanne ser de tegn, som skal hjælpe hende til at overbevise, sig selv og andre, om en sejr til Frankrig. Var det Guds mening, at franskmændene brutalt skulle myrde englænderne? Nej. Men vi finder alle tro på et eller andet som skal lede os til sejr, eller nu til dags, bare for at...

02/09-03pladder film
Anonym
Denne tegenserie agtige filmatisering af Jeanne D'Arc vandt over et konkurrende projekt i sin tid, som var meget mere realistisk. Synd at denne vandt.

Luc Besson's dårligste arbejde som instruktør efter min mening.

01/09-03Sej Milla Jovovich!!
Anonym
Hun bærer hele filmen med blændende godt skuespil, selv om filmen i sig selv dog også er god og har et overbevisende perspektiv.

28/07-03jada
Anonym
Jeg elsker historie og historiske film. Synes den var flot lavet og i tråd med myten.
Flere historiske film - tak!!




Fakta

Medvirkende
Jeanne d'Arc Milla Jovovich
The Conscience Dustin Hoffman
Charles VII Faye Dunaway
Dunois Tchéky Karyo
Hertugen af Alençon Pascal Greggory
Gilles de Rais Vincent Cassel
La Hire Richard Ridings
Aulon Desmond Harrington
Cauchon Timothy West
Comrade Rab Affleck
Bag kameraet
Instruktion Luc Besson
Produktion Patrice Ledoux
Manuskript Luc Besson
Fotografi Thierry Arbogast
Klip Sylvie Landra
Scenografi Hugues Tissandier
Musik Eric Serra
Genrer og relationer
Genre Drama, Krigsfilm
Undergenre Ridderfilm
Nøgleord Frankrig, Middelalder
Premieredatoer
Biograf 28.01.2000
Dvd 30.08.2000
Øvrige oplysninger
Land Frankrig
Produktionsår 1999
Spilletid 157 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 65.102
Selskab Gaumont, Leeloo Productions
Biodistributør Nordisk Film

Se også...