Nattens skygger (Bringing Out The Dead)

Tilværelsen som redder i New Yorks ambulancetjeneste tærer så hårdt på Frank Pierce, at det nærmere er ham selv, som har brug for mental førstehjælp. Han lever af kaffe, sprut og junkfood og begynder at hallucinere om de menneskeliv, han ikke lykkedes at redde. Da han møder Mary, kommer han endnu tættere på afgrundens rand. Men hun viser sig alligevel at blive hans redning. © Scope

Produktionsår 1999
Genre Drama
Instruktør Martin Scorsese
Medvirkende Nicolas Cage, Patricia Arquette, Ving Rhames, John Goodman
Spilletid 119 min.
Biopremiere 31.03.2000
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Ving Rhames

Irving Rhames har trådt sine barnesko på Harlems rå gader. Han lod sig dog aldrig lokke af gadens fristelser, men brugte i stedet sine kræfter i skolen, hvor han i en ung alder blev involveret i drama. Som gangsteren Marcellus Wallace i 'Pulp Fiction' (1994) var han ualmindelig tæt på at få røven på komedie, men blev reddet af Butch i skikkelse a...

Anmeldere

Scope
Se, det er film

"Nattens Skygger" er en sanseligt nærgående og stor filmisk oplevelse skabt af en filmkunstner på toppen af sin ydeevne. Og det siger ikke så lidt, når hans navn er Martin Scorsese

Med "Nattens Skygger" genopliver Martin Scorsese New Yorks urbane inferno fra 70'ernes "Taxi Driver". Hell's Kitchen er uforandret. Pusherne har stadig held i sprøjten. Gadebanderne pisser igen deres territorier af med blod. Og fortovene befolkes endnu engang af "whores, skunk pussies, buggers, queens, fairies, dopers, and junkies".

Optikken er altså den samme ved første øjekast, men hvor "Taxi Driver" var en vred ung mands uforsonlige skildring af New York som helvedes forgård, da er "Nattens Skygger" et mildere og mere eftertænksomt storbyportæt fortalt af en moden filmskaber.

Mand på randen af nervøst sammenbrud
I "Taxi Driver" placerede Scorsese os på bagsædet hos taxachaufføren Travis Bickle. Herfra gik turen, først rundt i byens betændte underverden og senere ind i sindet på en psykopatisk helvedesengel. En kaotisk rundtur, der endte i et voldeligt rengøringstogt gennem byens kriminelle miljø. "Nattens Skygger" udspiller sig 20 år senere, og igen slår vi følge med dødens sendebud, men nu af den mere fredelige og forsonlige slags. Han hedder Frank Pierce og er en disillusioneret ambulancelæge, der hjemsøges af de menneskeliv, han ikke lykkes at redde fra døden. Han er en mand på randen af nervøst sammenbrud - og spilles uafrysteligt nærværende af Nicolas Cage i sin bedste rolle siden "Leaving Las Vegas".

Vidne til døden
Vi følger Frank Pierce på arbejde i tre nætter og to dage. Han hverken spiser eller sover. Holder sig gående på sprut, smøger og piller. Frank skelner ikke længere mellem arbejde og privatliv. At hjælpe andre er for ham en hjælp til selvhjælp. Han er imidlertid havnet i en stime af redningsaktioner, hvor patienterne kun dør mellem hænderne på ham. Han vil så gerne tilgive sig selv for denne utilstrækkelighed, og for at han ikke ejer guddommelige evner. Frank erkender derfor opgivende: "After a while, I grew to understand that my life was less about saving lives than about bearing witness. I was a grief mop. It was enough that I simply showed up".

Ligegyldighedens psykose
Franks mentale deroute tiltager stærkt i takt med den ene mislykkede redningsaktion efter den anden, godt hjulpet på vej af en række bizarre oplevelser med sine tre skiftende kolleger Larry, Marcus og Major Wolls. Alle tre er ligeså hårdt ramt af dødens nærvær som Frank, men de har lært sig selv at tackle den med hver deres form for ligegyldighed. En følelsesmæssig afstumpethed, der udarter sig i andre, men ligeså skræmmende psykoser. John Goodman, som Larry, tænker kun på mad. Ving Rhames, som Marcus, agerer Jesu forlængede arm. Og Tom Sizemore, som Major Wolls, udlever sin indre krigshelt.

Filmen omsluttes ganske vist af en klaustrofobisk stemning af sorg, død og dommedag. Men sekvenserne med Cage og Co. udstyres heldigvis med en befriende sort humor og intens dialog, knivskarpt skrevet af Paul Schrader og energisk leveret af fire storspillere i topform. Det hele virker så absurd, at man ikke ved, om man skal græde eller le. Men sjovt er det i hvert fald.

Audiovisuelt sansebombardement
Faktisk er "Nattens Skygger" uden egentlig plot. Ingen begyndelse, intet midterstykke og uden en rigtig slutning. Den er nemlig åben og fuld af dobbelthed. Hvilket nøjagtigt afspejler reddernes nattevagter som et arbejde uden mål. Det er en evig karruseltur rundt i helvedes forgård. Scorsese ruller derfor hele sit arsenal af filmiske våben ud. Vi sansebombarderes af et adrenalinpumpende audiovisuelt overdrive, som suger os gradvist ind i filmens surreelle univers. Se, det er filmkunst, når den er allerbedst.

Brugere

08/10-08"I Thought I Was God"
Efter den lange ørkenvandring der var Kundun er Scorsese tilbage på New Yorks gader, men gangsterhabitten er skiftet ud med en livredder uniformen når Nicolas Cage folder sig ud som den desillusionerede ambulanceredder Frank Pierce. Han har nemlig ikke reddet nogen i over et år siden han mistede en ung gravid pige. Som han selv siger i en af filmens bedste replikker: I thought I was God when I started, but then I slowly began to realize this... I'm a grief mop"

Igennem tre nætter med tre forskellige kolleger følger man Pierces redningsarbejde på nærmeste hold, som desværre alt for ofte ender med endnu et dødsfald. I forbindelse med et hjerteanfald møder Pierce en ung pige, som efterhånden bliver hans livline til virkeligheden, mens dennes mure langsomt ramler ned om ørene på ham.

F...

29/01-05PG
Du har det sgu hårdt.

29/01-05PG
Anonym
Jeg kræver ikke at blive forstået. Det må i bund og grund være folks egen sag.

28/01-05Faust
Meget sjovt du nævner det. Jeg havde en diskussion på imdb om Kill Bill med en amerikansk pige, som netop spurgte mig hvad moralen bag en fartbøde så var. Det var ikke gået op for hende.

Nej, man laver kun lovgivning af moralske grunde.

Jeg påberåber mig så Human League:

My life
I'm a fool for you
You who take no advice
You who think evil doesn't exist
Just because you deny it is true

You're lucky i care
For fools like you
You're lucky i'm there
To stop people doing the things
That you know they are dying to do

You know i am no stranger
I know rules are a bore
But just to keep you from danger
I am the law

A dog must bark
So evil calls
Both in the wild and
Within these walls

You know i am no stranger
I know rules are a bore
But just to keep you from da...

27/01-05sandt nok..
Mit indlæg har ikke den store relevans i forhold "nattens skygger", men synes nu stadig det er fedt nok, når en diskussion kan udspringe fra en film og køre lidt ud af tangenten..
Kunne være cool, hvis der var et forum til den slags på Scope?

27/01-05sandmand
Ja, rigtig spændende diskussion… Sjovt nok har jeg personligt aldrig opfattet loven som et begreb med større etisk/moralsk værdi. Faktisk er jeg nærmere tilbøjelig til at give Thomas Hobbes ret, når han beskriver loven som en kontrakt - eller en “samfundspagt “.

Dvs. loven som en nødvendighed for individets (og i sidste instans, samfundets) opretholdelse, men ikke en manifestation af moralske overvejelser. Vi kan hurtigt blive enige om, at der er moralske overvejelser inkorporeret i nutidens lov, men snakker vi om selve lovens oprindelse, mener jeg personligt ikke, at moral har været en afgørende faktor.

Tværtimod nærmere en erkendelse af, at loven simpelthen er et logisk resultat af menneskets ønske om selvopretholdelse. Hvad ville der ske i et samfund uden love eller statsmagt? D...

27/01-05PG
Jeg ser snarere sagen sådan, at loven er bygget på moralbegreber. Dvs. moralen kom før loven. Og når drab er forbudt er det fordi det er moralsk forkasteligt.

Og loven siger at drab er forbudt. Derimod giver loven en mildere behandling til folk, der begår medlidenhedsdrab (også af moralske grunde), men vi er jo netop enige om at det ikke er det Cage gør, dvs. vi er tilbage til at det er rent drab, og dermed moralsk og juridisk forkasteligt.

Interessant diskussion.

26/01-05PG
"Men man må aldrig fravriste et menneske, at handle ud fra bedste overbevisning. (Selvom det er forkert)."

Interessant synspunkt.

Man kan altså ikke gøre sig til dommer over den enkeltes handling selvom den er i strid med både moral og lov, blot han handler ud fra bedste egen overbevisning.

Det vil vel sige, at hvis vi har en modstrid mellem samfundets moral og den enkeltes moral, må vi også acceptere at den enkeltes moral skal have forrang.

Er det korrekt forstået ?

26/01-05PG
Jeg synes der er stor forskel på at erkende at man ikke skal redde alle mennesker (hvad jeg er enig i) og så selv direkte at stå for et drab.

Men jeg er da glad for at du synes han handler forkert. Og jeg synes bestemt ikke det er op til ham selv at afgøre. I så fald ville mange umoralske og ulovlige handlinger jo kunne forsvares med, at personen selv synes det var ok at gøre sådan.

26/01-05men ...
du er ikke imod et løse-et-problem-drab ? Er det sådan det skal forstås ???




Fakta

Medvirkende
Frank Pierce Nicolas Cage
Mary Burke Patricia Arquette
Marcus Ving Rhames
Larry John Goodman
Tom Walls Tom Sizemore
Noel Marc Anthony
Cy Coates Cliff Curtis
Dr. Hazmat Nestor Serrano
Constance Mary Beth Hurt
Crupp Aida Turturro
Bag kameraet
Instruktion Martin Scorsese
Produktion Barbara De Fina, Scott Rudin
Manuskript Paul Schrader
Fotografi Robert Richardson
Klip Thelma Schoonmaker
Scenografi Dante Ferretti
Musik Elmer Bernstein
Genrer og relationer
Genre Drama
Undergenre Sort komedie
Nøgleord New York
Premieredatoer
Biograf 31.03.2000
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1999
Spilletid 119 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 4.545
Selskab Paramount Pictures, Touchstone Pictures
Biodistributør Buena Vista

Se også...