Inglourious Basterds

Nazisterne slagtede Shosannas familie. Nu står hun i centrum for en storstilet hævnaktion. Takket være en glamourøs filmstjerne, der har bånd til modstandsbevægelsen, er premieren på tyskernes seneste nationalromantiske bjergfilm henlagt til Shosannas biograf i Paris. På gæstelisten står såvel Hitler som hendes banemand, den belevne major Landa, samt en jødisk bataljon af barske skalpejægere, Inglourious Basterds. © Scope

Produktionsår 2009
Genre Action, Drama, Krigsfilm
Instruktør Quentin Tarantino
Medvirkende Brad Pitt, Mélanie Laurent, Christoph Waltz, Eli Roth
Spilletid 153 min.
Biopremiere 28.08.2009
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

I tv

  • 24.10.2017
    3+ kl. 21:00

Quentin Tarantino

(INSTRUKTØR)
Quentin Jerome Tarantino er nørden, der kom ind og blev cool, prototypen på en ny generation af film-geek instruktører, der måske ikke er belastede med imponerende eksamensbeviser, men som i stedet kender filmhistorien forfra og bagfra og har set alt fra Kurosawa til Mario Bava. Med 'Pulp Fiction' (1994) gik han fra at være kult til celebrit...

Anmeldere

Politiken
"Ikke desto mindre må man nyde Tarantinos fandenivoldske fantasi om en postmoderne, posthistorisk retfærdighed."

Berlingske Tidende
"Voldscenerne er 24 karats men man savner de stramme kompositioner og de famøse lommefilosofier og populærkulturelle iagttagelser, der før har hævet mesterinstruktørens pulp-univers til kunst."

Jyllands-Posten
"Fra først til sidst er man godt underholdt, spændt fast i spændingens skruestik og sært modstræbende fascineret af det filmiske dampbarn, som Tarantino er. Men der er unægteligt noget tinge-linge-later over den. Som at lege med tinsoldater."

Information
"Trods et plot med mange følelsesmæssige dramaer er Inglourious Basterds ikke en film, der bevæger hjertet - dens kvaliteter ligger i at være visuelt veloplagt, provokerende og underholdende."

Ekstra Bladet
"...har bestemt sine gyldne stunder, men man kan alligevel ikke lade være med at tage sig i at sidde og ønske, at den 46-årige instruktør ville bruge sit store talent på noget mere substantielt..."

B.T.
"...en fornøjelse hele vejen og med lethed Tarantinos bedste siden den ikoniserede 'Pulp Fiction'."

Cinemazone
"Den savner tyngden fra Tarantinos allerbedste værker, men er derudover en tour de force udi veloplagt dialog og velafmålt tempoopbygning. "Say 'auf Widersehen' to your Nazi balls!" Og skynd dig så ind og se den bedste krigsfilmspastiche siden Dr. Strangelove."

Brugere

03/10-11 14

30/07-10Mellemstor skuffelse
Eller det er så meget sagt. Jeg var meget meget skuffet. Jeg havde hørt mange gode ting om 'The Basterds' og jeg glædede mig til at sidde i et voldsorgie med læderstøvler og uniformer flyvende omkring mig. Og det fik jeg. Men de lange dialoger var kvælende og det mindede for meget om en drama scene ala Danielle Steel, og det var så uanmindelig kedeligt. Og misforstå mig ikke, jeg nyder en god og fed dialog, om enden skal den være intelligent og have betydning for filmens historie eller også skal den være som et tilfældigt sidestykke af karakterernes sind. Her fik jeg en alen lang dialog som jeg sagtens kunne have været foruden. Og hele ideen med at en større del af protagonisterne har jeg aldrig helt forstået. Og her dør de på en ikkeværdig måde, hvor det hele mest virker som en hovsaløs...

25/09-09Tarantino Vinder Krigen 57
Spoilers

En film om forholdet mellem fiktion og virkelighed. Virkeligheden filmatiseres og bagefter gentages den nærmest i virkeligheden - i en film.

Det er forholdet mellem maske og ansigt, der spilles på. Ingen er hvad de giver udtryk for. Det er en slags virkelighedens identitetsleg. Og figuren fra legen, King Kong, ender med at blive virkelighed. Nazisten prøver at tage en sidste maske på, men Pitts foreviger hans sande ansigt. Som hos de skalperede nazister. Her kan ikke snydes længere.

Det er Romeo og Julie. Den forbudte kærlighed på tværs af nazisme og jødedom - en dødbringende kærlighed. Og så alligevel hævnen fra graven, posthumt: Virkeligheden slutter, men filmen tager over og skaber en ny virkelighed - nazispidsernes død med deres egen metode: Filmbrænding - som ren f...

20/09-09For meget Tarantino, for lidt Pitt
At sige en sætning som "For meget Tarantino" kan føles surrealistisk. Men Inglourious Basterds indeholder min yndlings skuespiller, og yndlings instruktør, så mine forventninger var naturligvis høje da jeg betalte 90kr for en billet til den film som jeg havde forventet ville ændre min tankegang, bare en lille smule - som de andre tarantino film alle har gjort - men det var på en måde jeg ikke forventede.

Det var fantastisk skuespil der mødte mig de ca 2,5 timer, det virkede dog alligevel som en kort film mere end en tarantino film.

Tarantino har vist været den der har nydt den her film mest, eftersom jeg fik indtrykket af at 10% af filmen var instruktørens underbevidsthed, og 90% Tarantino aktivitet, det er dog ikke nok i min bog til at få en plads på Tarantino-skalaen
5/10

20/09-09Typisk

01/09-09Inglorious Tarantino
Quentin Tarantino tackler vanen tro en ny subgenre med krigsfilm-pastichen "Inglourious Basterds", der i to handlingsspor skildrer jødisk hævn over nazister under 2. Verdenskrig. 'Basterderne' er en gruppe brutale jødisk-amerikanske soldater, der skaber terror bag fjendens linjer i det besatte Frankrig, og som får nys om en filmpremiere, hvor hele nazitoppen deltager. Men den premiere er også målet for en ung fransk jødinde, der vil hævne sin dræbte familie.

Filmens titel har Tarantino lånt fra en italiensk krigsfilm fra 70'erne, som også handlede om en gruppe amerikanske soldater, der opererede bag fjendens linjer, men derudover intet har at gøre med denne film. Til gengæld markerer referencen, at "Inglourious Basterds" i høj grad er en hyldest til 30-40 år gamle italienske krigsfil...

30/08-09Årets film 1
Fantastisk film. Elsker hvordan Tarantino fylder scenerne med lang dialog der så helt pludeselig eksploderer i et orgie a volds scener. De lange dialoger er ikke bare udfyldning som I Death Proof (der absolut ingen mening havde), her fortæller de så meget om karaktererne og til dels om hvad der er i vente, det er så godt skruget sammen at man sidder og knuger mave for man ved at helt pludselig får man det hele smidt i hovedet. Her kan især filmens åbning og scenen i café'en nævnes. Billedere er brutale og humoren er der heller ikke lagt skjul på. Der er mange Sergio Leone henvisninger og musikken som altid i Tarantinos film er fuldkommen, det er en fryd at se.

Stort bifald til Tarantino for at havde indspillet filmen på karaterernes orginale sprog, elsker hvordan engelsk, tysk og fra...

30/08-09Filmnørden anmelder Inglourious Basterds 4
Jeg elsker Quentin Tarantino. Jeg mener, jeg ELSKER Quentin Tarantino. Jeg ELSKER samtlige film han har lavet. Hver eneste gang jeg har sat mig i biografen, har mit hoved bogstaveligt talt været ved at eksplodere af forventning - et fysiologisk stunt, som Tarantino selv sikkert ville ha' elsket at se eller vise. Ikke en eneste af hans film har skuffet mig. Hver og en har de en særlig plads i mit film-bibliotek og de får sjældent lov at stå og samle støv. Jeg ELSKER Quentin Tarantino... men jeg HADER Inglourious Basterds!

På nuværende tidspunkt ved I godt hvad denne film lover: En røvsparkende omgang action, der følger en gruppe sygeligt blodtørstige allierede soldater af jødisk afstamning, der hver især får til opgave at torturere, smadre og skalpere 200 nazister hver. Så er der også ...

27/08-09Quentin Tarantinos forunderlige væsen
Om Quentin Tarantino er et geni er sandsynligvis et af de mest fortærskede spørgsmål i nyere tids filmhistorie - og med mandens nyeste film, ’Inglourious Basterds’, er spørgsmålet endnu en gang umådelig svært at vige uden om.

Ved første øjenkast, ved mødet med filmens første omtrent 10 minutter lange åbningsscene, er der dog ingen tvivl. Tarantino er et geni - oven i købet et enestående og fuldblodigt et af slagsen. Hans måde at arrangere scenen hvor jødebødlen Hans Landa besøger en familie med jødiske flygtninge gemt under gulvbrædderne, hans måde at gøre scenen elegant, dirrende intens og fuldkommen forførende, er uforglemmelig. Den enkelte scenes opfindsomme og intense kraft vækker i suveræn grad minder om, hvad Tarantino gennem retorikkens kunst og de involveredes dybe, alvorlige ...

11/02-09Trailer 6
hvornår kommer traileren?


Fakta

Medvirkende
Lt. Aldo Raine Brad Pitt
Shosanna Dreyfus Mélanie Laurent
Major Hans Landa Christoph Waltz
Sgt. Donnie Donowitz Eli Roth
Archie Hicox Michael Fassbender
Bridget von Hammersmark Diane Kruger
Frederick Zoller Daniel Brühl
Hugo Stiglitz Til Schweiger
Ed Fenech Mike Myers
Fortæller Samuel L. Jackson
Bag kameraet
Instruktion Quentin Tarantino
Produktion Bob Weinstein, Harvey Weinstein, Lawrence Bender, Quentin Tarantino
Manuskript Quentin Tarantino
Fotografi Robert Richardson
Klip Sally Menke
Scenografi David Wasco
Genrer og relationer
Genre Action, Drama, Krigsfilm
Nøgleord Anden verdenskrig, Modstandsbevægelse
Premieredatoer
Biograf 28.08.2009
Dvd 06.12.2009
Tv-aktuel 24.10.2017
3+ kl. 21:00
Øvrige oplysninger
Land Tyskland, USA
Sprog Engelsk
Produktionsår 2009
Spilletid 153 min.
Link Officielt website
Dansk website
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 139.979
Selskab Lawrence Bender Productions
Biodistributør United International Pictures
Priser Cannes 2009, Bedste mandlige hovedrolle
Oscar 2010, Bedste mandlige birolle
Golden Globes 2010, Bedste mandlige birolle

Se også...