Let's get lost

Firkløveret Mogens, Julie, Steffen og Thomas er fra Nørrebro og alle omkring de tredive. Livet går på komisk vis med kæreste (-sorger), fodbold og tv - og mon ikke det er noget, de fleste kan relatere til? © Scope

Produktionsår 1997
Genre Drama, Komedie
Instruktør Jonas Elmer
Medvirkende Sidse Babett Knudsen, Bjarne Henriksen, Nicolaj Kopernikus, Troels Lyby
Spilletid 96 min.
Biopremiere 19.09.1997
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Sidse Babett Knudsen

Sidse Babett Knudsen slog igennem som filmskuespiller i Jonas Elmers improvisationskomedie 'Let's Get Lost' (1997) og blev verdensstjerne i Danmark med Susanne Biers giganthit 'Den Eneste Ene' (1999). I mellem kunne man glæde sig over hende i en lille birolle som tankpasseren Julie i Wikke og Rasmussens løjerlige Shakespeare-opkog 'Motello' (199...

Anmeldere

Scope
Udramatiske finurligheder

Jonas Elmers debutfilm "Let's Get Lost" kan meget vel gå hen og blive et hovedværk indenfor det, man kunne kalde caféfilm.

Vi følger et firkløver fra Nørrebro, der alle er omkring de tredive og alle har små hverdagsproblemer at slås med. Der er den trivelige Mogens, som bruger det meste af sin tid på sofaen foran fjernsynet. Han bor til leje hos Julie, der netop er blevet droppet af kæresten René og det har hun mildt sagt svært ved at acceptere. Desuden møder vi Mogens to fodboldkumpaner; den fanatiske Michael Laudruptilhænger Steffen, der konstant er i pengeforlegenhed, og den spirende kriminalforfatter Thomas, som hverken har held med at få hul på romanen "Manden fra Athen" eller med at få kontakt til drømmepigen, der bor i lejligheden over for Mogens. I et afdæmpet og udramatisk tempo leveres de små separate historier, hvor Julies uforløste forhold til den ualmindeligt bøvede fotograf René er den, der levnes flest meter film. Fodboldfyrenes meritter er mere håndgribelige og drejer sig enten om at skaffe penge til den forestående landskamp eller om at få intim kontakt med drømmepigen overfor.

En morsom dansk komedie!
Med lige dele underfundig humor og uimodståelig charme lykkes det flere steder for Jonas Elmer at give et meget morsomt og tidstypisk generationsportræt. Den bevidst underspillede humor, der gennemstrømmer filmen fungerer langt hen ad vejen og leveres med en stram og kontrolleret hånd. Det er desuden en forbløffende velcastet film, hvor især Sidse Babett Knudsens Julie er indbegrebet af den frustrerede cafépige. Der er dog steder hvor historien halter, så som sidehistorien om forfatterspiren Thomas, der både er kedeligt fortalt og desuden virker noget påklistret. Julies endelige opgør med kæresten René (spillet af Martin Kongstad) virker i øvrigt underligt abrupt, mest fordi historien her for første og eneste gang forlanger, at man tager den alvorligt. Men det er ret beset småtterier, der fortoner sig i indtrykket af en velfortalt komedie, som måske ikke er noget mesterværk, men afgjort er en af de bedre danske film i en rum tid. Oven på anstrengte og umorsomme lidelser som "Stjerner uden hjerner" og "Skat, det er din tur", puster denne lille film liv i forhåbningerne om, at der faktisk er noget at grine ad i dansk film.

Caféfilm
Der er ingen tvivl om at filmen vil blive nævnt og diskuteret over mangt et cafébord i den kommende tid. Den appellerer mere end måske godt er til det intellektuelle café publikum, og man kunne frygte, at det i sidste ende ville skæmme ens oplevelse. Med sin sort/hvide stil og en historie, der er mere beskrivende end handlende, skriger den nærmest efter at blive skyllet ned med en varm cappucino. Men selv den lidt vel poppede titel er man villig til at se igennem fingre med, når det hele leveres med en charme og en varme, som det her er tilfældet.

Brugere

16/08-12Dansk Filmperle
Enten vil man synes, at Lets get lost er kedelig, eller også at den er rigtig, rigtig god. Jeg hører til den sidste gruppe.

12/12-11Secret Beyond The Door
SPOILERS

Man kan sikkert længe diskutere, hvor det moderne, post-80er-Trierske film-Danmark, der er nået så langt i dag, egentlig tog sin spæde begyndelse. Var det Bornedals Nattevagten, Oplevs Portland eller Vinterbergs De Største Helte? Ser man på skuespillerne, historien, det mere kunstneriske snit, de fine film, Mogens Rukows uvurderlige betydning og inspirationen fra fransk nybølgefilm og amerikansk film noir, kunne man med nogen ret hævde, at begyndelsen er lige her i Jonas Elmers sublime spillefilmdebut Let's Get Lost. Filmen er en både kras og forfinet, på én gang realistisk og drømmende Romeo-&-Julie-uden-Romeo-med-René dramakomedie om usikre storbyskæbner og kærlighed i cafelivets tid. Den giver debut til Sidse, Lyby og Kopernikus, mens Bjarne Henriksen stiver sin status af ...

05/01-05Café film - mon ikke
Da hr. Elmer selv bor på Nørrebrogade, i samme opgang som den videobutik jeg arbejde i, da filmen kom ud, så kender han alt til café livet på Nørrebro. Det virkede derfor meget tydeligt på mig dengang jeg så den, som om han havde lavet den for netop dette publikum.

De folk som blev ved med at rende en på dørene, for at høre om filmen var hjemme, var da også de typiske café gængere på Nørrebro.
Mange af dem unge jyder, som havde valgt at slå sig ned i centrum af Nørrebro, så de kunne komme så tæt som muligt på byens puls.

Mange af disse var meget fortørnede over, at vi kun havde en kopi af filmen, og da jeg spurgte dem hvorfor, når de ikke vidste, om den var god, svarede de, at det vidste de bare den var. Det havde deres café venner nemlig lige siddet og fortalt dem.

Derfor syn...

05/01-05Sandman
Jeg tænkte nok, at du ville kommentere mit indlæg (LOL).

Jeg hentyder ikke så meget til filmens tema og hvad man kan få ud af det. Jeg synes skuespillet og handlingen er meget amatøragtig og med hensyn til at gennemskue filmen for hvad den er, så mener jeg, at den netop er møntet på de café gængere som jeg omtalte og derfor virker den ikke på mig.

Du tager den romantiske side af filmen til dig og smerten over at blive forladt. Jeg når slet ikke at føle noget for Sidse Babett Knudsens karakter, da hun ikke siger mig noget. Især fordi jeg synes, at hun virker utroværdig. Måske pga skuespillet.

Håber jeg har uddybet det lidt mere. Du har fået noget ud af filmen, som jeg aldrig ville kunne, da rammerne omkring filmen ødelægger det for mig. For mig virker Babett Knudsens sorg over at...

05/01-05Peter
Tak for anbefalingen. Jeg har været der. Har også været på "Supergeil", selv om den jo ikke ligger på Nørrebros mekka for caféer, Sankt Hans torv. Har været på de fleste caféer på Nørrebro og synes da også, at flere af dem er hyggelige nok.

Min bemærkning gik nu mere på, at jeg aldrig har brudt mig om den typiske selvfede cafégænger, som tror han/hun er så dyb og intellektuel. Hvilket mange af disse Nørrebroske caféer oser af. Det er jo nærmest en levestil.

Dengang jeg boede på Nørrebro, var Bananrepublikken det helt store og der kommer hele tiden nye hyggelige caféer til.

Jeg kan bare ikke klare, når f.eks. steder som området omkring Istedgade bliver lavet om til et café miljø, hvor folk udenfor København kommer og slår sig ned og køber lejlighed. Så kan de sidde og prale overf...

20/04-04Sandman
Anonym
Griner. Det har lige så stille spredt sig til Østerbro og Vesterbro i de sidste 10 år.

20/04-04Forceoffive
Anonym
Det du beskriver der, passer ellers lige på mit billede af Østerbro.

20/04-04"Fedt at blive forladt"
Anonym
Forceoffive,

Du anklager en film om tab af kærlighed for at være (selv)fed.

Men du har faktisk mere ret end du aner. Det kan sagtens vendes til noget positivt at blive forladt, især hvis man kan opnå en større erkendelse af virkeligheden.

Nu er Sidses karakter jo filmens hovedperson, og du må vel tage handlingen for hvad den er, nemlig hendes historie. Resten er bare rammerne eller miljøgrundlaget for filmen.

Hvis ikke du synes Elmers billeder fra Parken til sidst siger dig noget, skal jeg ikke blande mig i det, men meningen med billederne har jeg beskrevet længere ned i et tidligere indlæg.

Du skriver at filmen kan gennemskues. Det må betyde, at du anklager den for at forstille sig og give udtryk for at være noget den ikke er. Men den er jo netop helt ærlig. Det er en fil...

16/09-03Elise, 15 år
Anonym
Når du bliver lidt ældre end 15 år, vil du nok erfare, at kunsten og kunstneren er to helt forskellige ting.

Der skulle jo gerne stadig være nogen, der vil score dig, når du bliver 35 år.

15/09-03Poesi & poesi...
Anonym
Jeg husker filmen som meget lidt poetisk. Først og fremmest er sproget i filmen jævn arbejderklasse, der afspejler Elmers egen opvækst på et skiddent værtshus i Sydhavn. Hende den frække pige i filmen bander og svovler som en havnearbejder. Filmens øvrige medvirkende lyder som en flok Brøndby-bøller på bajere og speed. Og tænk at udlede et tyveri af Michael Laudrups støvler som et guddommeligt element. Det er BLASFEMI! at hr. Elmer kobler dette portræt af en flok tabere sammen med den pæne og altid korrekte Michael Laudrup. Det må være et udslag af misundelse fra Elmers side over at han ikke blev udtaget til B 1903s 1. hold. En evnesvag film, der fortjener ligeså mange stjerner, som der er i røven på en murerarbejdsmand: 1! Og det er for de billetter, jeg fik gratis! af en skidefuld Mart...




Fakta

Medvirkende
Julie Sidse Babett Knudsen
Mogens Bjarne Henriksen
Steffen Nicolaj Kopernikus
Thomas Troels Lyby
Lille John Jesper Asholt
René Martin Kongstad
Charlotte Mette Agnete Horn
Vanja Tine Bernhard Nielsen
Signe Cecilie Brask
Fru Rothstein Vera Gebuhr
Bag kameraet
Instruktion Jonas Elmer
Produktion Mogens Dester, Ingrid Kofoed
Manuskript Jonas Elmer
Fotografi Bo Tengberg
Klip Mette Zeruneith
Scenografi Annette Nymark
Musik Nikolaj Egelund, Poul Kristian
Genrer og relationer
Genre Drama, Komedie
Premieredatoer
Biograf 19.09.1997
Dvd 17.01.2012
Øvrige oplysninger
Land Danmark
Produktionsår 1997
Spilletid 96 min.
Censur Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år
Selskab Per Holst Filmproduktion
Biodistributør Nordisk Film
Dvd-distributør Nordisk Film
Priser Bodil 1998, Bedste danske film
Bodil 1998, Bedste kvindelige hovedrolle
Robert 1998, Årets kvindelige hovedrolle

Se også...