Dødbringende kontakt (Hideaway)

Psykologisk thriller om kampen mellem det gode og det onde. Hatch Harrison (Jeff Goldblum) lider druknedøden, men blir' til stor glæde for sin familie genoplivet. Da han vender tilbage fra det hinsides, er han bare ikke længere den samme. Han har fået psykisk forbindelse med en sindsyg morder, som nedlægger det ene offer efter det andet. Næst i rækken er Hatch's familie. © Scope

Produktionsår 1995
Genre Gyser, Thriller
Instruktør Brett Leonard
Medvirkende Jeff Goldblum, Christine Lahti, Alicia Silverstone, Jeremy Sisto
Spilletid 106 min.
Biopremiere 14.07.1995
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Anmeldere

Scope
Gem den væk!

"Hideaway" er en rodet og larmende misforståelse.

Toptunet amerikansk underholdning på stort budget, krydret med action, gys, computergrafik, special effects og et imponerende lydspor.

Det var præcis dét, jeg var indstillet på denne onsdag morgen, og dét, den metafysiske thriller "Hideaway" gerne vil være. Og så lige lidt mere - den vil nemlig også gerne sige noget om familien, om generationernes sammenstød, og om hvad der sker, når man dør. Desværre lykkes ingen af delene, og ligesom filmen var jeg gået galt i byen.

"Hideaway" har Jeff Goldblum i hovedrollen som familiefaderen Hatch, der efter sin første datters død har svært ved at acceptere den anden datters begyndende frigørelsesproces. Hun spilles af Alicia Silverstone (som har været effektivt blikfang i en flok musikvideoer af rockgruppen Aerosmith), og hun vil gerne til koncerter og på diskotek med veninderne, hvilket Hatch ikke rigtig bryder sig om.

Familien udsættes for en trafikulykke, hvor Hatch dør. Det lykkes imidlertid lægerne at genoplive ham, men efter dødsoplevelsen får han syner om nogle bestialske kvindemord. Det får fatale følger for familiens sammenhold - er Hatch sindssyg, er synerne virkelige - eller er Hatch selv morderen?

Konflikten mellem faderen og teenagedatteren, hvis spirende seksualitet er ved at få katastrofale følger, minder om Scorsese's "Cape Fear", og man forledes da også en stund til at tro, at "Hideaway" vil fungere som en psykologisk thriller med en tilpas uhyggelig ambivalens omkring morderens natur og identitet.

Men ca. midtvejs skyder filmen sig selv i foden ved at eliminere dette spændingselement, og helt galt går det, da Brett Leonard tilsyneladende giver fortabt og overlader filmen til 'special effects'-folkene, der som en overgearet børnehave af edb-nørder kører linen ud i et 'corny' computergrafisk spøgelsestog. På dette tidspunkt har man forlængst opgivet den 'goodwill', man var tilbøjelig til at give filmen for et overbevisende uhyggeligt og overraskende anslag.

Man har svært ved at tilgive Jeff Goldblum's flade og rutineprægede skuespil, for selvom filmene, han har bag sig, er en pose blandede bolcher, er hans format ikke til at tage fejl af i Cronenberg's "The Fly" og Spielberg's "Jurassic Park" (i sidstnævnte er Goldblum's præstation tilmed det eneste, der muligvis kan retfærdiggøre filmen).

At det øvrige skuespil er uinspirerende kommer ikke som nogen overraskelse på den baggrund. Brett Leonard's instruktørhånd er simpelt hen for usikker til at løfte filmen, som savner dramaturgisk tæft, ordentligt skuespil og en klædelig økonomi med effekterne.

Og for dem, der mener, at dette må være den bedste anbefaling for et godt actionbrag, vil jeg blot advare: Pas på, den prøver tilmed på at være dyb - godt og ondt, liv og død og den slags. Nej, smut hellere ned i videobutikken og lej "Speed" og "The Shining" til samme pris og bedre underholdning.

Brugere

31/03-05©Spild af "effekter"©
Brett Lenard var også manden som stod bag filmatiseringen af Stephen King´s "The Lawnmover man", som dog ikke havde meget tilfælles med novellen og mere havnede i et rent virtual reality helvede.

Denne gang har han kastet sig over at filmatisere en historie af en anden horror mester, nemlig Dean R. Koontz og desværre har Leonard ikke kunnet dy sig for at ty til disse (og i dette tilfælde ringe) CGI effekter igen og som Thomas så rigtigt siger, så klæder det ikke historien. Ja det er faktisk helt malplaceret i denne forbindelse.

Filmen har dog nogle momenter, hvor den fanger og efter de første 20 min. forventer man sig faktisk noget af filmen, men forventningerne bliver desværre aldrig indfriet helt.

Iøvrigt skulle Alicia Silverstone & Jeremy Sisto senere hen blive "reunited" i "...

27/11-02Dødbringende Kedelig
Anonym
Dean Koontzs effektivt uhyggelige gyserroman, smadret til næsten ukendelighed i denne Hollywoodske afbrænder.

På produktionssiden kan man vel ikke klage, selv om det ikke er en storfilm, er den pænt lavet med solide skuespillere i flere roller. Men morderen kommer her til at fremstå som en irriterende ung rocker med satanistiske tilbøjeligheder, og ikke som en farlig og uhyggelig udgave af en menneskelig dæmon.

I filmens klimaks havde vi også gerne været sparet for de latterlige CGI effekter, som slet ikke klæder historien, men så på den anden side har filmen jo ikke på noget tidspunkt været rigtig god, så hvorfor skulle slutningen være anderledes.

Fakta

Medvirkende
Hatch Harrison Jeff Goldblum
Lindsey Harrison Christine Lahti
Regina Alicia Silverstone
Vassago Jeremy Sisto
Jonas Alfred Molina
Rose Orwetto Rae Dawn Chong
Breech Kenneth Welsh
Dr. Kari Dovell Suzy Joachim
Frk. Dockridge Shirley Broderick
Morton Redlow Tom McBeath
Bag kameraet
Instruktion Brett Leonard
Produktion Jerry A. Baerwitz, Gimel Everett, Agatha Hanczakowski
Manuskript Andrew Kevin Walker, Neal Jimenez
Fotografi Gale Tattersall
Klip B.J. Sears
Scenografi Michael S. Bolton
Musik Trevor Jones
Genrer og relationer
Genre Gyser, Thriller
Premieredatoer
Biograf 14.07.1995
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1995
Spilletid 106 min.
Trailer Eksternt site
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 4.187
Selskab TriStar Pictures
Biodistributør Nordisk Film

Se også...