Stilsikker og seværdig!

5.0
Confessions er en rigtig fed film, lad det være sagt med det samme. Den er måske ikke så ligetil som en Terminator-film, men den er både 10 kilometer dybere, langt sjovere og genialt sammensat af enkle midler... sikkert på et budget på mindre end 10% af størrelsen på T3's!

Første ting der skulle kunne løfte dit ene øjenbryn er at instruktøren er George Clooney og det er jo hans første film, men han må have gjort et eller andet magisk for du blinker kun 3-4 gange mens filmen kører. Clooney spiller også selv med i filmen såvel som en lang række kendte skuespillere som Julia Roberts, Brad Pitt (i et sekund!), Rutger Hauer, Drew Barrymore, og selvfølgelig hovedstjernen: Sam Rockwell... han er genial!

Filmens screenplay er lavet af Charlie Kaufmann ("Adaption", "Being John Malkovitch" m.fl.) og den bygger på en bog af Chuck Barris (ikke at forveksle med Chuck Norris!), en eks-tv-vært fra Hollywood, om hvem "Confessions Of A Dangerous Mind" handler, i større eller mindre grader af sandhed og syret fiktion! At Barris opfandt tv-shows som "The Dating Game", "The Gong Show" og andre store hits er sandt, men indsætter du ordene "hemmelig agent" her så er du på sporet af det dobbelte i filmen der hele tiden ligger og veksler mellem det grinagtige og det direkte galgenhumoristiske.

Confessions er lidt af en voksenfilm på det plan, Kaufmann er jo en twisted fyr, selvom Clooney på meget fin vis får forståeliggjort Barris' kvaler med at få ideer til nye, mere underholdende tv-shows ud i verden! En ting er nemlig at læse en bog, stoppe op en gang imellem og lige forstå sammenhængen, mens en helt anden ting er at se en film der kører af sted og ikke venter på de tungnemme...

Men hey, jeg hævder ikke at være direkte genial (kun lidt!) så hvis jeg kan se den kan I også... Og det syntes jeg at I skulle!

"THE DOLL IS EVIL! EVIL, I TELL YOU, EVIIIIL!!"
- Abraham Simpson, "The Simpsons"